لچینه

برگزیده های وب

لچینه

برگزیده های وب

همه چیز در مورد قیمت سئو: هزینه سئو SEO چطور تعیین می‌شود؟

همه چیز در مورد قیمت سئو: هزینه سئو SEO چطور تعیین می‌شود؟

 

سئو بخش حیاتی دیجیتال مارکتینگ استهزینه سئو بخش حل شده‌ای در بین دغدغه‌های صاحبین کسب و کارهای نسبتا بزرگ و بزرگ است. اما کسب و کارهای کوچک اغلب از آن غافل می‌شوند و فقط 50 درصد از آن‌ها روی این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند. همین آمار نشان می‌دهد که آن‌ها نمی‌دانند چطور باید خدمات دریافتی خود را تعیین کنند و تقریبا فرآیند قیمت‌گذاری را بسیار پیچیده می‌بینند.

قطعا شما برای اینکه با دقت بیشتری هزینه‌های پرداختی خود را کنترل کنید و یا برای اینکه بدانید چه مقداری هزینه برای خدمات سئو منطقی است، در حال مطالعه‌ی این مطلب هستید. به طور کلی هیچ استانداردی برای تعیین قیمت سئو SEO وجود ندارد. هر تیم و آژانسی می‌تواند طبق سلیقه و شرایط کاری خودش نرخ کار و خدمات را تعیین کند. یعنی این خود شما هستید که باید از بین گزینه‌های پیش رو انتخاب کنید، کدام آژانس خدمات SEO را در حد عالی و با هزینه معقول ارائه می‌دهد.

اصول اولیه سئو

 

قبل از اینکه بحث اسکناس و پول وسط کشیده شود، بهتر است اول در مورد اصول اولیه سئو صحبت کنیم. سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو یک فرآیند برای افزایش رتبه شما در موتورهای جستجوی اصلی مثل گوگل است. با افزایش رتبه، کسب و کار شما بیشتر دیده می‌شود و در نتیجه ترافیک و کلیک بیشتری هم از طرف سایت خود دریافت می‌کنید. هر چه کلیک‌های بیشتری دریافت کنید، احتمال فروش محصول و خدمات شما هم بیشتر می‌شود.

بیشتر بدانید: سئو چیست؟

اما به عنوان صاحب کسب و کار، باید مطمئن شوید که SEO به سوددهی و بازگشت سرمایه می‌رسد. در واقع شما باید بیشتر از چیزی که هزینه می‌کنید، بازگشت سرمایه داشته باشید. با این اوصاف بیایید خیلی سریع وارد بحث اعداد شویم.

چرا برای خدمات سئو هزینه کنیم؟

 

روزانه در سطح جهان بیش از 3.5 میلیارد سرچ گوگل انجام می‌شود. آمار سرچ در مجموع موتورهای جستجو، 5.6 میلیارد است. این مسئله کاملا نشان دهنده علاقه مردم به محصولات و خدماتی مثل خدمات محلی است. در واقع شما هم احتمالا به همین دلیل وارد مارکت آنلاین شده‌اید و می‌خواهید راحت‌تر به مشتریان خود خدمات ارائه دهید. اما بیایید چند آمار بسیار مهم دیگر در مورد گوگل را با هم مرور کنیم تا مصمم‌تر از قبل بحث قیمت‌گذاری سئو را دنبال کنید.

46% از تمام سرچ‌های گوگل مربوط به بیزنس‌های محلی (Local Business) است. رتبه اول این سایت‌ها در گوگل همیشه 31% از کل کلیک‌ها را دریافت می‌کند. 10 نتیجه برتر گوگل هم 91% از آمار کل کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

بیشتر بدانید: بررسی جدیدترین روش‌های سئو محلی

75% از مردم حتی به صفحه دوم SERP یا صفحه نتایج سرچ گوگل نمی‌روند. پس اگر سایت شما در صفحه دوم قرار دارد، باید بدانید که تقریبا در فضای وب نامرئی هستید و قرار نیست اتفاق خاصی در این فضا برای شما رقم بخورد.

