لچینه

برگزیده های وب

لچینه

برگزیده های وب

بخش‌های مختلف SEO چیست؟

بخش‌های مختلف SEO

آموزش سئو به طور کلی به سه بخش تقسیم می‌شود؛ سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی. این سه بخش مثل چرخ‌دنده‌های موتور ساعت عمل می‌کنند و اگر هر بخش به درستی کار نکند، روی عملکرد بخش‌های دیگر و البته عملکرد کلی سئو اثر منفی می‌گذارد. حتی اگر به عنوان یک علاقه‌مند یا فرد تازه‌کار در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ به SEO  نگاه کنید، متوجه خواهید شد که علت وابستگی این سه بخش چیست. فقط کافی است کمی در مورد آن‌ها مطالعه کنید.

سئو داخلی سایت

 

سئو داخلی شامل تمام اقدامات لازم برای بهینه‌سازی صفحات وب و محتوای موجود در آن‌ها است. این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

  • بهینه‌سازی URLها
  • کلمات کلیدی
  • تهیه محتوای متنی
  • انتخاب عنوان
  • بهینه‌سازی عنوان‌ها
  • بهینه‌سازی تگ‌ها
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • بهینه‌سازی ویدئو

سئو داخلی را در اصطلاح با نام on-page SEO معرفی می‌کنیم. تمامی اقداماتی که در این بخش از سئو انجام می‌شود، مستقیما روی عوامل داخلی صفحات اثرگذاری دارند. اصلا به همین دلیل هم به آن سئو داخلی گفته می‌شود. بیایید در ادامه نگاهی به برخی از عناصر موثر ور رایج در این بخش از سئو بیندازیم.

بیشتر بخوانیدسئو داخلی چیست؟

URLها

  • به عنوان اولین بخش از آموزش سئو به صورت عملی، تاکید می‌کنیم که کلمه کلیدی اصلی محتوای خود را در URL صفحه به کار ببرید. از این طریق هم موتورهای جستجو و هم کاربران به راحتی موضوع صفحه شما را تشخیص می‌دهند.
  • برای جدا کردن کلمات از خط فاصله استفاده کنید. یادتان باشد که در بخش URL صفحه نمی‌توانید از فاصله استفاده کنید و گوگل برای جدا کردن کلمات در این بخش توصیه می‌کند که از خط فاصله بین کلمات استفاده کنید.
  • از کلمات و حروفی مثل و، یا، یک و نمونه‌های دیگری که مشابه این‌ها هستند،چه در URLهای فارسی و چه انگلیسی استفاده نکنید چون آدرس صفحه شما را نامرتب و ناخوانا می‌کنند. در ضمن با این کار آدرس صفحه شما هم کوتاه‌تر می‌شود که قطعا به نفع شما خواهد بود.

کلمه کلیدی

  • قبل از شروع نوشتن محتوای پست وبلاگ خود، از ابزار تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. اصطلاحا در آموزش سئو به فرآیند تحقیق کلمات کلیدی، کیورد ریسرچ می‌گوییم. شما از این طریق می‌توانید متوجه شوید که مردم چه عباراتی را در مورد یک موضوع جستجو می‌کنند و کدام عبارات بیشتر استفاده می‌شوند.
  • برای تعبیه کلمات کلیدی خود استراتژی داشته باشید. خوانندگان و گوگل برای اینکه متوجه اهمیت موضوع مورد نظر شما شوند، باید کلمات کلیدی اصلی را در بخش‌هایی مثل عنوان‌ها، پاراگراف اول و تگ عنوان مشاهده کنند.
  • Keyword stuffing یا پرکردن کلمات کلیدی، یعنی استفاده کاذب از کلمات کلیدی در بخش‌های مختلف محتوا. چگالی کلمه کلیدی، تعداد دفعاتی است که شما باید از کلمات کلیدی خود در محتوا استفاده کنید و به طول محتوای شما بستگی دارد. استفاده مکرر و پشت سر هم از کلیدواژه‌ها باعث می‌شود کیفیت پست وبلاگ شما کاهش پیدا کند. حتی گوگل با حساسیت زیاد خود روی این مسئله، ممکن است روی صفحه شما پنالتی دستی اعمال کند. این تکنیک عملا اسپم است و هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.

