الگوریتم پاندا در اوایل سال 2011 راهاندازی شد. این الگوریتم یک فیلتر قوی و هوشمند برای مقابله با انتشار محتواهای ضعیف (Thin content) و بیکیفیت است. در واقع میشود گفت که گوگل به طور رسمی فرآیند کنترل کیفیت محتواها را با رونمایی از این فیلتر اعمال کرد. Google Panda باعث میشود SERP شامل محتواهایی باشد که کامل هستند و بالاترین سطح را دارند.
هدف اصلی این الگوریتم تشویق و حمایت وبسایتهایی است که برای تولید محتوا و وقت مخاطبان خود ارزش زیادی قائل هستند. شاید جالب باشد بدانید که اسم اولیه این الگوریتم، الگوریتم کشاورز بود.بعد از مدتی نام آن را برای ادای احترام به کارمند وفادار و فعال گوگل، Navneet Panda، پاندا گذاشتند. همان چند ماه ابتدایی راهاندازی این سیستم، 12 درصد از نتایج سرچ به زبان انگلیسی تحت تاثیر فیلترینگ آن قرار گرفتند.
به محض راهاندازی الگوریتم پاندا، این الگوریتم به یکی از سیگنالهای اصلی رتبهبندی گوگل تبدیل شد. گوگل هر روز تلاش میکند تا عملکرد آن را توسعه دهد و در واقع پیچیدگی فرمولاسیون به کار رفته در طراحی آن با بالا رفتن تعداد متغیرها و المانها باعث میشود دقت کار فیلتر بیشتر شود.
فرآیند فیلترینگ پاندا کاملا علمی و مطابق فرمولهای حساس و دقیق ریاضی است. محققان گوگل برای اینکه پاندا تا حدی شبیه به ذهن انسان عمل کند و سریعا کیفیت یک محتوا را تشخیص دهد، مجموعهای دقیق از سوالات را طراحی کردهاند تا بر اساس آنها بتوانند دامنهها بررسی کنند.
آزمایشکنندگان تیم تحقیقاتی گوگل به این سوالات پاسخ میدهند و بر اساس پاسخ آنها مجموعهای از سیگنالهای رتبهبندی ابداع میشود. این سیگنالها معرف محتواهای بیکیفیت هستند. با توجه به آمارها و نتایجی که از تجربه کاربران و تحقیقات تیم گوگل بدست میآید، الگوریتم پاندا مدام در حال تغییر و بهبود یافتن است.
بیشتر بدانید: سئو چیست؟
Google Panda چه مواردی را شناسایی میکند؟
تعدادی از پدیدههای مشکلساز در SERP هستند که توسط پاندا شناسایی میشوند. این پدیدهها را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.
صفحاتی که متن و منابع کمی در مورد یک موضوع دارند، صفحات ضعیفی در گوگل شناخته میشوند. اصطلاحا محتوای آنها را Thin content مینامند.
محتوای تکراری به محتوایی گفته میشود که بیش از یک وبسایت یا صفحه آن را منتشر کرده باشد. اگر در وبسایت شما چند محتوای تکراری که شباهت آنها به دیگر صفحات زیاد باشد، وجود دارد، قطعا پاندا آنها را شناسایی میکند. مثلا شاید یک شرکت، 10 صفحهی مختلف برای معرفی یک محصول در شعب مختلف خود ایجاد کرده و توضیحات آن را صرفا با تغییر نام شهر یا شعبه عوض کند.الگوریتم پپاندا این شرایط را نمیپذیرد و مطمئن باشید که محتواهای شما به سرعت از صفحه سرچ خارج شده و یا رتبهی خیلی پایینی دریافت میکنند.
بعضی صفحات، محتواهایی را با کاربران به اشتراک میگذارند که اطلاعات عمیق و قابل استنادی ندارند. یعنی عملا هیچ ارزشی برای زمان و نیاز مخاطب خود قائل نیستند. طبیعی است که الگوریتم پاندا با آنها قاطع برخورد کند. زیرا پاندا روی احترام به مخاطبین گوگل بسیار حساس است.
اگر سایت فروشگاهی یا خدماتی دارید، باید شرایط لازم برای جلب اعتماد مخاطب را بدست آورید. پاندا با هدف حفظ امنیت کاربران، هر کاری میکند تا یک وبسایت بدون اعتبار نامطئن را شناسایی و جریمه کند. پس حتما تائیدیههای لازم را از منابع قانونی و مورد اعتماد کاربران دریافت کنید.