 


مقاله مرتبطسئو خارجی یا Off Page SEO چیست؟


مدل‌های قیمت‌گذاری خدمات و تعیین قیمت سئو

 

آژانس‌ها و شرکت‌های بازاریابی دیجیتال زیادی وجود دارند که خدمات متنوعی را در این حوزه ارائه می‌دهند. هدف همه‌ی آن‌ها هم افزایش ترافیک ارگانیک وب‌سایت شما است. ما قبلا به طور مفصل در موردخدمات سئوصحبت کرده‌ایم ولی برای اینکه یک دید کلی کوتاه به موضوع داشته باشید، مجدد این خدمات را بررسی می‌کنیم. فقط قبل از بررسی خدمات، مدل‌های مختلف تعیین قیمت سئو و ارائه خدمات را معرفی می‌کنیم. شما باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد سرویس‌های پیشنهادی، بررسی کنید که در هر مدل تعیین هزینه سئو، چه مواردی با چه ویژگی‌هایی گنجانده شده است. چون هر تیم یا مشاور سئو، استراتژی و روند متفاوتی دارد.

 قیمت سئو سایت به صورت ساعتی


بیشتر فریلنسرها یا پیمانکاران مستقل هزینه SEO را به صورت ساعتی برای مشتریان کوچک و خرده پروژه‌ها تعیین می‌کنند. آژانس‌ها و تیم‌های دیجیتال مارکتینگ خیلی به ندرت از این گزینه استفاده می‌کنند.
هزینه‌های این مدل بر اساس ساعت‌هایی که روی پروژه کار انجام می‌شود تعیین خواهد شد. اگر مایل به انتخاب چنین مدلی هستید، حتما از پیمانکار خود گزارش کار بگیرید تا مطمئن شوید صورت حساب پرداختی شما با خدمات ارائه شده مطابقت داشته باشد. بهتر است اگر خدمات محدودی مانند نوشتن یا تولید محتوا، تعیین موضوع محتوا و یا پیدا کردن کلمات کلیدی را نیاز دارید، از چنین مدلی استفاده کنید. در غیر اینصورت هزینه SEO بیشتری باید بپردازید.
• 
هزینه سئو سایت به صورت ماهانه


آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ نسبتا بزرگ، معمولا قرارداد ماهیانه دارند و هزینه‌ها را ماهانه دریافت می‌کنند. با این مدل، شرایط کار و رشد سایت را می‌سنجند و نسبت به نتیجه پیاده‌سازی استراتژی تعیین شده، روی نقاط ضعف و قوت کار سرمایه‌گذاری می‌کنند. شما قراردادی را امضا می‌کنید که مطابق آن، یک هزینه ثابت برای حفظ و انجام خدمات آژانس‌ روی وب‌سایت شما تعیین می‌شود. می‌توانید نسبت به عملکرد در ماه بعد این هزینه را کاهش یا افزایش دهید.
پکیج‌های ماهانه سئو اغلب شامل مجموعه‌ای از خدمات هستند. مثلا ممکن است شما برای دریافت خدماتی مثل تحقیق کلمات کلیدی، محتوا نویسی، ممیزی فنی (تکنیکال) و لینک‌سازی داخلی هزینه پرداخت کنید. شخص دیگری علاوه‌بر این خدمات، به لینک‌سازی خارجی و ارزیابی رقبا نیز نیاز داشته باشد.

 

انواع کلمات کلیدی در سئو

چطور کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب کلمات کلیدی هدفمند و موثر بهتر است از چک لیست زیر کمک بگیرید.

  1. اولین چیزی که بررسی می‌کنید میزان تقاضا برای keyword مد نظر شما است. اصطلاحا به این میزان تقاضا Search demand گفته می‌شود. این میزان بر اساس حجم جستجوهای ماهانه این کلمه است. برای سنجیدن حجم جستجو هم از یک Search volume کمک می‌گیریم. پیدا کردن حجم جستجو با کمک یکی از ابزارهای کیورد ریسرچ امکان پذیر است. ابزارهای مفید این کار عبارتند از:
  • Google Search Console
  • Ahrefs Keyword explorer
  • Semrush

البته توجه داشته باشید که آمارها برای همه کیوردها هم به خوبی کار نمی‌کند. مثلا شما اگر بخواهید مایل به کیلومتر را تبدیل کنید و عبارت  “Km to Mile” را سرچ کنید، با ماشین حساب خود گوگل مواجه می‌شوید. مسلما کاربران ترجیح می‌دهند که از خود این ماشین حساب استفاده کنند. آمار کلیک عبارت Km to Mile خیلی هم بالا خواهد بود. اما در واقع برای صفحات دیگر هیچ بازدهی نخواهد داشت. پس نباید صرفا روی فاکتور میزان تقاضا تمرکز کنید و باید فاکتورهای دیگری را هم در نظر بگیرید.