محتوای نوشتاری

  • محتوایی که شما می‌نویسید باید برای کاربر قابل درک و ساده باشد. سعی کنید از پاراگراف‌های کوتاه، لیست‌های نقطه‌ای یا گلوله‌ای، نمودارها و نقل قول‌ها در محتوای خود استفاده کنید.
  • یادتان باشد که مخاطب معمولا برای اینکه جواب سوال خود را پیدا کند وارد فضای وب شده و صفحه شما را پیدا می‌کند. بنابراین سعی کنید پاسخ سوال را در بخشی از محتوا بدهید که به اندازه کافی مورد توجه کاربر قرار بگیرد. مثلا اگر در مورد قیمت یک کالا صحبت می‌کنید، سعی کنید این قیمت در بخش ابتدایی محتوا ذکر شود تا مخاطب سریعا پاسخ خود را دریافت کند.
  • قبل از اینکه شروع به نوشتن محتوا کنید، در مورد موضوعی که قرار است آن را شرح دهید، کمی تحقیق کنید. سایت رقبای خود را آنالیز کنید و ببینید کدام موارد را بررسی کرده‌اند. اگر مسئله‌ای وجود داشت که به آن اشاره نکرده بودند، حتما آن را در مقاله خود ذکر کنید و در مورد آن بنویسید. یادتان باشد سرچ کردن کلمه کلیدی انتخابی شما در گوگل و آنالیز رقبا، زمان زیادی از شما نمی‌گیرد اما نتیجه فوق‌العاده‌ای را رقم می‌زند.

هدرها

 

  • برای جداسازی بخش‌های مختلف محتوای خود، از هدرها استفاده کنید. هر چه تعداد این هدرها بیشتر باشد، سازماندهی مطالب هم بیشتر می‌شود و محتوای شما برای گوگل اعتبار بیشتری خواهد داشت.
  • تگ‌های H1، H2 و H3 در محتوای خود استفاده کنید. این عنوان‌های فرعی می‌کنند خوانایی صفحات طولانی برای مخاطب بیشتر شود. از تگ H2 برای بخش‌های اصلی، H3 برای نقاط پشتیبانی یا توضیحات تکمیلی و H4 برای مطالب جزئی استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی اصلی را در هدرهای استفاده کنید. با این کار موتورهای جستجو و کاربران خیلی سریع متوجه می‌شوند که شما درباره چه موضوعی تولید محتوا کرده‌اید.

تگ‌های عنوان

  • تگ‌های عنوان خود را به اختصار و کوتاه بنویسید. گوگل عنوانی که بیش از 70 کاراکتر داشته باشد را نصفه نمایش می‌دهد. اگر یک عنوان با 50 الی 60 کاراکتر بنویسید، می‌توانید مطمئن باشید که گوگل آن را نصفه و نیمه نمایش نمی‌دهد. باید اطلاعات مرتبط با موضوع را در این تعداد کاراکتر درج کنید تا مخاطب قانع شود صفحه شما را باز کند.
  • نه خودتان را گول بزنید و نه گوگل را. لطفا عنوان متفاوتی برای محتوای خود ننویسید. وقت مخاطب ارزشمند است و نباید از آن سواستفاده کنید. حتما عنوان شما مطابق با موضوع محتوای شما باشد. یادتان باشد که گوگل روی تجربه کاربری و رضایت مخاطب بسیار حساس است و شما را با اولین اشتباه در این خصوص جریمه می‌کند. در ادامه مطلب آموزش سئو جریمه‌های گوگل را خواهیم کرد که بدانید با رعایت نکردن این مورد چه تاثیر مخربی روی سایت خود اعمال می‌کنید.
  • توضیحات متای شما هم باید کاملا با موضوع محتوا مطابقت داشته باشد. آنچه که در نتایج سرچ گوگل بسیار اثرگذار است، توضیحات متای دقیق و درست در مورد مبحث اصلی محتوا است. مخاطب را گیج نکنید و برای نوشتن این توضیحات زمان صرف کنید.
  • اصلا دلیلی ندارد که شما همه کلمات کلیدی خود را در عنوان درج کنید. در حالت طبیعی، جایی برای درج دو یا سه کلمه کلیدی وجود ندارد اما حتی اگر هم بود، نباید از این کلمات استفاده کنید. فقط کلمه کلیدی اصلی محتوای خود را در عنوان به کار ببرید تا مخاطب سریعا محتوای شما را پیدا کند.

