لچینه

برگزیده های وب

لچینه

برگزیده های وب

همه چیز درباره ریتینر ثابت ارتودنسی

نگهدارنده ها از مهمترین دستگاه های ارتودنسی هستند و همه کسانی که تحت  درمان ارتودنسی قرار بگیرند باید از این دستگاه ها استفاده کنند. در این مقاله به طور کامل به سوال ریتینر ثابت ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد پاسخ خواهیم داد.

ریتینر ارتودنسی چیست؟

ریتینرها یک سری وسایل یا دستگاه ارتودنسی هستند که بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی مورد استفاده قرار میگیرند. ریتینرها به دو دسته ثابت و متحرک تبدیل میشوند که ثابت ها توسط متخصص ارتودنسی به پشت دندان ها متصل میشوند.

ریتینر ثابت ارتودنسی چیست؟

نگهدارنده ثابت ارتودنسی متشکل از یک قطعه فلز یا سیم فلزی کوتاه و قوسدار است که با کمک یک نوع چسپ یا سیمان مخصوص به پشت دندان های فک بالا، پایین یا هر دو فک متصل میشود.

مزایای ریتینر ثابت ارتودنسی

  • بعضی از مراجعان ما اصرار دارند که از نگهدارنده متحرک بعد از ارتودنسی استفاده کنند. آن ها میگویند که به اندازه کافی دستگاه های ارتودنسی ثابت را تجربه کرده اند و این بار نوبتی هم که باید نوبت یک دستگاه متحرک است. ما به آن ها ریتینر متحرک میدهیم. اما متوجه میشویم که همیشه و مطابق توصیه ها و دستورالعمل های ما از ریتینر استفاده نمیکنند.
  • چرا که یک بار متخصص ارتودنسی آن را به پشت دندان ها نصب میکند و حتی اگر فراموش کنید باز هم مهم نیست چون شما اصولا هیچ کاری به نگهدارنده ثابت ندارید.
  • یکی دیگر از مزایا ریتینر ارتودنسی نامرئی بودن آن است. بله حتی از نگهدارنده متحرک هم نامرئی تر است. زیرا در پشت دندان های شما است و هیچکیس حتی خودتان هم نمیتوانید آن را ببینید. بنابراین ما آن را در دسته ارتودنسی نامرئی هم قرار میدهیم.
  • خوشبختانه نگهدارنده ثابت ارتودنسی نیازی به تنظیم ندارد و عادت کردن به آن بسیار راحت است.

معایب ریتینر ثابت ارتودنسی

  • به همان اندازه که نگهدارنده های ثابت خوب و مفید هستند میتوانند نکات و نقطه ضعف هایی هم داشته باشند.
  • داشتن یک نگهدارنده ثابت باعث میشود که تمیز کردن دندان ها با دشواری روبرو شود.
  • سیم پشت دندانی می تواند بقایای مواد غذایی و باکتری ها را به دام بیندازد.
  • همچنین ، مانند هر نوع دستگاه دندانی دیگر ، یک نگهدارنده دائمی می تواند بعد از مدت طولانی آسیب ببیند یا به راحتی شکسته شود.
  • و در آخر استفاده از این نگهدارنده ها میتواند باعث ناراحتی شما شود. زیرا زبان میتواند به آن برخورد کرده و نسبت به نگهدارنده حساس شود.

چه موقع باید ریتینر ثابت ارتودنسی را برداشت؟

آسیب دیدگی نگهدارنده

برای جرم گیری دندان ها

استفاده طولانی مدت

درد

بیشتر بخوانید ... مجله ارتودنسی دندان

اینله و اُنله دندان چیست؟

اینله و اُنله نوعی ترمیم برای دندان های عقبی است که دچار پوسیدگی های خفیف تا متوسط شده اند و یا ترک خوردگی و شکستگی دارند اما از طرفی این آسیب آنقدر جدی نیست که بیمار نیاز به روکش داشته باشد.