 

2. پتانسیل ترافیک موضوعات را بررسی کنید. پتانسیل ترافیک موضوعات، کل ترافیک سرچی را نشان می‌دهد که keyword انتخابی شما پتانسیل بهینه‌‌سازی برای چند کلمه‌ی دیگر را دارد. هر چه پتانسیل بهینه‌سازی برای کلمات بیشتری داشته باشد، شانس دریافت ترافیک ارگانیک و قرارگیری در رتبه‌های بالای گوگل هم دارد.

در واقع همین ویژگی است که باعث می‌شود پتانسیل ترافیک خیلی بیشتر و مطمئن‌تر از حجم جستجو است. برای تعیین این پتانسیل باید ببینید رتبه‌های برتر گوگل برای کیورد انتخابی شما چه میزان ترافیک دریافت می‌کنند.

البته این فاکتور هم به تنهایی قابل استناد نیست. مثلا ممکن است حجم جستجوی یک عبارت کلیدی 150 سرچ در ماه باشد اما پتانسیل ترافیک آن کمتر از 100 باشد. همین مسئله باعث می‌شود تصمیم‌گیری برای استفاده از این عبارت در دیجیتال مارکتینگ دشوار شود. پس برای هدفمندتر شدن فرآیند بهتر است یک فاکتور دیگر را هم لحاظ کنیم.

3. پتانسیل بیزنسی عبارت یا موضوع مورد نظر را ارزیابی کنید. پتانسیل تجاری کلمات کلیدی نشان‌دهنده ارزش یک کلمه یا عبارت برای کسب و کار شما است. این ارزش کاملا به جایگاه و مدل کسب و کار شما محدود می‌شود. بنابراین یک راه ساده برای انجام ارزیابی این پتانسیل، امتیازدهی 1 الی 3 به کلمات کلیدی است که در فرآیند کیورد ریسرچ آن‌ها را بدست آورده‌اید. هر چه عدد بالاتر باشد، موضوع برای بیزنس شما اهمیت بیشتری دارد.

انواع کلمات کلیدی در سئو

صحبت‌های زیادی در مورد کلمات کلیدی SEO وجود دارد. اما سوال اصلی اینجا است که چطور باید بفهمیم چه نوع Keyword‌هایی را باید انتخاب کنیم؟ از چه کلماتی برای بهره‌وری حداکثری سئو خود استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که برای هدف قرار دادن مخاطبان در هر مرحله از فرآیند باید از کلمه‌های  کلیدی مختلفی استفاده کنید. به این ترتیب شما به طیف وسیع‌تری از افراد دسترسی خواهید داشت و شانس بیشتری برای جذب مشتری دریافت می‌کنید. فقط کافی است بدانید چند نوع کلمه کلیدی وجود دارد و هرکدام در چه بخشی از محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما در این بخش خیلی خلاصه در مورد هر کلمه کلیدی صحبت خواهیم کرد.

 

  1. Short-tail keyword

همانطور که از نام آن پیدا است، کلمه کلیدی Short-tail، عبارت کوتاهی است که از حداکثر 3 کلمه تشکیل می‌شود. گاهی به این کلمات، کلمات head هم گفته می‌شود.

کلمات Short-tail حجم زیادی از آمار سرچ را دارند و به همان اندازه هم رقابتی هستند.

کاربران در سرچ‌های اولیه خود از کلمات کلیدی کوتاه استفاده می‌کنند. به همین دلیل هم هست که تعیین هدف دقیق برای موتورهای جستجو با کمک این نوع کلمات بسیار دشوارتر است.

به عنوان مثال شما در مورد “هندوانه” سرچ می‌کنید. موتور جستجو همزمان هم به دنبال مطالبی در مورد ویتامین‌ها و خواص سلامتی می‌گردد، هم ارزش غذایی و هم دستور تهیه نوشیدنی‌هایی که با این میوه تهیه می‌شوند.

کلمات کلیدی Short-tail در تطبیق هدف جستجو به خوبی عمل نمی‌کنند.”


پینشهاد مطالعه:تاثیر عنوان مقالات در سئو + آموزش نوشتن عنوان حرفه ای برای مقالات


  1. Long-tail keyword

کلمات کلیدی Long-tail  حداقل از 3 کلمه تشکیل می‌شوند و معمولا خیلی خاص‌تر از کلمات Short-tail هستند.

کمتر از Short-tailها در آمار جستجو جای دارند. اما نگران نباشید. این عبارا بسیار کمتر هم رقابتی هستند و ضعف آماری از این طریق جبران می‌شود.