اگر تعداد زیادی صفحه که کیفیت پائینی دارند و محتوای آنها از وبسایتهای دیگر جمعآوری شدهاند داشته باشید، وبسایت شما به عنوان مزرعه محتوا شناخته میشود. یعنی موضوع مشترکی بین طیف گستردهای از محتواهای شما وجود نداشته باشد. در زبان عامیانه فارسی میتوانیم بگوییم که گوگل وبسایتی که شبیه به چهارشنبه بازار است را به سرعت شناسایی میکند.
پس از هر موضوعی محتوا تولید نکنید و روی تخصص خود تمرکز کنید. در غیر اینصورت الگوریتم پاندا وارد عمل میشود و جریمههای مربوط به محتوا را روی وبسایت شما اعمال میکند. بیخودی اعتبار و ارزش فعالیت خود را از دید گوگل و مخاطب کاهش ندهید.
این محتواها اغلب در بخش پستهای وبلاگ مهمان مشاهده میشوند. این پستها اغلب پر از غلط املایی، نگارشی و تکنیکی هستند. بنابراین از نظر گوگل کم ارزش و ضعیف تلقی میشوند.
بعضی از وبسایتها بیشتر از اینکه محتوای مفید روی صفحه خود داشته باشند، تبلیغات پولی دارند.
محتواهایی که به برنامههای پولی وابسته اشاره میکنند.
بعضی از وبسایتها را خود کاربران بلاک کرده یا گزارش میدهند چون محتوای بیکیفیت و بیارزشی در آنها منتشر شده است.
صفحاتی که قول میدهند با کلیک کردن روی آنها پاسخهای مرتبط با موضوع سرچ ارائه دهند، توسط Google Panda شناسایی میشوند.
بیشتر بدانید: دوره تخصص سئو
ابزارهای زیادی برای این کار وجود دارد اما دو نمونه از قدرتمندترین آنها، Ahrefs و Open Site Explorer است. Ahrefs ابزار پولی است اما میتوانید از Open Site Explorer به رایگان استفاده کنید. اگر عبارت Open Site Explorer را در گوگل جستجو کنید، میتوانید وبسایت Moz.com را مشاهده کنید. روی این ابزار کلیک کرده و URL سایت مورد نظر را در این ابزار چک کنید.
Backlink چیست را به طور کامل بررسی کردیم. حال نوبت به بررسی انواع بکلینک است. همه بکلینکها یکسان نیستند و عملکرد متفاوتی دارند. در ادامه به بررسی انواع آنها خواهیم پرداخت:
میتوان گفت که هر لینکی به طور معمول dofollow محسوب میشود مگر اینکه در کد HTML آن از ویژگی nofollow استفاده شده باشد . هم چنین لینکهای فالو به گوگل این امکان را میدهد تا لینکهای مورد نظر را دنبال و به آدرس وبسایت شما برسد تا ارزش لینک منتقل شود .
لینکهای نو فالو به سایتهایی که به آن لینک دادهاید ، ارزش و اعتباری وارد نمیکنند و زمانی که گوگل بکلینکهای nofollow را شناسایی میکند ، لینک را دنبال نمیکند. پس بهتر است تمرکز خود را روی نمونههای فالو بگذارید.
پیشنهاد مطالعه: تاثیر نام دامنه روی سئو سایت شما
همهی Backlinkها به صورت یکسان ایجاد نمیشوند و کیفیتهای متفاوتی دارند. در واقع اگر میخواهید رتبه بالاتری در SERP کسب کنید، باید روی نمونههایی که کیفیت بیشتری دارند تمرکز داشته باشید.
” یک بکلینک با کیفیت 1000 برابر قدرتمندتر از یک بکلینک بیکیفیت است.”
ترجیح خود شما کدام است: Backlink گرفتن از وبسایت هاروارد یا یک وبسایت رندوم و بیکیفیت؟ با در نظر گرفتن تمام نکاتی که بالا به آنها اشاره کردهایم، منطقی است که هاروارد را انتخاب کنید. گوگل هم چنین منطقی دارد. این مفهوم در دنیای سئو با عنوان Domain Authority شناخته میشود. یعنی هر چه یک سایت دارای اعتبار بیشتری باشد، میتواند اعتبار بیشتری هم به وبسایت شما از طریق لینکسازی بدهد.
Anchor text به قسمت قابل مشاهده متن در یک لینک گفته میشود. قطعا میخواهید که لینکهای شما دارای انکر تکستی باشد که کلمه کلیدی اصلی در آن قرار گرفته است.
