آموزش سئو به طور کلی به سه بخش تقسیم میشود؛ سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی. این سه بخش مثل چرخدندههای موتور ساعت عمل میکنند و اگر هر بخش به درستی کار نکند، روی عملکرد بخشهای دیگر و البته عملکرد کلی سئو اثر منفی میگذارد. حتی اگر به عنوان یک علاقهمند یا فرد تازهکار در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ به SEO نگاه کنید، متوجه خواهید شد که علت وابستگی این سه بخش چیست. فقط کافی است کمی در مورد آنها مطالعه کنید.
سئو داخلی شامل تمام اقدامات لازم برای بهینهسازی صفحات وب و محتوای موجود در آنها است. این اقدامات شامل موارد زیر هستند:
سئو داخلی را در اصطلاح با نام on-page SEO معرفی میکنیم. تمامی اقداماتی که در این بخش از سئو انجام میشود، مستقیما روی عوامل داخلی صفحات اثرگذاری دارند. اصلا به همین دلیل هم به آن سئو داخلی گفته میشود. بیایید در ادامه نگاهی به برخی از عناصر موثر ور رایج در این بخش از سئو بیندازیم.
بیشتر بخوانید: سئو داخلی چیست؟
یادتان باشد که تصاویر و کلا المانهای بصری میتوانند تاثیر زیادی روی خوانایی و انتقال مطالب شما داشته باشند. اصلا پستهایی که تصاویر و اینفوگرافیک ندارند، کمتر ترافیک ارگانیک جذب میکنند و سریعا مخاطب آنها از خواندن مطلب خسته میشود. اما چه نکاتی را باید زمان استفاده از تصاویر رعایت کنیم؟
بیشتر بدانید: سئو چیست؟
SEO یکی از بخشهای مهم در دنیای دیجیتال و به طور کلی دیجیتال مارکتینگ است. در واقع سئو یکی از مهارتهایی است که تقاضای آن در تجارت الکترونیک روز به روز بیشتر میشود. تقریبا تمام کسب و کارهای بزرگ و کوچک، برای بقای خود به این مهارت نیاز دارند. بنابراین طبیعی است که علاقهمندان به بازاریابی و فضای آنلاین با شوق زیادی بخواهند این مهارت را بیاموزند. شاید به نظر برسد که آموزش سئو یک فرآیند پیچیده، سخت و البته زمانبر است، اما وابستگی بین اجزای مختلف سیستم کمک میکند تا با رعایت اصول اولیه، بتوانید پیشرفت قابل توجهی در سئو داشته باشید.
به هر حال اگر شما علاقهمند به یادگیری و کسب مهارت SEO هستید، مقالهی پیشرو را تا انتها بررسی کنید تا دیدگاه کلی اما دقیقی از فرآیند آموزش SEO بدست آورید. مطابق با اصول آموزشی هر مهارتی، بهتر است ابتدا از تعریف و توضیح مفاهیم اولیه شروع کنیم.
SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization، به معنای بهینهسازی موتورهای جستجو است. این فرآیند بهینهسازی در واقع برای دیده شدن صفحات و محتوای شما در فضای وب انجام میشود. صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، با هدف دریافت نامحدود مخاطب و مشتری وارد فضای اینترنت شدهاند. اگر صفحات وبلاگ یا محصولات آنها به راحتی در دسترس کاربران قرار نگیرد، عملا فعالیت بیهودهای در این فضا دارند. کاربران برای دریافت پاسخ سوالات خود و همچنین پیدا کردن محصول و خدمات مورد نیازشان، از موتورهای جستجو کمک میگیرند.
ادمین سایت وظیفه دارد که در دورههای آموزش سئو شرکت کند و مهارتهایی که در ادامه بررسی میکنیم را بیاموزد. هدف اصلی یک کارشناس یا ادمین SEO، جذب ترافیک ارگانیک برای سایت است.
“ترافیک ارگانیک به معنای جذب مخاطب بدون انجام تبلیغات و صرف هزینه برای ارتباط با کاربر است.”
البته جذب ترافیک از طریق تبلیغات مستقیم هم یکی از وظایف مدیر سایت است، اما SEO روی ترافیک رایگان تمرکز بیشتری دارد.
دلایل زیادی برای شرح اهمیت سئو وجود دارد ولی آنچه که باید در پروسه آموزش سئو در نظر بگیرید، چند دلیل اصلی مهم بودن این پروسه است. این دلایل تاثیر زیادی روی رشد کسب وکار دیجیتال و همچنین پرزنت خدمات شما دارند.
SEO بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ در دنیای مدرن است و مناسب افرادی است که میخواهند به صورت آنلاین کسب درآمد داشته باشند. یادگیری مهارت سئو سطوح مختلفی دارد که باید پله پله این سطوح را طی کنید.
سوال اصلی تمامی کسانی که میخواهند وارد حوزه SEO شوند این است که آیا سئو میتواند ما را میلیونر کند یا نه؟ در واقع پاسخ به این سوال برای هر فرد میتواند متفاوت باشد چون کسب درآمد از سئو کاملا به مهارت و توانایی فرد در مقیاس کاری که انجام میدهد بستگی دارد. اگر مهارت شما به قدری باشد که بتوانید پروژههای اندک اما بزرگ و با کیفیت بگیرید، قطعا درآمد بسیار بالایی خواهید داشت.