مهمترین ویژگی این کلمات این است که می‌توانید با کمک آن‌ها به راحتی و با دقت بیشتری هدف جستجو را مشخص کنید. مثلا عبارت ” انواع ویتامین‌های موجود در هندوانه” را در گوگل سرچ کنید. گوگل صفحاتی را به شما نمایش می‌دهد که دقیقا در مورد این عبارت توضیح داده‌اند.

کاربرانی که از کلمات کلیدی Long-tail استفاده می‌کنند، هدف واضحی دارند و می‌توانند مشتری قطعی محصول یا خدمات شما باشند.”

  1. Short-term fresh keyword

وقتی می‌خواهید از کلمات کلیدی Short-term fresh استفاده کنیدف باید روی موضوعی تمرکز کنید که اخیرا تبلیغ شده است. مثلا عبارت ” فیلم قهرمان” را سرچ کنید. زمانی که به عنوان محتوا نویس در مورد این عبارت بنویسید، می‌توانید یک فیلم جدیدتر با موضوعی نزدیک به قهرمان را معرفی کنید.

حجم سرچ کاربران در زمان انتشار یک فیلم به اوج خودش می‌رسد اما بعد از مدتی این
آمار به شدت کاهش می‌یابد.

از این نوع کلمات در تولید محتواهایی که به آخرین اخبار روز مربوط هستند استفاده کنید.”

  1. Long-term evergreen keyword

کلمات کلیدی Long-term evergreen ، به کلماتی گفته می‌شود که همیشه با موضوع شما مرتبط هستند.

آمار جستجوی این کلمات ممکن است گهگاهی نوسان داشته باشد، اما تغییرات شدید و شوکآوری در نتیجه ایجاد نمی‌شود.

مطمئن باشید که تا چند سال کاربران زیادی از طریق این کلمات به محتوا و صفحه شما دسترسی پیدا می‌کنند.

Evergreenها را باید از بین عبارات و کلماتی انتخاب کنید که عمر طولانی در ذهن مخاطب داشته باشند.

با گذشت زمان بازدیدهای محتواهایی که این نوع کلمه کلیدی را در خود گنجانده‌اند، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

از کلمات کلیدی Long-term evergreen بیشتر در محتواهای آموزشی استفاده می‌شود.”

تولید مطالب آموزشی و انتشار آن‌ها اعتبار شما را افزایش می‌دهد. پس قطعا جایگاه بالاتری هم در SERP کسب می‌کنید و کاربران وفادار بیشتری به جمع مخاطبان شما می‌پیوندند.

  1. Product defining keyword

این نوع کلمه کلیدی، مناسب توضیحات محصول است.

Product defining فقط یک کلمه ساده نیست، بلکه یک ابزار مهم برای تحقیق و برنامه‌ریزی کلمات کلیدی LSI است.

کسانی که کلمه کلیدی تعریف کننده محصول را سرچ می‌کنند، به دنبال یک محتوا و محصول خاص هستند. پس شما می‌توانید دقیقا همان منبعی باشید که آن‌ها نیاز دارند.

کسانی که یک محصول خاص را سرچ می‌کنند، فقط یک قدم تا انجام مرحله‌ی پرداخت فاصله دارند. پس بدون معطلی جزئیات مورد نیاز آن‌ها درباره محصول را در اختیارشان قرار دهید.

  1. Customer defining keyword

یک کارکتر خیالی  برای مشتری خود بسازید و از دید او به محتوا و موضوع نگاه کنید.

آمار مخاطبان خود را داشته باشید: بیشتر زن هستند یا مرد؟ چه رده سنی دارند؟ اهل کجا هستند؟ چه شغلی دارند؟

هر چقدر جزئیات شما در مورد مشتری بیشتر باشد، می‌توانید راحت‌تر به هدف خود برسید.

مخاطب هدف خود ر خیلی واضح خطاب کنید و روی نقطه ضعف آن‌ها تمرکز داشته باشید. در این صورت کلمه کلیدی را انتخاب کنید و تفاوت نتیجه را ببینید.

  1. Goo-targeting keyword

با استفاده از این نوع کلمه کلیدی شما می‌توانید مخاطب‌های محله، شهر، استان یا حتی کشور خاصی را هدف قرار دهید.

بیزنس‌های محلی باید به طور ویژه‌ای از این مدل کلمه کلیدی استفاده کنند تا مشتریان جذب خدمات یا محصولات آن‌ها شوند.

مثلا آدرس محل کار خودتان علی رغم اینکه در بخش دیگری از وب‌سایت قرار داده‌اید، در محتوا نیز درج کنید. این کار تفاوت بسیار زیادی را ایجاد می‌کند.