” موقع استفاده از کلمات کلیدی در انکر تکست، زیادهروی نکنید. گوگل الگوریتم پنگوئن را برای مقابله با همین شرایط طراحی و اجرا کرده است. امکان حذف شما از صفحه جستجو وجود خواهد داشت.”
گوگل و سایر موتورهای جستجو لینکهایی را که تگ nofollow داشته باشند، نادیده میگیرد. خوشبختانه اغلب لینکهای موجود در فضای وب، از نوع dofollow هستند و بیشتر لینکهایی که تگ nofollow دارند، در هنگام شروع رتبهگیری اهمیت چندانی ندارند. لینکهای nofollow عبارتند از:
صادقانه بگویم که قدرت لینکهایی که برای بارهای دوم، سوم و بیشتر، از یک وبسایت ایجاد شدهاند، اصلا به اندازهی لینک اولی نخواهد بود. یعنی لینکهای یک وبسایت، روند بازدهی کاهشی خواهند داشت.
” البته لینکی که از یک وبسایت معتبر برای بار دهم ایجاد شده باشد، همچنان موثرتر از لینک اولیهی یک وبسایت بیکیفیت است.”
شما به چند روش میتوانید بکلینکهای ایمن و کارآمد برای سایت خود ایجاد کنید. در نظر داشته باشید که ساخت بکلینک مربوط به سئو خارجی وبسایت است، پس نیازمند دقت و مهارت بیشتری خواهد بود. برخی از روشهای ساخت عبارتند از:
بیشتر بدانید: مقاله سئو شده چیست؟
از صاحبان وبسایتها از روشهای اشتباه برای ایجاد بک لینکها مثل خرید بکلینکهای مدت دار ، فروش بکلینکها و سایر روش هایی که توسط گوگل ممنوع شده است ، استفاده می کنند که به طبع به ضرر سایت آنها خواهد بود .
بهتر است ساخت Backlink را در زمان های متفاوت انجام دهید ، به صفحات مختلف سایت خود لینک دهید و از سایت هایی با اعتبار دامنه بالا برای لینکسازی خارجی خود استفاده کنید تا نتیجه مطلوب را بدست آورید.
در نتیجه، لینک سازی یک اهرم نیرومند برای رساندن کلمات هدف ما به رتبه های برتر میباشد که باید طبیعی و اصولی انجام شود در غیر این صورت توسط ربات های گوگل جریمه ( پنالتی ) میشوید یا شاهد پیشرفت خاصی نخواهید بود . هم چنین ، درصورتی لینک سازی مفید میباشد که سئو داخلی وبسایت هدف به خوبی انجام داده شده باشد . اگر سئو داخلی خود را به خوبی انجام ندادهاید ، هرگز به سمت لینک سازی نروید .
هر چه تعداد افراد بیشتری صفحات شما را معرفی کنند، احتمال دریافت بکلینکها برای شما بیشتر خواهد شد. بنابراین با همکاران و افرادی که در حوزه تخصصی شما فعالیت دارند تماس بگیرید و تعامل ایجاد کنید. از آنها بخواهید لینک صفحات شما را در سوشال مدیا و پلتفرمهای دلخواه خود قرار دهند.
بیشتر بدانید : مشاوره حرفه ای سئو
تمام کسانی که وبسایت راهاندازی کردهاند یا به عنوان کارشناس یا متخصص SEO مشغول به کار هستند، یک هدف مشترک دارند: ” کسب رتبهی بالا در صفحه سرچ گوگل”. داشتن سایتی که رتبه خوبی داشته باشد، راهی قدرتمند برای جذب مشتری و فروش محصولات و خدمات است. برای دستیابی به چنین بازار هدفی، تنها چیزی که نیاز دارید، تولید محتوای با کیفیت و ساخت تعدادی بکلینک قوی است. بکلینک چیست؟ ما در ادامه به طور اختصاصی در مورد نکات مثبت Backlink و اهمیت آن در سئو صحبت خواهیم کرد.
بکلینک چیست اولین سوالی است که در سئو خارجی باید به آن پاسخ دهیم. بکلینک، به لینکهایی گفته میشود که یک وبسایت خارجی را به وبسایت شما متصل میکنند. این لینکها از آن جهت اهمیت دارند که باعث میشوند موتورهای جستجو سایت شما را معتبر و دارای اهمیت بشمارند. در واقع بکلینکها از نظر موتورهای جستجو یکی از شاخصههای محتوای باکیفیت هستند.
