لچینه

برگزیده های وب

لچینه

برگزیده های وب

هوش مصنوعی چه نقشی در خانه هوشمند ایفا می کند؟

هوش مصنوعی به بیمارستان ها، مراکز پلیس،کارخانه ها و حتی زمین های کشاورزی نفوذ کرده است. خانه های ما نیز از هوش مصنوعی بی بهره نمانده اند که به آن خانه هوشمند می گوییم.

هوش مصنوعی چیست؟

تاریخچه هوش مصنوعی از زمان باستان و با اسطوره ها، داستان ها و شایعاتی درمورد ساخت خدایانی شروع می شود که سازنده ی آن ها یک هوش مصنوعی ایجاد می کرد. جرقه های هوش مصنوعی مدرن توسط فیلسوف های کلاسیک زده شد که می خواستند فرآیند تفکر در انسان را به عنوان دستکاری مکانیکی نمادها تشریح کنند. این کار در زمان اختراع کامپیوتر دیجیتال قابل برنامه ریزی و در دهه ی ۱۹۴۰ به اوج خود رسید.

امروزه، هوش مصنوعی در ماشین هایی تعبیه می شود که می توانند اطلاعات را از محیط دریافت کرده و به منظور رسیدن به یک هدف، تصمیم گیری به موقع داشته باشند. شاید تصور کنید که هوش مصنوعی قادر است مانند انسان فکر کند اما میان هوش مصنوعی و هوش انسان تفاوت های عمده ای وجود دارد. با این حال، فاصله ی این دو روز به روز کمتر می شود. اگرچه هوش مصنوعی تا کنون نتواسته دقیقا مثل هوش آدمی عمل کند اما بعضی کارها را حتی بهتر از انسان انجام می دهد!

هوش مصنوعی چه کاربردهایی دارد؟

  • روباتیک
  • تشخیص هویت
  • کشاورزی
  • صنعت و کارخانه ها
  • بازی های کامپیوتری

کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند

تعداد تجهیزات هوشمند الکترونیک رو به افزایش است. این وسایل را از طریق یک اپلیکیشن در گوشی هوشمند، تبلت و کامپیوتر می توان کنترل کرد. گجت های هوشمند در خانه از طریق اینترنت اشیاء به یکدیگر متصل شده و در هماهنگی با یکدیگر عمل می کنند. اما وسایل بهره مند از هوش مصنوعی یک گام از سایرین جلوترند.

برای توضیح چگونگی کاربرد هوش مصنوعی در هوشمند سازی خانه بهتر است از یک مثال کمک بگیریم: تصور کنید در راه برگشت به خانه هستید و به فاصله ی معینی تا خانه می رسید. سیستم هوشمند خانه لحظه ی ورود شما را می فهمد و در واکنش به آن، ترموستات هوشمند از حالت صرفه جویی در انرژی درآمده و دمای خانه را به میزان دلخواه شما می رساند، درب پارکینگ برایتان باز می شود و زمانی که به داخل خانه پا می گذارید، لامپ های هوشمند روشن می شوند، پرده هوشمند کنار می رود، آهنگ مورد علاقه تان از اسپیکر هوشمند پخش می شود و قهوه ساز برایتان قهوه آماده می کند.

کاربرد هوش مصنوعی در صرفه جویی مصرف انرژی در خانه هوشمند

هنگام خریدن وسایل خانه به برچسب انرژی آن توجه می کنیم. اما نمی دانیم که این وسایل حتی زمانی که خاموش هستند هم برق و سایر انرژی ها را مانند یک هیولای پنهان مصرف می کنند. در خانه هوشمند مجهز به هوش مصنوعی میزان مصرف انرژی و انتشار کربن از طریق کنترل خودکار ترموستات هوشمند، پریزهای هوشمند و سیستم روشنایی هوشمند به حداقل می رسد.