کلمات کلیدی جغرافیایی در بخش سئو محلی بسیار کاربرد دارد. سئو محلی هم بحث گسترده‌ای دارد که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

  1. LSI keyword

LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing است. کلمات کلیدی LSI کلمات موضوعی هستند که ارتباط نزدیکی هم با کلمه کلیدی اصلی شما دارند.

مثلا کلید واژه اصلی شما سیب‌زمینی است. کلمات LSI آن می‌تواند سیب‌زمینی شیرین، کوکو سیب‌زمینی، ارزش غذایی سیب‌زمینی و غیره باشد.

قبل از انتخاب کلمه LSI باید در مورد کلمه کلیدی اصلی تصمیم نهایی را گرفته باشید.

این نوع عبارات و کلمات به شما کمک می‌کنند محتوای گسترده‌ای را به بخش‌های کوچکتر و دقیق‌تر تقسیم کنید.

محتوایی که شامل کلمات LSI باشد، برای مخاطبانی که از کلمات متفاوتی برای سرچ یک موضوع استفاده کرده‌اند نمایش داده می‌شود.

وبلاگ نویسان باید تمرکز ویژه‌ای روی این کلمات داشته باشند.”

پیشنهاد ما به شماکلمات کلیدی آدمخوار

 

کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ چیست؟| چگونه بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنیم؟

کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ چیست؟| چگونه بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنیم؟

 

تا امروز در تمامی آموزش‌ها و مقالاتی که با شما به اشتراک گذاشتیم بارها در مورد اهمیت و جایگاه کلمات کلیدی صحبت کرده‌ایم. اما بالاخره زمان آن رسیده که در مورد کیورد ریسرچ به طور اختصاصی بحث کنیم. در واقع خیلی ضروری است که در مورد مهمترین بخش فرآیند سئو به اندازه کافی بدانیم. بنابراین در این بخش ما نکات بسیار مهم در انتخاب کلمه کلیدی و ارزش واقعی آن را بررسی خواهیم کرد.

کلمه کلیدی چیست؟

 

کلمه کلیدی در سئو سایت فقط یک کلمه نیست و ممکن است تعدادی از کلماتی را که کنار هم قرار گرفته‌اند را به عنوان یک Keyword در نظر بگیریم. این کلمات راهنمای موتورهای جستجو هستند و محتوای صفحه وب‌سایت شما را به کاربران نشان می‌دهند.

کلمات کلیدی، کلمات و عباراتی هستند که افراد در صفحه سرچ موتورهای جستجو آن‌ها را تایپ می‌کنند تا چیزی که به دنبال آن هستند را پیدا کنند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید بهترین برند نسکافه را بشناسید، در گوگل عبارتی مثل ” بهترین برند نسکافه” را جستجو می‌کنید. شاید هم عبارت “بهترین برند نسکافه ایرانی” را جستجو کنید.

کلمات کلیدی در SEO بسیار مهم هستند، چون تمام پایه و اساس سئو را تعیین می‌کنند.

هدف اصلی سئو این است که صفحات شما را برای کلمات کلیدی تعیین شده بهینه‌سازی کند. کلمات تعیین شده شانس بدست آوردن ترافیک و مشتریان بیشتری دارند.”

در واقع اگر سئو شما با کیوردهای مناسب انجام نشود، تلاش‌های شما در این فرآیند کاملا بی‌نتیجه خواهد بود. مثالی که در تصویر زیر می‌بینید، یک نمونه از آمار جستجوی عبارت کلیدی ” کسب و کار خانگی” است که تفاوت میزان جستجو و میزان کلیک را به خوبی نشان می‌دهد.

 

کیورد ریسرچ چیست؟

 

فرآیند پیدا کردن و آنالیز عبارات یا کلیدواژه‌ها در سئو را کیورد ریسرچ می‌نامند. فرآیندی که کارشناس سئو برای پیدا کردن بهترین، موثرترین و ساده‌ترین کلمات کلیدی طی می‌کند، باعث می‌شود هدف محتوا مشخص شود و موتورهای جستجو سریعتر نیاز مخاطب را شناسایی کنند. بنابراین کاربران بیشتری صفحه وب‌سایت شما را می‌بینند و ترافیک وب‌سایت افزایش پیدا می‌کند.

چرا کیورد ریسرچ اهمیت دارد؟

 

” SEO بدون کلمه کلیدی مناسب، امکان پذیر نیست.”