افرادی برای این نوع ترمیم ها مناسبند که دندان هایشان آنقدر پوسیدگی و خرابی دارد که نمی توان آنها را با پر کردگی درمان کرد و از طرفی قسمت قابل توجهی از ساختار دندان نیز سالم مانده است که لزومی به روکش کردن نیست. با این روش، دندان پزشک می تواند به حفظ ساختمان دندان اصلی بیمار کمک کند. با کلینیک دندانپزشکی تاج همراه باشید.

بیشتر بخوانید ... مجله ترمیم و زیبایی دندان

تفاوت اینله و اُنله

اینله و اُنله هر دو یک نوع ترمیم هستند با این تفاوت که هر کدام قسمت متفاوتی از دندان را می پوشانند. اینله دندان فضای بین شیارها و لبه های گردی که در سطح مرکزی دندان قرار دارند را می پوشاند و بسیار شبیه به پرکردگی است و قسمت داخلی دندان را پر می کند در حالی که اُنله وسیع تر بوده و تا شیار های طرفین دندان کشیده می شود. به دلیل پوشش گسترده ای که اُنله ایجاد می کند به آن روکش تکه ای نیز می گویند.

مزایای اینله و اُنله کردن

ظاهر: آنها بر خلاف آلیاژ های فلزی که در پر کردگی ها استفاده می شوند، ظاهری زیبا و طبیعی دارند و همچنین در مقایسه با مواد سفیدی که برای پرکردگی ها استفاده می شوند، احتمال تغییر رنگ یا لکه دار شدنشان بسیار کمتر است.پرسلین نه تنها می تواند شکل دندان طبیعی باشد، بلکه الگو ها و بخش های سطح دندان نیز با کمی تغییر رنگ به طوری طبیعی بازسازی می شوند.

استحکام: آنها به اندازه ی روکش ها برای دندان طبیعی مخرب نبوده و با محافظت از دندان طبیعی، استحکام دندان را افزایش می دهند.

فرسودگی

پوسیدگی

طول عمر: آنها نسبت به پرکردگی ها ماندگاری و طول عمر بیشتری دارند.

بهداشت:  برخلاف پرکردگی های ضعیف و ناقص، اینله ها و اُنله ها به دلیل اینکه متناسب با دندان هر شخص ساخته می شوند مانع تجمع پلاک روی دندان می شوند و به همین دلیل تمیز نگه داشتن آنها آسان تر است.

انبساط: آنها مانند پرکردگی های دندان دچار انبساط و انقباض نمی شوند. مواد درون پرکردگی ها به علت کاهش فشار روی دندان، انبساط و انقباض را افزایش می دهد.

معایب اینله و اُنله کردن

دو نوبت:  برخلاف پرکردن، آنها در دو نوبت نصب می شوند.

قیمت

فرسایش

شکست

از خدمات کلینیک تاج به دندانپزشکی بارداری ، دندانپزشکی کودکان و... میتاون اشاره کرد.

آرایش صورت مخصوص میهمانی

اگر می خواهید وقتی به مهمانی می روید، صورت زیبا و جذاب بدور از آرایش زننده داشته باشید و آرایش شما کاملا طبیعی جلوه کند راز آن در شناخت آرایش هر یک از بخش های صورت می باشد و اینکه چگونه بتوانید مشکلات صورت را محو کنید. با آموزشگاه آرایشگری الماس نشان همراه باشید.

تکنیک آرایش ملایم

کرم پودر

از کرم پودرهای دارای مرطوب کننده که راحت تر روی پوست صورت می خابند استفاده کنید، یک کرم پودر مایع سبک از پودر بهتر است از کرم های که بصورت جذب پوست می شوند استفاده کنید.برای پوشش دهی چروک ها از کرم پودر خیلی زیاد استفاده نکنید باعث می شود چروک پوستتان برجسته تر و چهره را پیرتر نشان می دهد.

کانسیلر

برای پوشاندن تیرگی پوست دور چشم هیچ وقت از کانسیلر پوشاندن لک های پوست استفاده نکنید چون کانسیلر پوشش دهی لک بسیار غلیظ هستند و نمی توانید برای پوست نازک زیر چشم تان از آن استفاده کنید، با برس کانسیلر زیر چشم رو نقطه گذاری کنید و نقطه ها رو با انگشت پخش کنید در این صورت خستگی چشم تان برطرف می شود.