آیا ارتودنسی یک دندان کج به تنهایی امکان پذیر است؟

مشکلات و دردسرهای یک دندان کج شده

  • بدفرم شدن سایر دندان ها
  • مشکل در حرف زدن یا ادای برخی حروف و کلمات
  • مشکل در جویدن
  • آسیب زدن به لثه، لب ها و لپ ها از داخل
  • تهدید بهداشت دهان و دندان
  • دشواری در نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن
  • تسریع رشد پلاک در دندان ها

یک دندان کج چگونه صاف میشود آیا ما ارتودنسی تک دندان داریم؟

در حقیقت صاف کردن و ارتودنسی یک دندان کج شده از آنچه فکر می کنید رایج تر است و ما سالانه مراجعان زیادی داریم که تنها میخواهند یک دندان خود را ارتودنسی کنند.

ارتودنسی یک دندان کج با دستگاه ثابت امکانپذیر است؟

از آنجایی که موثرترین  و بهترین روش ارتودنس به نوعی ارتودنسی ثابت با بریس است، احتمالا متخصص ارتودنسی برای درمان و اصطلاح یک دندان کج از این روش استفاده کند. این بریس ها میتوانند از جنس فلز باشند یا از جنس سرامیک که به آن ها ارتودنسی سرامیکی هم گفته میشود. بریس ارتودنسی به دندان کج فشار وارد میکنند و آن را وادار میکنند که به مرور زمان صاف شود.

صاف کردن دندان بدون بریس ارتودنسی

اگر دوست ندارید ارتودنسی تک دندان خود را با بریس ارتودنسی انجام دهید نگران نباشید. زیرا روش های جایگزین دیگری برای صاف کردن دندان کج شما وجود دارد. در ادامه با این روش ها آشنا خواهید شد

ارتودنسی یک دندان با کمک نگهدارنده ها یا ریتینرها

ما دو نوع نگهدارنده ارتودنسی ثابت و متحرک داریم. که نمونه های غیرثابت آن جزء ارتودنسی متحرک هستند. نگهدارنده ثابت را وقتی به دهان و دندان متصل کردند تا پایان درمان و روند اطلاح خارج نمیکنند. اما نگهدارنده متحرک فرق میکند و شما میتوانید هنگام خوردن یا آشامیدن یا مواقع ضروری آن ها را خارج کنید.

وسیع کننده های کام

متخصص ارتودنسی می تواند برای بزرگتر کردن قوس دندانهای فوقانی در فک بالا، از وسیع کننده های کام یا بزرگ کننده کام استفاده کند. این کار باعث می شود تا دندان ها به موقعیت طبیعی خود تغییر پیدا کنند.

ارتودنسی تک دندان با اینویزیلاین

اینویزیلاین ها نیز در دسته ارتودنسی نامرئی قرار دارند. این دستگاه های ارتودنسی در واقع همان قالب های شفاف ارتودنسی هستند که روی دندان های فک بالا و پایین قرار میگیرند. اینویزیلاین ها بهترین درمان برای ارتودنسی تک دندان هستند. 

ارتودنسی قبل ایمپلنت دندان یا بعد ازایمپلنت؟

اگر یک یا چند دندان شما افتاده باشد، روش‌های متعددی برای جایگزین کردن آنها وجود دارد. ایمپلنت‌ دندان برای جایگزینی ریشه‌ها و ایجاد تکیه‌گاهی برای دندان‌های مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ایمپلنت‌ها راحت بوده و مانند دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسند. نصب یک یا چند ایمپلنت دندان غالباً باید توسط یک متخصص ارتودنسی خوب انجام بگیرد.

نقش ارتودنسی در برنامه‌ریزی برای ایمپلنت دندان

ارتودنسی می‌تواند به منظور ممکن ساختن نصب ایمپلنت‌های دندانی در برخی موارد خاص ضرروی باشد. زمانی که فضای کافی برای قرار دادن یک ایمپلنت بین دو دندان وجود نداشته باشد یا ریشه‌های دندان در دو طرف فضایی که ایمپلنت باید نصب شود دارای انحراف باشند، حرکات ارتودنسی می‌تواند تنها راه حل موجود برای بیماران برای آنکه بتوانند امکان نصب ایمپلنت‌ها را تصور کرده و احتمال موفقیت افزایش یابد، باشد.