اینکه از چه راههایی میتوانید سئو را به عنوان یک مهارت پولساز ببینید را در ادامه بررسی میکنیم. در واقع لیست زیر، انواع راههای کسب درآمد از سئو است:
هر کدام از موارد موجود در لیست قابلیت بسط دادن و گسترش دارند، حتی میتوانید در هر مورد تیمسازی هم انجام دهید. مطمئن باشید اگر نظم، علاقه به یادگیری و تعهد کاری داشته باشید، به سرعت رقمهای بسیار بالایی در این حوزه کسب میکنید.
بیشتر بدانید: سئو چیست؟
بیشتر بخوانید: الگوریتم پاندا چیست؟
پیشنهاد مطالعه: سئو کلاه سفید چیست؟
رفع جریمههای گوگل همیشه هم امکانپذیر یا آسان نیست. بستگی دارد که چه نوع گوگل پنالتی دریافت کرده باشید: دستی یا الگوریتمی. ما هر دو مورد را بررسی میکنیم.
پنالتی گوگل (Google penalty) اثر منفی است که به دلایل مختلفی رشد و پیشروی یک وبسایت را کند و یا حتی متوقف میکند. جریمه یا گوگل پنالتی زمانی اتفاق میافتد که استراتژی وبسایت با آپدیتهای الگوریتم گوگل و به طور کلی قوانین اصلی فعالیت در موتورهای جستجو سازگار نباشد.
قبلا هم گفته بودیم به کارگیری تکنیکهایی که برخلاف قوانین و الگوریتم گوگل هستند را اصطلاحا سئو کلاه سیاه مینامیم. به طور مفصل هم بررسی کردیم که چه کارهایی را نباید انجام دهید تا درگیر پنالتیهای گوگل نشوید. منظور از جریمه همان پنالتی بود. در این بخش هم به طور خلاصه در مورد نکات کلی سئو کلاه سیاه صحبت میکنیم. در واقع برای اینکه انواع پنالتیها را بشناسید باید استراتژی سئو خود را بررسی کنید.
گوگل ماموریت دارد که بهترین نتایج را به کاربرانش ارائه دهد. دستورالعملها و الگوریتمها هم کیفیت این نتایج را تعیین میکنند و نشان میدهند که چه انتظاراتی از صفحات هر سایت دارند. هر نوع تلاش و استراتژی برای دستکاری کردن عوامل رتبهبندی یا سواستفاده از الگوریتمهای کیفی گوگل، اسپم شناخته میشود.
گوگل هر روز حدود 40 میلیارد صفحه اسپم را شناسایی میکند. به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم برای اینکه از درگیری با پنالتیهای اسپم جلوگیری کنید، راهکارهای مبارزه با این شرایط را مورد بررسی قرار دهیم.
گوگل سیستمهایی دارد که میتوانند اسپمها را در مرحله کرول کردن شناسایی کنند. در نتیجه، تعداد زیادی از صفحاتی که به عنوان اسپم در نظر گرفته میشوند، حتی به SERP هم نمیرسند. محتوای موجود در فهرست اسپمهای کرولرها، مجدد بررسی میشوند. چنین محتواهای بیکیفیتی را شاید بتوانید در نتایج جستجو پیدا کنید، اما رتبهبندی آن در صفحه SERP بسیار پایین خواهد بود.
خود گوگل اعلام کرده است که این سیستمهای خودکار با هوش مصنوعی خود صفحات را در برابر 99% از اسپمها محافظت میکنند. 1% باقیمانده مربوط به اقدامات دستی است که در موارد خاص وارد بازی میشوند. گوگل یک ارتش بزرگ و آموزشدیده از بازبینهای انسانی دارد که میتوانند اقدامات دستی روی وبسایتها اعمال کنند. در سال 2020، این ارتش 2.9 میلیون پیام مربوط به اقدامات دستی اسپم را برای ادمینها و صاحبان سایتها در گوگل سرچ کنسول ارسال کردند.
متاسفانه، هیچ اطلاعاتی در مورد سهم جریمههای مختلف از طرف گوگل وجود ندارد، پس ما هم در کمپینهای وبمستر و توییتر کمی جستجو کردیم و متداولترین اقدامات دستی که مدیران سایت در حال حاضر به آنها اهمیت میدهند را پیدا کردیم. طبق نتایج بدست آمده، مشخص شد که این عوامل کاملا مربوط به تلاش ادمینها برای دستکاری و دور زدن قوانین Google است. این مسئله شاید تصادفی باشد، اما این جریمهها در لیست مجازات دستی هم در کنار هم قرار دارند.