کیورد ریسرچ دید دقیقی از نیاز مخاطب به شما می‌دهد. به زبان ساده‌تر شما با تحقیق در مورد keyword مناسب محتوای خود، به سوالات و درخواست‌هایی که مخاطب از گوگل دار پاسخ می‌دهید. همین فعالیت کوچک می‌تواند به موفق شدن قطعی استراتژی سئو شما کمک کند و اهرم رشد استراتژی بازاریابی بیزنس شما باشد. پس باید به عنوان بخش تاثیرگذار سئو وب‌سایت خود به آن نگاه کنید.

کاربران در سرچ آنلاین خود، از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند. بنابراین اگر کلمات انتخابی محتوای شما شفاف، درست و مناسب باشند، ترافیک بیشتری بدست می‌آورید. توجه داشته باشید که محتوایی که روی وب‌سایت شما به اشتراک گذاشته می‌شود باید بر اساس نیاز و سوال کاربر هدف تهیه شده باشد. این پروسه هم با تحقیق در مورد کلمه کلیدی شروع می‌شود.


بیشتر بدانید:تبلیغات گوکل چیست و چگونه با google ads نتیجه بگیریم؟


مزایای کیورد ریسرچ برای سئو

 

ما زمانی مطمئن می‌شویم یک اقدام به اندازه کافی اهمیت دارد که مزایای آن را بدانیم. به همین دلیل در ادامه به بررسی مزایای تحقیق کلمه کلیدی خواهیم پرداخت.

رشد ترافیک

بارها تکرار کرده‌ایم که وقتی بهترین کلمات کلیدی را برای محتوای خود انتخاب می‌کنید، رتبه بالاتری در موتورهای جستجو کسب می‌کنید. بنابراین کاربران بیشتری از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند.

جذب مشتری

اگر کسب و کار شما دارای محتوایی است که سایر افراد به دنبال آن هستند، می‌توانید نیاز آن‌ها را برطرف کنید و از طریق استراتژی سفر مشتری، کاربران را از مرحله آگاهی تا نقطه خرید همراهی کنید. اگر کلمات و عبارات کلیدی درستی انتخاب کنید، قبل از رقبای خود می‌توانید کاربران را جذب کرده و به مشتریان بالقوه خود تبدیل کنید.

رابطه کلمات کلیدی و موضوعات

کیورد ریسرچ به شما نشان می‌دهد که مردم به چه موضوعاتی اهمیت می‌دهند ( با فرض اینکه از ابزار استاندارد و مناسب سئو در این فرآیند استفاده می‌کنید) و چقدر این موضوعات بین مخاطبان شما محبوبیت دارند. در واقع رابطه‌ی بین موضوع و کلمه کلیدی کاملا دو طرفه است. زمانی که شما موضوع مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید، برای تولید محتوا سوالات و نیاز مخاطب را هم در نظر می‌گیرید. مراحل پیدا کردن کلمه کلیدی به شما کمک می‌کند تا موضوع دقیق‌تری هم انتخاب کنید و ایده‌های جدیدی برای تولید محتوای بعدی خود داشته باشید.

 

نرخ کلیک چیست؟ همه چیز در مورد CTR سایت در سئو

نرخ کلیک چیست؟ همه چیز در مورد CTR سایت در سئو

 

ما بارها در مورد سئو و اهمیت آن برای تجارت الکترونیک صحبت کرده‌ایم. حتی نحوه عملکرد الگوریتم‌ها را هم مورد بررسی قرار دادیم اما برای اینکه مخاطبان ما بتوانند اطلاعات دقیق‌تری از علم سئو داشته باشند، همیشه سعی کردیم که خیلی جزئی‌تر مطالب را بررسی کنیم. این بار نوبت به CTR یا همان نرخ کلیک رسیده است.

برای شروع، بدانید که موتورهای جستجو اعتبار ویژه‌ای برای صفحات وبی که CTR بالایی دارند در نظر می‌گیرند. چرا؟ چون در شرایطی که پرداختی با کمک کلیک انجام شود، هر چی تعداد کلیک‌ها بیشتر باشند، موتورهای جستجو هم درآمد بیشتری خواهند داشت. نرخ کلیک‌های سایت برای کسی که درخواست را تبلیغ داده‌اند هم بسیار مهم است.

کاربران زمانی از گوگل استفاده می‌کنند که سوالی برایشان پیش آمده باشد و نیاز دارند تا پاسخ خود را خیلی سریع پیدا کنند. یعنی کاربر به خوبی میداند که چه می‌خواهد.