مزایای انجام ارتودنسی پیش از ایمپلنت دندان

اگر شما با توجه به خواست دندانپزشک قصد انجام درمان ارتودنسی برای اصلاح مال‌الکوژن، بهبود موقعیت دندان‌های مشخص که ظاهر نازیبایی دارند و راست کردن دندان‌های کج را دارید، بهتر است که این روش را پیش از نصب ایمپلنت‌ها در نظر بگیرید. زیرا بعد از نصب شدن ایمپلنت‌ها، دیگر قابل جابه‌جایی نبوده و می‌تواند از انجام اصلاحات ارتودنسی جلوگیری کند.از طرف دیگر در برخی موارد، ارتودنسی می‌تواند فاصله‌ی قابل ملاحظه‌ای که در اثر کشیدن دندان‌ها ایجاد شده است را کم کند و بنابراین تعداد ایمپلنت‌های دندانی مورد نیاز نیز وهزینه ایمپلنت کم می‌شود .
ارتودنسی بعد از ایمپلنت

هنگامی که چندین دندان در یک ناحیه از دندان افتاده باشند،گاهی اوقات برای متخصص ارتودنسی پیدا کردن تکیه‌گاه جهت نصب اتصالات ارتودنسی که برای حرکاتی که می‌خواهد انجام دهد ضروری است، مشکل می‌باشد. در این صورت انجام ایمپلنت می‌تواند تکیه‌گاه محکمی برای قرار دادن اتصالات، سیم‌ها، کش‌ها و غیره فراهم کند.

معایب انجام درمان ارتودنسی بعد از ایمپلنت

گاهی اوقات بیماری که قبلاً ایمپلنت دندان را انجام داده است، تمایل دارد که اصلاحات ارتودنسی را به منظور بهبود اکلوژن انجام دهد. بنابراین، از آنجایی که امکان جابه‌جایی ایمپلنت دندانی با هر حرکت ارتودنسی غیرممکن است، می‌تواند از اصلاح دندان‌های خاص با شکل قرارگیری نامناسب جلوگیری کند. یک ایمپلنت را نمی‌توان به سمت جلو، عقب، پایین یا خارج از استخوان به طرف بالا حرکت داد، بنابراین دندان جایگزین شده با ایمپلنت باید همان موقعیتی که در ابتدای درمان داشته است را حفظ کند. 

پروتز‌ دندان چیست؟

امروزه روش‌های مختلفی برای جایگزین کردن دندان آسیب دیده و یا جای خالی آن وجود دارد که استفاده از پروتز‌ دندان یکی از این روش‌ها است. با کلینیک دندانپزشکی تاج همراه باشید.

انواع پروتزها

  • پروتز ثابت
  • پروتز متحرک
  • پروتز ایمپلنت

پروتز ثابت دندان

یکی از انواع مختلف پروترها، پروتز دندان ثابت است که با نام عمومی روکش دندان بین افراد شناخته شده است. پروتز دندانی ثابت همانند دندان درون دهان قرار می‌گیرد و بعد از قرار گیری خیلی متوجه تفاوت آن با دندان طبیعی خود نمی‌شوید. پروتزهای دندان ثابت خود دو نوع هستند: 1. روکش تک واحدی دندان 2. بریج دندان.

پروتز‌ دندان متحرک

گاهی به دلایل متعدد نمیتوان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته از پروتزهای دندانی ثابت استفاده کرد که در این صورت این افراد از  پروتز‌ دندان متحرک استفاده می‌کنند ، پروتز‌ دندان متحرک همانطور که از نام آنها پیداست قابلیت جا به جایی و تحرک داشته و به راحتی در داخل دهان گذاشته و برداشته می‌شوند. دندان‌های مصنوعی در این دسته جای دارند. پروتز دندانی متحرک در بین سالمندان، محبوبیت بیشتری دارد اما این به این معنا نیست که جوانان از این نوع پروتز دندان استفاده نمی‌کنند. پروتز دندانی متحرک سه نوع هستند:

  • پروتز دندانی کامل یا پارسیل
  • پروتز دندان اوردنچر
  • پروتز کامل دندان یا دست دندان

پروتز دندانی ایمپلنت

با پیدایش ایمپلنت‌ دندان روش جدیدی برای درمان دندان‌های از دست رفته و بازگردانی زیبایی به چهره، به وجود آمده است. ایمپلنت دندان یکی دیگر از پروتزهای دندان است که یک پایه برای دندان طبیعی است و از جنس تیتانیوم ساخته شده است. این پایه تیتانیومی درون استخوان فک قرار می‌گیرد و کاملا بی خطر بوده و به خوبی با بدن سازگار می‌شود.