تصاویر

یادتان باشد که تصاویر و کلا المان‌های بصری می‌توانند تاثیر زیادی روی خوانایی و انتقال مطالب شما داشته باشند. اصلا پست‌هایی که تصاویر و اینفوگرافیک ندارند، کمتر ترافیک ارگانیک جذب می‌کنند و سریعا مخاطب آن‌ها از خواندن مطلب خسته می‌شود. اما چه نکاتی را باید زمان استفاده از تصاویر رعایت کنیم؟

  • از تعداد زیادی تصویر و اینفوگرافیک در محتوای خود استفاده کنید. خیلی از کاربران حوصله‌ی خواندن متن‌های طولانی را ندارند. اگر درحال آموزش مرحله به مرحله به کاربران هستید، حتما از تصاویر استفاده کنید. به این ترتیب شما علاوه‌بر راهنمای متنی، یک راهنمای تصویری قوی هم در اختیار مخاطبان صفحه خود قرار داده‌اید.
  • Alt تصاویر به گوگل کمک می‌کند متوجه شود تصویر درج شده چه چیزی را نشان می‌دهد. همچنین کاربران هم از طریق سرچ در تصاویر ممکن است به صفحه و مطالب شما علاقه‌مند شوند و از آن دیدن کنند.
  • استفاده از فایل‌های تصویری بزرگ و پرحجم می‌تواند سرعت صفحه شما را کاهش دهد. کند بودن صفحه هم باعث ایجاد تجربه کاربری ضعیف می‌شود. شما می‌توانید با کمک ابزارهای رایگانی مثل Tiny PNG و Image Optim تصاویر خود را فشرده و کم حجم کنید.

بیشتر بدانید: سئو چیست؟

همه چیز در مورد آموزش سئو(SEO) و مراحل آن

همه چیز در مورد آموزش سئو(SEO) و مراحل آن

 

SEO یکی از بخش‌های مهم در دنیای دیجیتال و به طور کلی دیجیتال مارکتینگ است. در واقع سئو یکی از مهارت‌هایی است که تقاضای آن در تجارت الکترونیک روز به روز بیشتر می‌شود. تقریبا تمام کسب و کارهای بزرگ و کوچک، برای بقای خود به این مهارت نیاز دارند. بنابراین طبیعی است که علاقه‌مندان به بازاریابی و فضای آنلاین با شوق زیادی بخواهند این مهارت را بیاموزند. شاید به نظر برسد که آموزش سئو یک فرآیند پیچیده، سخت و البته زمان‌بر است، اما وابستگی بین اجزای مختلف سیستم کمک می‌کند تا با رعایت اصول اولیه، بتوانید پیشرفت قابل توجهی در سئو داشته باشید.

به هر حال اگر شما علاقه‌مند به یادگیری و کسب مهارت SEO هستید، مقاله‌ی پیش‌رو را تا انتها بررسی کنید تا دیدگاه کلی اما دقیقی از فرآیند آموزش SEO بدست آورید. مطابق با اصول آموزشی هر مهارتی، بهتر است ابتدا از تعریف و توضیح مفاهیم اولیه شروع کنیم.

تعریف سئو

 

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization، به معنای بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. این فرآیند بهینه‌سازی در واقع برای دیده شدن صفحات و محتوای شما در فضای وب انجام می‌شود. صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، با هدف دریافت نامحدود مخاطب و مشتری وارد فضای اینترنت شده‌اند. اگر صفحات وبلاگ یا محصولات آن‌ها به راحتی در دسترس کاربران قرار نگیرد، عملا فعالیت بیهوده‌ای در این فضا دارند. کاربران برای دریافت پاسخ سوالات خود و همچنین پیدا کردن محصول و خدمات مورد نیازشان، از موتورهای جستجو کمک می‌گیرند.

ادمین سایت وظیفه دارد که در دوره‌های آموزش سئو شرکت کند و مهارت‌هایی که در ادامه بررسی می‌کنیم را بیاموزد. هدف اصلی یک کارشناس یا ادمین SEO، جذب ترافیک ارگانیک برای سایت است.

ترافیک ارگانیک به معنای جذب مخاطب بدون انجام تبلیغات و صرف هزینه برای ارتباط با کاربر است.”

البته جذب ترافیک از طریق تبلیغات مستقیم هم یکی از وظایف مدیر سایت است، اما SEO روی ترافیک رایگان تمرکز بیشتری دارد.

اهمیت سئو

 

دلایل زیادی برای شرح اهمیت سئو وجود دارد ولی آنچه که باید در پروسه آموزش سئو در نظر بگیرید، چند دلیل اصلی مهم بودن این پروسه است. این دلایل تاثیر زیادی روی رشد کسب وکار دیجیتال و همچنین پرزنت خدمات شما دارند.