” صفحاتی که Backlinkهای بیشتری داشته باشد، در SERP هم رتبهی بالاتری خواهد داشت. در مخاطبان بیشتری به وبسایت شما جذب میشوند و فروش افزایش مییابد.”
شرکت Moz SEO با هزاران متخصص مارکتینگ مصاحبه کرد و از آنها پرسیده شد که چه عواملی بیشتر روی رتبهبندی گوگل تاثیر میگذارد؟ همهی این متخصصان گفتند بکلینک مهمترین فاکتور است. در واقع با کمک بکلینک است که یک وبسایت را به وبسایت دیگر پیوند میدهد. گوگل به این پیوند به چشم رای نگاه میکند. هر چه لینکهای وبسایت شما بیشتر باشد، رتبه صفحات شما بالاتر خواهد بود.
بکلینک رکن اساسی و حیاتی سئو است. اینکه وبسایت شما بکلینکهای معتبر کسب کند، در نظر گوگل یک سیگنال موثر و مهم برای رتبهبندی محتوای شما خواهد بود. پس بسیار مهم است که همه چیز را در مورد آنها بدانید. به طور کلی تاثیرات آن در استراتژی سئو عبارتند از:
بیشتر بدانید: بهینه سازی سایت چیست؟
تا اینجا، بکلینک چیست و اهمیت آن را بررسی کردیم. الان زمان بررسی کیفیت بکلینکها است. اعتماد و رضایت کاربران، عامل بزرگی در رتبهبندی است. اگر یک وبسایت با کیفیت و معتبر که شهرت خوبی هم دارد، به سایت شما لینک شود، شما عملا یک رای اعتماد بزرگ را بدست آوردهاید. اگر این لینکها از طریق اسپمها ایجاد شوند، قطعا به جای رشد، درجا میزنید.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به توصیهی شخصی که برای او احترام قائل هستید، به فرد دیگری که تا به حال او را ندیدهایم اعتماد کنید. در واقع الگوریتم گوگل و بکلینکسازی هم چنین شرایطی را ایجاد میکنند. این اعتماد به شکل PageRank است که یکی از الگوریتمهای سنجش کیفیت و کمیت بکلینکها شناخته میشود. با کمک این الگوریتم اهمیت و اعتبار کلی یک صفحه ارزیابی میشود.
اگر وبسایت شما از وبسایتهای باکیفیتی که مرتبط با صنعت شما هستند، بکلینک دریافت میکند، احتمالا سینگالهای بسیار قوی به گوگل از صفحه شما میرسد و سایت شما به زودی به عنوان یک مرجع شناخته خواهد شد.
گوگل همیشه در حال بررسی بکلینکهایی است که شما دریافت میکنید. در واقع بررسی میکند که در طی یک زمان مشخص چه تعدادی لینک دریافت کردهاید. چون لینکسازی شما باید طبیعی و بدون پرداخت هزینه به سایتهای دیگر باشد. الگوریتمهای گوگل دوست ندارند شما بابت لینکبیلدینگ خارجی هزینه کنید. یکی از روشهای اشتباه در این مورد، استفاده از مزارع لینک سازی است که میتوانید برای مطالعه بیشتر مقاله “مزرعه لینک چیست“ را مطالعه کنید. این مزارع اصولا ایجاد میشوند که در ازای پول، به سایتهای مختلف لینک خارجی بفروشند.
الگوریتمهای گوگل دوست ندارند شما بابت لینک بیلدینگ خارجی هزینه کنید. همچنین گوگل توجه ویژهای روی اعتبار دامنه دارد. اعتبار دامنه نشان میدهد که وبسایت مورد نظر تا چه اندازه معتبر است. تصور کنید تعداد زیادی لینک خارجی دریافت میکنید و این بکلینکها از سمت سایتهای معتبری هستند که اعتبار دامنه (Domain Authority) بالایی دارند.
چیزی که باید در مورد اعتبار دامنه در بخش backlink چیست بدانید این است که مقیاس سنجش آن 0 تا 100 است. نمونه یک DA نمره 100، خود سایت گوگل، یوتیوب و فیسبوک است. اگر موارد بالا را رعایت کنید، به سرعت میتوانید رتبه خود را افزایش دهید و رشد رتبه صفحات شما صعودی خواهد بود.