ریمل ضدآب

ریمل ضدآب به دلیل اینکه کمتر زیرچشم می ریزد و سیاهی ندارد مورد توجه است ولی این ریمل به دلیل فرمول قوی که دارد مژه را خشک و با بالا رفتن سن مژه نازک می شود، پس برای زیباترشدن مژه چشم هایتان روی محل رویش مژه را مداد قهوه ای بکشید و سپس با یک ریمل سبک نه ضدآب به مژه حالت بدهید

سایه

استفاده کردن از سایه های مات زیبایی چهره را بیشتر می کند  شما نیز می توانید رنگ های مثل خاکستری، هلویی، بنفش و…برای چشم هایتان استفاده کنید ولی استفاده از سایه های براق مخصوصا در سنین بالا  موجب نمایان شدن چروک های ریز پلکتان می شود.

 رژلب

از رژلب های با رنگ تیره فاصله بگیرید چون رنگ تیره در هر کجا که استفاده می شوند کوچک کننده هستند و باعث می شود سفیدی دندان ها کمتر دیده شود.

ابرو

زیاد ابروهایتان را دست نزنید، مخصوصا اگر در سن میانسالی به سر می برید. زیاد برداشتن ابرو باعث میشه ابرو کم پشت و یا اصلا رشد نکند.

از دوره های آموزش آرایشگری الماس نشان به آموزش ناخن ، آموزش اکستنشن مو ، آموزش اکستنشن مژه و... میتوان اشاره کرد.

12 علت درد فک

علت درد فک

1.اختلال مشترک تمپوروماندیبولار. معمولا به عنوان یک مشکل در استخوان ها، رباط ها و یا سایر بافت های بدن که مفصل ران را تشکیل می دهند، مفصل ران که استخوان پایین را به جمجمه شما متصل می کند.

2.برکسیسم. برکسیسم می تواند درد شکم را ایجاد کند و از آنجا که بسیاری از افراد در حالی که خواب هستند دندان هایشان را می شکند، ممکن است متوجه نباشید که این کار را انجام می دهید.

علائم بروکسیسم شامل درد فک، صورت و گردن، سردرد، و مشکلات دندانی شامل دندان های شکسته است. برای مشاوره بهتر در مورد علائم برکسیسم با کلینیک دندانپزشکی تاج در ارتباط باشید 

3.دندان درد. علاوه بر دندان های برکسیسم، چندین مشکل دیگر دندان در ارتباط با درد فک وجود دارد.
شامل حفره ها، آبسه های دندانی و عفونت ها هستند.

بیشتر بخوانید ...  مجله اینترنتی ترمیم و زیبایی دندان

4. سینوزیت می تواند باعث درد در صورت، از جمله فک شود. سایر علائم سینوزیت عبارتند از سردرد، درد دندان، گوش درد و احتقان. سینوزیت اغلب پس از سرد شدن بدن شما اتفاق می افتد.

5.عفونت گوش.  یکی از علت درد فک می تواند در اثر عفونت گوش مشاهده شود.

6. تورم غدد لنفاوی. گره در گردن ممکن است باعث درد شود که به فک مراجعه شود. تورم غدد لنفاوی معمولا به علت عفونت هایی مانند گلودرد، ویروس سرد یا آنفولانزا رخ می دهد، بنابراین ممکن است علائم این بیماری ها را نیز داشته باشید.

7.آرتریت روماتوئید یا فیبرومیالژیا. می تواند موجب گسترش عضلات و درد مفصلی شود، همچنین ممکن است این مورد باعث درد فک شود.

8. تروما. (آسیب) به فک و صورت، از جمله انحراف فک یا فک شکسته، می تواند موجب درد شدید شود.

9.نورالژی ترجیامین. یک بیماری دردناک است که بر عصب تاثیر می گذارد. علاوه بر درد فک، ممکن است باعث ایجاد درد شدید در ناحیه لب، چشم، بینی، پیشانی و پوست سر شود.