  1. سئو باعث ایجاد تعامل بین کاربر، فروشنده و متخصصان می‌شود. به همین دلیل ترافیک بسیاری زیادی به سمت سایت جریان پیدا می‌کند. ترافیک بیشتر هم اغلب منجر به فروش بیشتر خواهد شد.
  2. SEO فرآیند مطلوبی برای ایجاد اعتبار و جلب اعتماد مخاطبان است. اگر اصول سئو را به درستی انجام دهید، فیدبک‌های مناسبی هم از کسب و کارهای معتبر و بزرگ دریافت خواهید کرد. همچنین مخاطبان شما به صورت دومینو عمل می‌کنند و اثر مثبتی که از سایت شما دریافت کرده‌اند را به نفرات بعدی منتقل خواهند کرد. پس قطعا اعتبار بیزنس شما افزایش پیدا خواهد کرد.
  3. از طریق سئو می‌توانید خواسته‌های مشتری خود را بهتر درک کنید. در واقع تنها راه شنیدن صدای مشتری در دنیای وب، سئو است. در حین آموزش SEO بیشتر در مورد روش‌های ارتباط و درک مشتری صحبت خواهد شد. اما در کل در نظر داشته باشید که فروش زمانی اتفاق می‌افتد که شما سفر مشتری را به خوبی بررسی کنید و سئو بهترین روش برای محقق کردن آن است. شما باید همواره نتایج جستجو SERP را آنالیز کنید و سیگنال‌هایی که از کاربران دریافت می‌کنید را مورد بررسی قرار دهید.
  4. مهمترین اصل بازاریابی، تجربه کاربری است که سئو برای بهبود همین اصل طراحی شده است. اگر می‌خواهید سایت خود را در رتبه بالاتری قرار دهید، باید بدانید که تجربه کاربری بخش بزرگی از این فرآیند است. یادتان باشد که گوگل روی مخاطبان خود بسیار حساس است و تمام الگوریتم‌های خود را برای راحتی همین کاربران کدنویسی کرده است. مهمترین عوامل بهبود تجربه کاربری، سرعت بالای صفحه و کاهش تعداد دفعات کلیک برای رسیدن به هدف است.
  5. سئو محلی کمک می‌کند خدمات محلی در سطح گسترده‌تری به کاربران معرفی شوند. با کمک این نوع سئو کاربران می‌توانند در سریعترین زمان ممکن، خدمات و محصولات نزدیک به محل اقامت خود را بدست بیاورند. این یکی از بهترین راه‌‌های برندسازی است.
  6. سئو تاثیر مستقیمی روی چرخه فروش کسب و کار شما دارد. تقریبا همه افراد برای پیدا کردن جواب سوال خود و همچنین محصول و خدمات مورد نیاز خود، از موتورهای جستجو کمک می‌گیرند. حالا تصور کنید که محتوای شما به صورت حرفه‌ای برای موتورهای جستجو بهینه شده باشند. قطعا شانس اینکه مخاطب شما به مشتری بالقوه شما تبدیل شود، افزایش پیدا می‌کند. یادتان باشد که بیش از 80 درصد از مشتری‌ها قبل از خرید تحقیقات آنلاین انجام می‌دهند. پس باید برای رویارویی با این حجم از مشتری، آمادگی داشته باشید.
  7. فرآیند SEO اگر مطابق با اصول و قوانین موتورهای جستجو انجام شود، بازدهی بسیار فوق‌العاده‌ای برای یک کسب و کار آنلاین خواهد داشت. از طرفی هزینه‌ای که صرف دریافت خدمات سئو می‌شود، در برابر نرخ بازگشت آن بسیار ناچیز است. بهینه‌‌سازی موتورهای جستجو، یک سرمایه‌گذاری بلند مدت سودآور است.

روش‌های کسب درآمد از سئو

 

SEO بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ در دنیای مدرن است و مناسب افرادی است که می‌خواهند به صورت آنلاین کسب درآمد داشته باشند. یادگیری مهارت سئو سطوح مختلفی دارد که باید پله پله این سطوح را طی کنید.

سوال اصلی تمامی کسانی که می‌خواهند وارد حوزه SEO شوند این است که آیا سئو می‌تواند ما را میلیونر کند یا نه؟ در واقع پاسخ به این سوال برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد چون کسب درآمد از سئو کاملا به مهارت و توانایی فرد در مقیاس کاری که انجام می‌دهد بستگی دارد. اگر مهارت شما به قدری باشد که بتوانید پروژه‌های اندک اما بزرگ و با کیفیت بگیرید، قطعا درآمد بسیار بالایی خواهید داشت.