بیشتر بدانید: خدمات سئو تضمینی
همهی کارهای لازم برای افزایش رتبه سایت در SERP انجام دادهاید، تکنیک کلاه سیاهی به کار نبردهاید و بهترین محتوای ممکن را به اشتراک گذاشتهاید، اما با کاهش ترافیک و رتبه مواجه شدهاید؛ همهی اینها نشاندهنده درگیر شدن شما با سئو منفی هستند.
متاسفانه در هر نوعی از بازاریابی که پا بگذارید، میتوانید با رقبایی که صرفا به دنبال جاهطلبی هستند و دیگران را با روشهای غیراخلاقی زیر پا میگذارند مواجه شوید. سئو و دیجیتال مارکتینگ هم از این قاعده مستثنی نیستند. ما در این مقاله قرار است در مورد SEO منفی، نحوه عملکرد آن و اقدامات لازم برای محافظت در مقابل آن صحبت کنیم.
همین که مشغول مطالعه این مقاله هستید، نشان میدهد که میدانید بهینهسازی موتور جستجو یا SEO چیست و چرا در دیجیتال مارکتینگ تا این اندازه اهمیت دارد. اگر میخواهید اطلاعات کاملتری بدست آورید، میتوانید دو مقالهی زیر را مطالعه کنید. در این مقالات ما به طور خلاصه و مفید، در مورد سئو و دلایل اهمیت آن در بازاریابی نوین صحبت کردهایم.
بیشتر بخوانید: دوره سئو و بینه سازی سایت
سئو نیاز اصلی یک کسب و کار موفق در عصر دیجیتال است، چون فقط از این طریق میتوانیم مطمئن باشیم مشتریان به محصولات، خدمات و محتوای ما دسترسی پیدا میکنند. اما جنبه سئو هم جنبه تاریکی دارد که اگر با آن آشنا نباشید ممکن است ضررهای زیادی به کسب و کار شما وارد کند.
” سئو منفی، یک تکنیک تهاجمی است که دیجیتال مارکترهای کله خراب از آن برای تخریب سیستم کاری رقبای خود استفاده میکنند.”
ما از سئو استاندارد برای اینکه اعتبار سایت بیشتر شود و رتبه بهتری دریافت کند استفاده میکنیم. در واقع منظور ما از سایت، همان دامنه خاصی است که هر کسب و کار برای فعالیت در فضای وب آن را ایجاد میکند.
سئو استاندارد با هدف افزایش اعتبار و کسب رتبه عالی یک دامنه خاص انجام میشود.
در حالت کلی، استراتژیهای SEO شامل تولید محتوا، کیورد ریسرچ، بازاریابی از طریق سوشال مدیا و ایجاد بکلینک است. اگر این مراحل به درستی و با دقت انجام شوند، دامنه هدف رتبه بالاتری در SERP بدست میآورد و به طبع ترافیک بیشتری هم کسب میکند. افزایش ترافیک در اکثر مواقع باعث بهتر شدن نرخ تبدیل و قدرتمندتر شدن برند میشود.
بیشتر بخوانید: چرا سئو اهمیت دارد؟
سئو منفی، دقیقا نقطه مقابل این سیستم است. negative SEO شامل تکنیکها و استراتژیهای مخربی است که باعث کاهش رتبه، ترافیک و اعتبار یک دامنه یا شرکت میشوند. دامنهای که اقدام به تخریب سایت شما میکند اغلب متعلق به رقیب شما است، اما ممکن است برخی از ارائه دهندگان خدمات سئو کلاه سیاه هم در ازای دریافت هزینه اقدام به انجام چنین کاری کنند.
رقبای شما در حالت عادی و در اکثر موارد، به سایت شما دسترسی ندارند. پس حملات سئو منفی آنها بیشتر روی استراتژیهای خارجی تمرکز دارند. مثلا سعی میکنند بکلینکهای اسپم به سایت شما هدایت کنند یا محتوای شما را کپی کنند.
در حملات تهاجمیتر هم ممکن است سعی کنند وبسایت شما را هک کنند و محتوای شما را مستقیما تغییر دهند تا از نظر گوگل اسپم شناخته شوند و حتی پنالتی دریافت کنید. ما در این بخش رایجترین تکنیکهای خارجی و داخلی را بررسی میکنیم تا بدانید سایت شما چرا عقبگرد میکنند.
1. هک مستقیم وبسایت
هک وبسایت یکی از تکنیکهای سئو منفی است
هک وبسایت بسیار سخت و پرهزینه است ولی خب برخی از این روش برای آسیب رساندن به کسب و کار رقیب استفاده میکنند و هر کاری که برای کاهش رتبه صفحات از دستشان برمیآید را انجام میدهند.
