لچینه

برگزیده های وب

لچینه

برگزیده های وب

تزریق بوتاکس چیه؟

تزریق بوتاکس امروزه با اهداف زیبایی، جوانسازی و حتی درمانی مورد استقبال افراد بسیار زیادی قرار گرفته است. عوارض بوتاکس اغلب به دلیل عدم رعایت نکات علمی برای محل تزریق و مقدار مصرف دارو ایجاد میشود. البته رعایت نکردن دستورات و مراقبتهای پس از تزریق آن توسط بیمار هم نقش مهمی در ایجاد عوارض دارد. با این حال در این مقاله، هرآنچه باید درباره عوارض تزریق بوتاکس بدانید، ارائه شده است.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس به عنوان یک درمان زیبایی برای کاهش خطوط و چین‌های صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. خطوط و چین‌های صورت اغلب ناشی از فعالیت بیش از حد عضلات صورت هستند، که در نتیجه تغییر شکل صورت را ناشی می‌کنند. با تزریق به عضلات صورت، سیگنال‌های عصبی به عضلات منتقل نمی‌شود و به همین دلیل، عضلات به مدت مشخصی که بوتاکس فعال است، کمتر فعالیت خود را نشان می‌دهند و خطوط و چین‌های صورت نیز به دلیل کمتر شدن فشار و کشیدگی عضلات، کمتر و محدود‌تر می‌شوند.

بیشترین تاثیر بوتاکس برروی خطوط و چین‌های پیشانی، چشم و خطوط اطراف دهان مشاهده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای آن، درمان گرفتگی عضلات است که ممکن است در بعضی از افراد به دلیل استرس و اضطراب بیش از حد، بروز کند. همچنین، بوتاکس در درمان برخی بیماری‌های مرتبط با عرق ریزی مثل هایپرهیدروزیس (افزایش عرق ریزی) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معمولاً، بوتاکس توسط یک پزشک متخصص در زمینه جراحی پلاستیک یا دندانپزشک متخصص در زمینه زیبایی صورت تزریق می‌شود و لازم است که این کار توسط یک فرد با تجربه انجام شود تا مشکلات جانبی و یا عوارض جدی از جمله افتادگی صورت و آسیب به عصب‌های صورتی جلوگیری شود.

تزریق بوتاکس در چه نقاطی انجام می شود؟

  • خط و خطوط پیشانی
  • خط اخم
  • خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم
  • لیفت ابرو
  • خطوط کنار لب
  • خط لبخند
  • خطوط ایجاد شده در ناحیه گردن
  • از بین برنده لبخند لثه ای (در صورتی که هنگام خندیدن ، لثه‌های فرد بیش از اندازه نمایان باشد ، این تزریق ، انجام می‌شود.)

نحوه انجام تزریق بوتاکس

قبل از انجام هر نوع تزریق، پزشک شما ممکن است یک ملاحظه جامع از صورت شما و عضلاتی که نیاز به تزریق دارند، انجام دهد. در صورتی که بوتاکس به منظور کاهش خطوط و چین‌های صورت استفاده می‌شود، پزشک به طور دقیق محل تزریق را مشخص می‌کند.

تزریق بوتاکس به صورت تزریق تحت پوستی (intradermal) یا تزریق تحت عضلانی (intramuscular) انجام می‌شود. پزشک ممکن است قبل از تزریق، منطقه مورد نظر را با الکل تمیز کند و سپس با یک سوزن بسیار ریز، بوتاکس را به عضلات تزریق کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است برای کنترل درد، محل تزریق را با استفاده از لوازمی مانند یخ خرد شده بی‌حرکت کند. زمانی که بوتاکس به عضلات تزریق می‌شود، فعالیت عضلات به مدت چند روز کاهش پیدا می‌کند. این مدت زمان معمولاً ۳ تا ۱۴ روز برای دیدن تاثیر کامل بوتاکس می‌باشد. دوره اثر بوتاکس معمولاً تا ۳ تا ۶ ماه پس از تزریق ادامه دارد و پس از آن نیاز به تزریق مجدد بوتاکس خواهید داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.