حالا تصور کنید که یک آگهی جستجوی پولی و مرتبط با موضوع سرچ مخاطب ایجاد کرده‌اید و کاربر آن را می‌بیند. خب قطعا روی آن کلیک خواهد کرد و پاسخ سوال خود را دریافت می‌کند. ما قرار است این بخش از سئو و فرآیند جذب ترافیک برای وب‌سایت را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: سئو چیست

نرخ کلیک چیست؟

 

CTR مخفف عبارت Click-Through Rate است و معیاری است که با آن می‌توانیم با کمک آن نسبت کاربرانی که روی لینک کلیک می‌کنند به تعداد کل افرادی که لینک را دیده‌اند را اندازه‌گیری کنیم. در سئو از این نرخ برای آنالیز اینکه چند نفر روی صفحه یا لینک در SERP کلیک می‌کنیم.

مثلا اگر تبلیغ PPC شما 2000 بازدید و 2 کلیک داشته باشد، یعنی CTR شما 1.0% است. این عدد نشان می‌دهد که مخاطبان چقدر آگهی شما را با موضوع سرچ خود مرتبط می‌دانند.

” CTR بالا، یعنی کاربران تبلیغ شما را با موضوع سرچ  خود بسیار مرتبط می‌دانند.”

“CTR پایین، تبلیغ شما از نظر کاربران ارتباط زیادی با موضوع ندارد.”

هدف نهایی هر کمپین PPC این است که کاربران واجد شرایط به سایت شما جذب شوند و اقدام دلخواه شما را انجام دهند ( مثلا خرید کنند، فرم اطلاعات یا تماس پر کنند و یا حتی یک فایل یا برگه مشخص را دانلود کنند). پس CTR اولین قدم برای بهبود ارتباط تبلیغ شما و انجام اقدام دلخواه است.

منظور از CTR خوب، چیست؟

 

نرخ کلیک خوب، برای هر کسب و کار و سیستمی متفاوت است. این نرخ به عواملی مثل

  • حوزه کاری شما
  • کلمات کلیدی پیشنهادی و بهینه شده شما
  • کمپین‌های فردی و PPC

بستگی دارد.

نرخ کلیک دو رقمی برای کلماتی مانند نام برند، چیز غیر معمولی نیست. خیلی از افراد ممکن است با سرچ کردن نام برند و محصول شما، به صفحات شما دسترسی پیدا کنند.

از طرف دیگر، اینکه این نرخ برای کلمات کلیدی گسترده و غیر برند کمتر از 1% باشد هم نگران کننده نیست.

بیشتر بخوانید: کیورد ریسرچ

نحوه محاسبه نرخ کلیک

 

محاسبه نرخ کلیک بسیار فرمول ساده‌ای دارد.

 

کافی است تعداد کلیک‌های مخاطب را تقسیم بر تعداد کل بازدیدها کنید و عدد بدست آمده را در 100 ضرب کنید. نتیجه این محاسبات درصد کلیک صفحه یا تبلیغ شما خواهد بود.

محاسبه دستی این عدد در دنیای الگوریتمی امروز جایی ندارد، چون سیستم‌ها و ابزارهایی وجود دارند که CTR یک صفحه یا لینک را به صورت خودکار محاسبه می‌کنند.

محاسبه CTR صفحه نتایج سرچ برای یک صفحه خاص بدین صورت است که سئو باید داده‌های مورد نیاز خود را Google Search Console دریافت کند و بر اساس آن‌ها درصد کلیک را محاسبه کند.

برای اندازه‌گیری عملکرد یک تبلیغ  برای هر کلمه کلیدی پیشنهادی هم می‌توانید اطلاعات مورد نظر را از داشبورد Google Ads دریافت کنید.

 

تکنیک های سئو کلاه سیاه چیست

  Content Scraping

Content Scraping زمانی اتفاق می‌افتد که یک کاربر RSS feed شما را دریافت کرده و آن را مجدد در وب‌سایت خود منتشر می‌کند. این روش، مخصوص اسپم بلاگ‌هایی است که به سرعت ایجاد می‌شوند و هدف آن‌ها رتبه‌بندی برای یک کلمه کلیدی خاص است. گوگل چنین محتوایی را قطعا جریمه می‌کند، پس نباید از آن به عنوان یک راهکار مطمئن برای رشد صفحه استفاده کرد. توجه داشته باشید که هیچ مانعی برای قرار دادن یک محتوا در دو مکان وجود ندارد. البته برای این کار لازم است تا از یک تگ متعارف برای اعتبار دادن به محتوای اصلی استفاده کنید تا درگیر کپی رایت نشوید.