اینکه از چه راه‌هایی می‌توانید سئو را به عنوان یک مهارت پولساز ببینید را در ادامه بررسی می‌کنیم. در واقع لیست زیر، انواع راه‌های کسب درآمد از سئو است:

  1. می‌توانید در یک آژانس تخصصی سئو مشغول به کار شوید و کسب درآمد کنید.
  2. برای خود یک سایت خدمات یا فروش محصول بسازید و با کمک سئو تجارت خود را راه بیاندازید.
  3. یک سایت مخصوص Dropshipping ایجاد کنید و از طریق سئو به دیده شدن محصول افراد دیگر در سایت خودتان و فروش آن‌ها کمک کنید.
  4. می‌توانید به عنوان یک مشاور خدمات سئو فعالیت کنید.
  5. یک وبلاگ راه‌اندازی کنید و از طریق تبلیغات و معرفی شرکت‌های وابسته، کسب درآمد کنید.
  6. می‌توانید خدمات سئوی خود را زیر نظر برند و آژانس دیگر ارائه دهید. یعنی شما جای خالی تخصص را در یک شرکت دیگر پر می‌کنید ولی کارمند آن شرکت نیستید.
  7. پروژه‌های سئو برای متخصصان دیگر بگیرید و از این طریق درصدی از هزینه پرداختی کارفرما را دریافت کنید.
  8. دوره‌های آنلاین آموزش سئو تهیه کنید و آن‌ها را در سایت خود به فروش برسانید.
  9. سمینارهای آموزشی یا بهبود دانش سئو برگزار کنید.
  10. 10.  صرفا به عنوان ارائه دهنده خدمات نویسندگی وبلاگ یا شرح محصول فعالیت کنید.
  11. 11.  به عنوان ارائه دهنده خدمات لینک‌سازی، سئو تکنیکال و حتی کیورد ریسرچ فعالیت کنید.

هر کدام از موارد موجود در لیست قابلیت بسط دادن و گسترش دارند، حتی می‌توانید در هر مورد تیم‌سازی هم انجام دهید. مطمئن باشید اگر نظم، علاقه به یادگیری و تعهد کاری داشته باشید، به سرعت رقم‌های بسیار بالایی در این حوزه کسب می‌کنید.

بیشتر بدانید: سئو چیست؟

نقش الگوریتم‌ها در ایجاد پنالتی‌های گوگل

انواع پنالتی‌های گوگل

 

  • لول کلمه کلیدی
  • لول URL یا دایرکتوری
  • لول Hostname (زیر دامنه)
  • Domain-wide
  • Delisting

نقش الگوریتم‌ها در ایجاد پنالتی‌های گوگل

 

  • الگوریتم پاندا : این الگوریتم به طور خیلی دقیقی روی محتوای سایت متمرکز است. یعنی اگر محتوای شما بی‌کیفیت باشد، سایت شما به سرعت جریمه می‌شود. گوگل خیلی روی زمان کاربران خود حساس است و دوست ندارد محتوای بی‌ارزش را به آن‌ها نمایش دهد. پس به همین دلیل این الگوریتم را فعال کرده است تا از انتشار محتواهای بی‌کیفیت جلوگیری کند. برای این بخش پنالتی‌های گوگل در لول‌های مختلفی طراحی شده است. الگوریتم پاندا یکی از اصلی‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که روی رتبه شما در صفحه سرچ گوگل تاثیر دارد.

بیشتر بخوانید: الگوریتم پاندا چیست؟

  • الگوریتم پنگوئن: برای رتبه‌بندی گوگل، بعد از محتوا بک لینک‌ها هستند که خیلی موثر هستند. این الگوریتم روی کیفیت بک‌لینک‌ها توجه دارد و اسپم‌ها را شناسایی و جریمه می‌کند. هدف اصلی الگوریتم پنگوئن، هم نظارت بر لینک‌سازی سایت‌ها و جلوگیری از به کارگیری تکنیک‌های کلاه سیاه در این حوزه است. پس مراقب Google penalty برای لینک‌سازی باشید. چون سختگیرانه و سنگین خواهند بود.
  • الگوریتم دزدان دریایی: الگوریتم دزدان دریایی برای بالا بردن امنیت محتواهای وب‌سایت شما به وجود آمده است. یعنی اگر کسی محتوای شما را بدون ذکر منبع و اجازه از شما در سایت دیگری منتشر کند، گوگل صفحه‌ی آن فرد را جریمه می‌کند و کپی رایت را روی وب‌سایت قانون‌شکن اعمال می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: سئو کلاه سفید چیست؟


چطور پنالتی گوگل را برطرف کنیم؟

 

رفع جریمه‌های گوگل همیشه هم امکان‌پذیر یا آسان نیست. بستگی دارد که چه نوع گوگل پنالتی دریافت کرده باشید: دستی یا الگوریتمی. ما هر دو مورد را بررسی می‌کنیم.