10. Osteonecrosis زمانی رخ می دهد که خون به استخوان نرسد و استخوان شروع به مردن کند، این می تواند درد شدید ایجاد کند.

11.برخی از انواع سرطان. برخی از انواع سرطان، از جمله سرطان دهان، ممکن است باعث درد فک شود.

12.حمله قلبی: درد معمولا به طور ناگهانی شروع می شود و ممکن است همراه با افزایش درد قفسه سینه همراه باشد و بر گردن و فک تاثیر بگذارد.

از خدمات کلینیک تاج به ونیر ، ونیر کامپوزیت ، لمینت دندان و.. میتوان اشاره کرد.

ارتودنسی فانکشنال چیست؟

در ارتودنسی فانکشنال از پلاک های فانکشنال استفاده می شود.

دستگاه های فانکشنال نوعی پلاک هستند که ناهنجاری های کلاس  2  وکلاس 3 را اصلاح می کنند.

ناهنجاری های کلاس 2 از ناهنجاری های فکی  به شمار می آید که در آن دندان های فک بالا جلوتر از دندان های فک پایینی قرار می گیرد.

پلاک های فانکشنال می تواند متحرک یا ثابت باشد که نوع متحرک آن محبوب تر است.

معمول ترین ابزارهای فانکشنال متحرک از قطعات بالا و پایین جداگانه ساخته می شوند که باعث می شود فک پایین در یک موقعیت بهتر وجلو تر قرار بگیرد.

انواع دیگر ابزارهای فانکشنال وجود دارند که فقط از یک قسمت ساخته شده است.

البته ممکن است قابلیت انطباق کمتری با دندان ها داشته باشد.

بیشتر بدانید ... مجله اینترنتی ارتودنسی دندان

آیا جایگزینی برای ارتودنسی فانکشنال وجود دارد؟

بله وجود دارد .

درمان توسط پلاک های متحرک فانکشنال به همکاری کامل شما و فرزندتان متکی است.

از این رو دستگاه های فانکشنال ثابت هم معرفی شده اند که در افرادی که همکاری لازم را جهت استفاده از پلاک های متحرک ندارند جایگزین می شوند.

این نوع هم در تعداد معدودی از بیماران ارتودنسی قابل استفاده است که به تشخیص متخصص ارتودنسی دندان صورت می گیرد.

گاهی اوقات درمان فانکشنال به همراه درمان ثابت به صورت همزمان انجام می گیرد.

مزیت اصلی دستگاه فانکشنال ثابت همین همزمانی بودن با درمان ثابت می باشد که به نوبه خود باعث کاهش طول درمان می شود.

.جایگزین هایی که برای ابزارهای فانکشنال وجود دارد عبارتند از هدگیر های ارتودنسی دندان و کشیدن دندان.

با این وجود ،به کار بردن هر کدام از این روش ها به نوع مشکل شما بستگی دارد.

آیا درمان به وسیله ی ارتودنسی فانکشنال همیشه موفقیت آمیز است؟

بدیهی است که اگر دستگاه به طور کامل و صحیح پوشیده نشود درمان کارآمد نخواهد بود.

علاوه بر این، گروهی از بیماران هستند که به خوبی به پلاک  های فانکشنال پاسخ نمی دهند.

متاسفانه ،پیش بینی کردن اینکه کدام بیمار به درمان پاسخ می دهد بسیار مشکل است .

تصور می شود که ابزارهای فانکشنال در طول رشد نوجوانان یا قبل از آن موفق ترین روش بوده است.

این اتفاق معمولا برای پسرها در سنین 11 تا 14 سال و برای دخترها در سنین 10 تا 13 سال رخ می دهد.

اگر درمان موفقیت آمیز نباشد چطور می توان مشکل را برطرف کرد؟

  • هدبند یا هدگیر
  • کشیدن دندان
  • جراحی فک

از خدمات کلینیک دکتر خدیوی به ایمپلنت دندان ، لمینت دندان و... میتوان اشاره کرد.