بیشتر بخوانید: مزرعه لینک چیست؟
عوامل دریافت پنالتی دستی عبارتند از:
یکی از کارشناسان گوگل عنوان کرده است که:
” من میتوانم کاملا شفاف بگویم که تقریبا انواع گوگل پنالتی در حال حاضر بیشتر برای صفحاتی صادر میشوند که بیش از اندازه تلاش میکنند گوگل را دستکاری کنند. پنج یا شش سال پیش این جریمهها برای سایتهایی صادر میشد که کارشناسان سئو ضعیفی استخدام کرده بودند یا از تکنیکهای کلاه سیاه استفاده میکردند تا لینکهای غیرطبیعی بسازند. به این ترتیب، اگر پنالتی مربوط به لینک دریافت میکنید، احتمالا مستحق آن بودهاید.”
برای اینکه مطمئن شوید که سایت شما پنالتی گوگل دریافت کرده است یا نه ، چک کنید ببینید که شامل موارد زیر نباشد:
“هر کدام از این اقدامها مستحق مجازات شدن از سمت گوگل هستند. بنابراین اگر در استراتژی شما وجود دارند، آنها را حذف کرده و با تکنیکهای کلاه سفید جایگزین کنید.”
بیشتر بدانید: الگوریتم پاندا چیست؟
همانطور که گفته شد، پنالتیهای گوگل برای مجازات وبسایتهایی است که دستورالعملهای وب مستر خود را نقض میکنند. یک پنالتی میتواند سطوح مختلفی را شامل شود که هر کدام به طور متفاوتی روی وبسایت شما تاثیر داشته باشند. یعنی بین جریمهای که برای زیاد بودن یا نامرتبط بودن کلمه کلیدی، نقض قوانین URL یا دایرکتوری تعیین میشود، تفاوتهایی وجود دارد و به نسبت با شرایط مختلفی جایگاه شما تغییر میکند.
این نوع پنالتیها شما را از دایره رقابت حذف نمیکنند اما نوع دیگری از پنالتی وجود دارد که روی حذف کل وبسایت از Google-Index تمرکز دارد. این پنالتی با عنوان Delisting شناخته میشود. جدا از همهی اینها، پنالتیها به دو دستهی کلی دستی و الگوریتمی تقسیم میشوند.
کپی رایتینگ نیاز به مهارتهایی در رنج سخت تا آسان برای موفق شدن در این کار دارد. در ادامه مهمترین مهارتهایی که یک کپی رایتر برای رشد و ترقی نیاز دارد، عبارتند از:
اولین و مهمترین مهارت که این متخصصان نیاز دارند، مهارت نوشتن است. کپی رایتر باید همه مدل محتوا مانند محتوا مقاله مانند و ژورنالی یا توضیحات کوتاه محصول و شعارهای تبلیغاتی را تولید کند. توانایی انتقال ایدهها به نحوی که مخاطب متقاعد شود تا از طریق محتوا متنی اقدام کند، مهارتی است که همه کپی رایترها باید داشته باشند.
به جز مهارتهای نوشتاری، کپی رایترها باید مهارت کلامی قوی داشته باشند. توانایی معاشرت در طول جلسات، همکاری با مشتریان از سری مهارت های ارتباطی است که به موفقیت نویسنده های کپی رایتر کمک می کند.
کپی رایترهایی که بر روی پروژههای مختلفی مانند تبلیغات یا بازاریابی دیجیتال فعالیت دارند باید با رنج بزرگی از مهارت های فنی و کامپیوتری آشنایی داشته باشند. ایجاد صفحات وب و قالببندی اولیه از سری کارهایی است که کپی رایتر باید به آن مسلط شود.
ساخت محتوا نوشتاری به مقدار قابل توجهی به خلاقیت و ذهن خلاق وابسته است. خلاقیت باعث میشود متخصصان کپی رایتینگ در این زمین رشد کنند و با ظهور ایدههای نوآورانه، اعتماد مشتری را کسب کنند.
بیشتر بخوانید: آموزش محتوا نویسی
در اولین قدم باید یک نویسنده قوی باشید! دیدگاه قوی، مهارت همکاری و خلاق بودن از ویژگیهای ابتدایی هر کپی رایتر است. در ابتدا مهارتهای نوشتاری خود را تقویت کنید و پس از آن دورههای آموزشی مرتبط با کپی رایتینگ را بگذرانید تا گواهیهای لازم برای این حرفه را همراه خود داشته باشید.
اما اصلیترین راه برای آموزش و یادگیری، وارد شدن به دنیا کار است. با استفاده از روش آزمونوخطا و کسب تجربههای مختلف، میتوانید در این حرفه به یک متخصص بیعیب و نقص تبدیل شوید. میتوانید برای شروع کار، درخواست کارآموزی دهید یا به عنوان یک کارمند نوپا در شرکتهای بازاریابی مشغول به کار شوید. از رئیس یا مسئول ارشد خود درخواست کنید تا دورههای آموزشی در اختیار شما قرار دهد یا تجربههای خود را در این زمینه به شما تعلیم دهد. وبینارهایی که در این زمینه وجود دارد یا سایتها آموزشی میتوانند در این راه به شما کمک کند. مطئن باشید پس از مدتی کار کردن در این زمینه میتوانید، درآمد خوبی داشته باشید و در بهترین شرکتها مشغول به کار شوید.
بیشتر بدانید: سئو چیست؟