  • دستی: پنالتی دستی را یکی از کارمندان Google صادر می‌کنند. زمانی چنین پنالتی شامل وضعیت وب‌سایت شما می‌شود که کارمندان گوگل ببینند شما کاری خلاف قوانین خدمات گوگل انجام داده‌اید. مثلا اگر محتوای ویروسی داشته باشید، محتوا یا لینکی را پنهان کرده باشید یا سابقه خرید لینک برای شما ثبت شود، جریمه دستی دریافت می‌کنید. وقتی جریمه دستی اعمال می‌شود، می‌توانید برای گوگل درخواست تجدید نظر ارسال کنید تا وب‌سایت شما مجددا در لیست رتبه‌بندی قرار گیرد. با این کار مجددا در بین نتایج سرچ کاربران قابل نمایش خواهد بود.
  • الگوریتمی: پنالتی الگوریتمی به صورت خودکار و بدون دخالت مستقیم کارمندان گوگل اتفاق می‌افتد. بیشتر این پنالتی‌ها زمانی رخ می‌دهند یکی از الگوریتم‌های طراحی شده‌ی گوگل تغییر کند و سئو شما دچار نقص شود. به این ترتیب گوگل نمی‌داند که چطور شما را در رتبه‌بندی نتایج سرچ قرار دهد. پنالتی‌های الگوریتمی مثل پاندا، پنگوئن و مرغ مگس‌خوار ممکن است روی محتواهای تکراری یا صفحاتی که کمبود لینک دریافتی دارند تاثیر بگذارند. اگر وب‌سایت شما در چنین شرایطی جریمه شود، از لیست سرچ‌ها حذف نخواهد شد و فقط جایگاه آن نزول پیدا می‌کند.

 

پنالتی گوگل چیست؟ بررسی انواع گوگل پنالتی

پنالتی گوگل چیست؟ بررسی انواع گوگل پنالتی

 

پنالتی گوگل  (Google penalty) اثر منفی است که به دلایل مختلفی رشد و پیشروی یک وب‌سایت را کند و یا حتی متوقف می‌کند. جریمه یا گوگل پنالتی زمانی اتفاق می‌افتد که استراتژی وب‌سایت با آپدیت‌های الگوریتم گوگل و به طور کلی قوانین اصلی فعالیت در موتورهای جستجو سازگار نباشد.

پنالتی گوگل چیست؟

 

قبلا هم گفته بودیم به کارگیری تکنیک‌هایی که برخلاف قوانین و الگوریتم گوگل هستند را اصطلاحا سئو کلاه سیاه می‌نامیم. به طور مفصل هم بررسی کردیم که چه کارهایی را نباید انجام دهید تا درگیر پنالتی‌های گوگل نشوید. منظور از جریمه همان پنالتی بود. در این بخش هم به طور خلاصه در مورد نکات کلی سئو کلاه سیاه صحبت می‌کنیم. در واقع برای اینکه انواع پنالتی‌ها را بشناسید باید استراتژی سئو خود را بررسی کنید.

پنالتی‌های گوگل چطور با اسپم‌ها مبارزه می‌کنند؟

 

گوگل ماموریت دارد که بهترین نتایج را به کاربرانش ارائه دهد. دستورالعمل‌ها و الگوریتم‌ها هم کیفیت این نتایج را تعیین می‌کنند و نشان می‌دهند که چه انتظاراتی از صفحات هر سایت دارند. هر نوع تلاش و استراتژی برای دستکاری کردن عوامل رتبه‌بندی یا سواستفاده از الگوریتم‌های کیفی گوگل، اسپم شناخته می‌شود.

گوگل هر روز حدود 40 میلیارد صفحه اسپم را شناسایی می‌کند. به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم برای اینکه از درگیری با پنالتی‌های اسپم جلوگیری کنید، راهکارهای مبارزه با این شرایط را مورد بررسی قرار دهیم.