نحوه مراقبت از پروتز‌ دندان متحرک

  • دو بار مسواک زدن برای پروتز دندان متحرک
  • مراقبت از پروتز دندان متحرک هنگام تمیز کردن
  • قرار دادن دندان مصنوعی یا پروتز دندان متحرک هفته ای یک بار داخل یک محلول ضدعفونی کننده و در صورت عدم استفاده قرار دادن پروتز دندان متحرک در محلول آب و نمک
  • تمیز کردن سطح خارجی پروتز دندان متحرک با مسواک مخصوص دندان مصنوعی و همچنین تمیز کردن دهان و لثه و مخاط دهان با یک مسواک نرم
  • تمیز کردن پروتز دندان متحرک بلافاصله بعد از مصرف غذاهای شیرین و رنگی

از خدمات کلینیک تاج به دندانپزشکی بارداری، ونیر، لمینت دندان و... میتوان اشاره کرد.

فاصله بین دندان‌ها و بستن آنها

دندان‌ها گاهی به صورت طبیعی یا بر اثر از دست دان دندان و دندان غایب فاصله‌دار می‌شوند. به فاصله دار بودن دندان‌ها در علم دندانپزشکی دیاستم می‌گویند. فاصله بین دندانی بیشتر بین دو دندان جلویی در بالا ایجاد شده که نتیجه نامتناسب بودن اندازه فک و دندان‌ها است. البته ناگفته نماند که این فاصله بین دندانی علاوه بر دو دندان جلویی بالا می‌تواند بین هر دو دندان دیگر نیز بروز کند.

اگرچه فاصله بین دندانی ضرری برای سلامتی ندارد، ولی یکی از خواسته‌های امروزه بیماران برای داشتن لبخندی مناسب و زیبا بستن این فضای بین دندانی است تا لبخندی زیباتر داشته باشند. دلایل مختلفی برای به وجود آمدن فضای بین دندانی وجود دارد که در این مطلب کلینیک دندانپزشکی در جنت آباد به آنها اشاره کرده است.

دلایل ایجاد فاصله بین دندانی یا دیاستم

فاصله بین دندانی به دلایل مختلفی بروز می‌کند که برای درمان این مشکل ابتدا باید علت را شناخت. این مشکل بیشتر در کودکان (دندانپزشکی کودکان) رخ می‌دهد که به خودی خود اصلاح نیز می‌شود. اما در بزرگسالان دلایل مختلفی دارد که به توضیح مختصری راجع به هر یک از این دلایل می‌پردازیم.

ژنتیک

مکیدن انگشت

دندان غایب

فرنوم بین دندان‌ها

فشار زبان

بیماری‌های لثه

درمان فاصله بین دندان‌ها

درمان با ارتودنسی: پرکاربردترن و شایعترین روش برای درمان فاصله بین دندان‌ها استفاده از ارتودنسی است. هدف از این روش ایجاد فشار بر روی دندان‌ها برای نزدیک‌تر شدن آنها به یکدیگر و از بین بردن فاصله بین دندانی است.

ونیر کامپوزیت و لمینیت سرامیکی و یا روکش کردن دندان‌هااین روش‌ها زمانی استفاده می‌شوند که مشکلات مربوط به لثه ابتدا برطرف می‌شوند و بعد از این روش‌ها برای بستن فاصله بین دندانی استفاده می‌کنند. ونیرها و لمینیت و روکش‌ها به طور سفارشی در لابراتوارها از سرامیک و یا رزین کامپوزیتی تهیه می‌شوند.

ایمپلنت دندان: ایمپلنت دندان در صورت نبود دندان یا دندان‌های، جایگزین کرده یا شرایط را برای قرار دادن دندان مصنوعی آماده می‌کند.

فرنوکتومی: همانطور که گفته شد بافت عضلانی فرنوم فاصله بین دندانی ایجاد می‌کند. برای درمان این مشکل گاهی از فرنوکتومی یا همان جراحی فرنوم لب استفاده می‌شود.