Doorway Pages

صفحه درگاه، صفحه‌ای است که شما را به صفحه‌ی دیگری هدایت می‌کند. Doorway Page یک صفحه جعلی است که کاربر هرگز آن را نمی‌بیند. این صفحه فقط برای Crawlerهای موتورهای جستجو ایجاد می‌شود تا آن‌ها را فریب دهد و رتبه سایت بالا برود.

آی فریم‌های نامرئی

یک آی فریم مثل پنجره‌ای به سمت یک وب‌سایت دیگر است. صفحه‌ای که به مخاطب نشان داده می‌شود، در واقع در سایتی که باز کرده است نمایش داده نمی‌شود و از جای دیگری به این صفحه منتقل شده است. این روش از SEO کلاه سیاه اغلب برای زمانی که کاربر قصد دانلود یک نرم‌افزار را دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه: مقاله سئو شده چیست؟

 

خرید لینک

وجود یک لینک باکیفیت و مرتبط می‌تواند ترافیک سالم و هدفمندی به دامنه شما هدایت شود و در عین حال به الگوریتم‌های گوگل هم نشان دهد که شما یک منبع قابل اعتماد هستید.

حتی یک بک‌لینک خوب می‌تواند به گوگل کمک کند سایت شما را به خوبی ترسیم کند و تمام قسمت‌های سایت را درک کند. در این شرایط، تمام فعالیت‌های شما به سریعترین شکل ممکن بازبینی می‌شوند و شانس کسب رتبه اول به شدت افزایش پیدا می‌کند.

اما خرید لینک کاملا برخلاف دستورالعمل‌های گوگل وب‌مستر است و طبق گفته‌های خود گوگل، کاربردی و مورد تایید نخواهند بود. ممکن است درگیر پنالتی خودکار و یا حتی دستی شوید که متاسفانه روی صفحات خاص و یا بدتر از آن روی کل سایت شما تاثیرگذار خواهد بود.

گوگل لینک‌هایی که خریداری می‌شوند را به راحتی از لینک‌های ساده تشخیص می‌دهد.

بیشتر بدانید: ریدایرکت چیست؟

 

لینک پنهان

 

برخی افراد تصور می‌کنند که اگر لینکی را در متن سایت خود مخفی کنند یا رنگ آن را به همان رنگ پس‌زمینه تغییر دهند، گوگ متوجه وجود آن لینک نمی‌شود. اما خبر بد این است که گوگل نه تنها متوجه وجود چنین لینکی می‌شود، بلکه شما را به خاطر تلاش برای دور زدن سیستم الگوریتمی آن هم جریمه می‌کند.

چه دلیلی دارد که بخواهید لینکی را پنهان کنید؟ اگر لینک به سایت و صفحه شما نامربوط است که خب وجود تعدادی لینک نامربوط به هر طریقی باعث می‌شود شما مجدد از غافله رقابت جا بمانید. به این ترتیب ترافیک کمتری هم از سمت مخاطبان خود دریافت می‌کنید و کم کم ارتباطات خود را هم از دست می‌دهید.

اگر هم لینک به صفحه شما مربوط است، چرا باید پنهان شود؟ از آن در جای مناسب و در بهترین شکل استفاده کنید تا اعتبار صفحات شما بیشتر شود.

بیشتر بدانید: سئو چیست؟

آیا تکنیک‌های سئو کلاه سیاه هنوز هم کاربردی هستند؟

پاسخ به این سوال هم ساده و هم پیچیده است. بهتر است بگوییم بستگی دارد، اما در اکثر موارد، نه. سئو کلاه سیاه بیشتر از اینکه به شما کمک کند، آسیب می‌رساند.

همیشه یادتان باشد که الگوریتم‌های گوگل بسیار قدرتمند هستند و ابزارهای داخلی آن کمک می‌کنند تا خیلی سریع مواردی مثل محتوای بی‌کیفیت، اسپم کلمات کلیدی و اسپم لینک‌ها شناسایی شوند. احتمال اینکه بعد از استفاده از این تکنیک‌ها جریمه شوید خیلی خیلی بالا است.

این ترفندها بیشتر زمانی کاربرد دارند که می‌خواهید برای مدت کوتاهی صفحه شما رشد موقت داشته باشد. در واقع انگار با این کار برای پیاده کردن استراتژی جدید زمان می‌خرید. اما ریسک چنین فعالیتی بسیار زیاد است. چون گوگل دیر یا زود، ماهیت اقدامات شما را تشخیص می‌دهد و در صورت نقض قوانین، محدودیت‌ها و جریمه‌های خودکار یا دستی روی وب‌سایت شما اعمال می‌شود.