گوگل سیستم‌هایی دارد که می‌توانند اسپم‌ها را در مرحله کرول کردن شناسایی کنند. در نتیجه، تعداد زیادی از صفحاتی که به عنوان اسپم در نظر گرفته می‌شوند، حتی به SERP هم نمی‌رسند. محتوای موجود در فهرست اسپم‌های کرولرها، مجدد بررسی می‌شوند.  چنین محتواهای بی‌کیفیتی را شاید بتوانید در نتایج جستجو پیدا کنید، اما رتبه‌بندی آن در صفحه SERP بسیار پایین خواهد بود.

خود گوگل اعلام کرده است که این سیستم‌های خودکار با هوش مصنوعی خود صفحات را در برابر 99% از اسپم‌ها محافظت می‌کنند. 1% باقی‌مانده مربوط به اقدامات دستی است که در موارد خاص وارد بازی می‌شوند. گوگل یک ارتش بزرگ و آموزش‌دیده از بازبین‌های انسانی دارد که می‌توانند اقدامات دستی روی وب‌سایت‌ها اعمال کنند. در سال 2020، این ارتش 2.9 میلیون پیام مربوط به اقدامات دستی اسپم را برای ادمین‌ها و صاحبان سایت‌ها در گوگل سرچ کنسول ارسال کردند.

چه عاملی باعث تشدید پنالتی‌های حال حاضر می‌شود؟

 

متاسفانه، هیچ اطلاعاتی در مورد سهم جریمه‌های مختلف از طرف گوگل وجود ندارد، پس ما هم در کمپین‌های وب‌مستر و توییتر کمی جستجو کردیم و متداول‌ترین اقدامات دستی که مدیران سایت در حال حاضر به آن‌ها اهمیت می‌دهند را پیدا کردیم. طبق نتایج بدست آمده، مشخص شد که این عوامل کاملا مربوط به تلاش‌ ادمین‌ها برای دستکاری و دور زدن قوانین Google است. این مسئله شاید تصادفی باشد، اما این جریمه‌ها در لیست مجازات دستی هم در کنار هم قرار دارند.

بیشتر بخوانید: مزرعه لینک چیست؟

عوامل دریافت پنالتی دستی عبارتند از:

  • لینک‌های غیرطبیعی به سایت شما
  • لینک‌های غیرطبیعی از سایت شما
  • محتوای ضعیف که ارزش افزوده کمی دارند یا اصلا ارزشی ندارند.

یکی از کارشناسان گوگل عنوان کرده است که:

من می‌توانم کاملا شفاف بگویم که تقریبا انواع گوگل پنالتی در حال حاضر بیشتر برای صفحاتی صادر می‌شوند که بیش از اندازه تلاش می‌کنند گوگل را دستکاری کنند. پنج یا شش سال پیش این جریمه‌ها برای سایت‌هایی صادر می‌شد که کارشناسان سئو ضعیفی استخدام کرده بودند یا از تکنیک‌های کلاه سیاه استفاده می‌کردند تا لینک‌های غیرطبیعی بسازند. به این ترتیب، اگر پنالتی مربوط به لینک دریافت می‌کنید، احتمالا مستحق آن بوده‌اید.”

از کجا بفهمیم سایت ما پنالتی گرفته است یا نه؟

 

برای اینکه مطمئن شوید که سایت شما پنالتی گوگل دریافت کرده است یا نه ، چک کنید ببینید که شامل موارد زیر نباشد:

  1. نرم‌افزارهای جاسوسی (Spyware) ، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم (Adware) یا ویروس‌ها
  2. لینک یا متن‌های مخفی
  3. Cloaking (نمایش نسخه متفاوتی از یک صفحه وب به روبات‌های گوگل)
  4. Deceptive redirects (وقتی کاربر به طور خودکار و بدون کلیک کردن روی چیزی به صفحه دیگری منتقل می‌شود.)
  5. بارگذاری صفحاتی که کلمه کلیدی آن‌ها با محتوا و قوانین تطابق ندارد.
  6. پر کردن کلمات کلیدی
  7. وجود مقدار قابل توجهی محتوای تکراری

هر کدام از این اقدام‌ها مستحق مجازات شدن از سمت گوگل هستند. بنابراین اگر در استراتژی شما وجود دارند، آن‌ها را حذف کرده و با تکنیک‌های کلاه سفید جایگزین کنید.”


بیشتر بدانیدالگوریتم پاندا چیست؟


چند نوع پنالتی گوگل وجود دارد؟

 

همانطور که گفته شد، پنالتی‌های گوگل برای مجازات وب‌سایت‌هایی است که دستورالعمل‌های وب مستر خود را نقض می‌کنند. یک پنالتی می‌تواند سطوح مختلفی را شامل شود که هر کدام به طور متفاوتی روی وب‌سایت شما تاثیر داشته باشند. یعنی بین جریمه‌ای که برای زیاد بودن یا نامرتبط بودن کلمه کلیدی، نقض قوانین URL یا دایرکتوری تعیین می‌شود، تفاوت‌هایی وجود دارد و به نسبت با شرایط مختلفی جایگاه شما تغییر می‌کند.

این نوع پنالتی‌ها شما را از دایره رقابت حذف نمی‌کنند اما نوع دیگری از پنالتی وجود دارد که  روی حذف کل وب‌سایت از Google-Index تمرکز دارد. این پنالتی با عنوان Delisting شناخته می‌شود. جدا از همه‌ی این‌ها، پنالتی‌ها به دو دسته‌ی کلی دستی و الگوریتمی تقسیم می‌شوند.

 

چه مهارت‌هایی در حرفه کپی رایتینگ نیاز است؟

چه مهارت‌هایی در حرفه کپی رایتینگ نیاز است؟

کپی رایتینگ نیاز به مهارت‌هایی در رنج سخت تا آسان برای موفق شدن در این کار دارد. در ادامه مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک کپی رایتر برای رشد و ترقی نیاز دارد، عبارتند از:

مهارت نوشتاری قوی

 

اولین و مهم‌ترین مهارت که این متخصصان نیاز دارند، مهارت نوشتن است. کپی رایتر باید همه مدل محتوا مانند محتوا مقاله مانند و ژورنالی یا توضیحات کوتاه محصول و شعارهای تبلیغاتی را تولید کند. توانایی انتقال ایده‌ها به نحوی که مخاطب متقاعد شود تا از طریق محتوا متنی اقدام کند، مهارتی است که همه کپی رایترها باید داشته باشند.

مهارت‌های ارتباطی

 

به جز مهارتهای نوشتاری، کپی رایترها باید مهارت کلامی قوی داشته باشند. توانایی معاشرت در طول جلسات، همکاری با مشتریان از سری مهارت های ارتباطی است که به موفقیت نویسنده های کپی رایتر کمک می کند.

مهارت‌های فنی

 

کپی رایترهایی که بر روی پروژه‌های مختلفی مانند تبلیغات یا بازاریابی دیجیتال فعالیت دارند باید با رنج بزرگی از مهارت های فنی و کامپیوتری آشنایی داشته باشند. ایجاد صفحات وب و قالب‌بندی اولیه از سری کارهایی است که کپی رایتر باید به آن مسلط شود.

ذهن خلاق

 

ساخت محتوا نوشتاری به مقدار قابل توجهی به خلاقیت و ذهن خلاق وابسته است. خلاقیت باعث می‌شود متخصصان کپی رایتینگ در این زمین رشد کنند و با ظهور ایده‌های نوآورانه، اعتماد مشتری را کسب کنند.

بیشتر بخوانیدآموزش محتوا نویسی

چگونه به یک متخصص کپی رایتینگ تبدیل شوید؟

 

در اولین قدم باید یک نویسنده قوی باشید! دیدگاه قوی، مهارت همکاری و خلاق بودن از ویژگی‌های ابتدایی هر کپی رایتر است. در ابتدا مهارت‌های نوشتاری خود را تقویت کنید و پس از آن دوره‌های آموزشی مرتبط با کپی رایتینگ را بگذرانید تا گواهی‌های لازم برای این حرفه را همراه خود داشته باشید.

اما اصلی‌ترین راه برای آموزش و یادگیری، وارد شدن به دنیا کار است. با استفاده از روش آزمون‌وخطا و کسب تجربه‌های مختلف، می‌توانید در این حرفه به یک متخصص بی‌عیب و نقص تبدیل شوید. می‌توانید برای شروع کار، درخواست کارآموزی دهید یا به عنوان یک کارمند نوپا در شرکت‌های بازاریابی مشغول به کار شوید. از رئیس یا مسئول ارشد خود درخواست کنید تا دوره‌های آموزشی در اختیار شما قرار دهد یا تجربه‌های خود را در این زمینه به شما تعلیم دهد. وبینارهایی که در این زمینه وجود دارد یا سایت‌ها آموزشی می‌توانند در این راه به شما کمک کند. مطئن باشید پس از مدتی کار کردن در این زمینه می‌توانید، درآمد خوبی داشته باشید و در بهترین شرکت‌ها مشغول به کار شوید.

بیشتر بدانید: سئو چیست؟