برای بهبود سئو، باید همیشه تغییرات مثبت در محتوا و سایت ایجاد کنید، تا صفحات شما برای موتورهای جستجو خوانا و جذابتر شوند. پس بهترین و سادهترین روش برای آسیب رساندن به سئوی سایت رقیب ایجاد تغییرات منفی در سئو صفحات است.
یک هکر از سئو منفی استفاده میکند تا قبل از اینکه شما متوجه تغییرات شوید، آسیبهای جدی به سایت شما وارد شود. میتوانند فایل robots.txt شما را طوری تغییر دهند که رباتهای کرولر گوگل به طور کلی سایت شما را نادیده بگیرند.
حتی میتوانند محتوای شما را طوری تغییر دهند که رتبه گوگل شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند یا لینکهای مخرب داخلی در صفحات ایجاد کنند تا کرولرها نتوانند به هدف اصلی سرچ برسند.
برای مطالعه بیشتر: بهترین شرکت سئو
یک مدیر SEO در ابتداییترین قدمهای خود باید زمان زیادی را صرف کار روی سایت شرکت کند. این زمان صرف آپدیت محتواها و استفاده درست از کلمات کلیدی برای بدون نقص پیش رفتن استراتژی میشود. یک مدیر حرفهای سئو برای آنالیز شرایط سایت و محتواهای ارائه شده زمان زیادی صرف میکند و مدام در حال انجام تحقیق روی وبسایتهایی است که عملکرد خوبی دارند. این کار باعث میشود یک الگوی مطمئن برای برنامهریزی و اجرای تکنیکهای مختلف داشته باشد.
برای اینکه تحلیل بازار به خوبی انجام شود، باید جامعه آنلاین کسب و کار خود را هم مورد بررسی قرار دهید. بیزنسهایی که تسلط کافی روی آمار جامعه آنلاین خود دارند و میتوانند به خوبی آن را مدیریت کنند، اغلب دید مثبتی در بازدهی صرف منابع و همچنین نرخ بازگشت سرمایه خود میبینند.
در واقع جامعه آماری آنلاین همان مخاطبان و مشتریان شما هستند. هر چه ارتباط محکمتری و مداومی بین شما و مشتریان شما وجود داشته باشد، ترافیک بیشتری جذب کسب و کار شما خواهد شد. یک مدیر سئو موفق کسی است که به خوبی میداند چطور باید از طریق همین ارتباطات ترافیک آنلاین سایت را افزایش داد و باعث جهش نرخ فروش یک کسب و کار شد. تمام استراتژیهای کلاه سفید سئو اگر به همراه خلاقیت و هوشمندی یک فرد یا تیم آگاه به کار گرفته شوند، میتوانند شما را به عنوان مرجع صنعت مورد نظر معرفی کنند.
بیشتر بدانید: دوره متخصص سئو
مدیران سئو نظارت مستقیم روی دیجیتال مارکتینگ دارند پس باید زمان زیادی را صرف مدیریت پروژههای تیمی این بخش کنند. دیدگاه و پیشبینیهای این فرد مسیر پروژههای مارکتینگ را مشخص میکند و از طریق همین مسیر استراتژی افزایش ترافیک ارگانیک و غیر ارگانیک سایت هم تعیین میشود.
” برای موفقیت در هر بیزنسی، باید مدیر هر بخش بینش حرفهای و شفافی در فرآیند کار خود داشته باشد و بتواند این بینش را به اعضای تیم هم منتقل کند تا بازدهی عملکرد آنها افزایش پیدا کند.”
تا اینجا وظایف مدیران SEO موفق را بررسی کردیم و اغلب این مهارتها تجربی و تکنیکی بودند. اما مهارتهایی وجود دارند که باعث میشوند جایگاه حرفهای فرد در این رده شغلی بالاتر از دیگر رقبا و همکاران او باشد. بنابراین اگر میخواهید در این حرفه مشغول به کار شوید، بهتر است مهارتهایی که در ادامه بررسی میکنیم را یاد بگیرید و از آنها استفاده کنید.
در عصر ارتباطات، اگر عنوان مدیر داشته باشید و اصول ارتباط موثر را بلد نباشید، عملا مدیر موفقی نخواهید بود. توانایی برقراری ارتباط با کارمندانی که مدیریت آنها بر عهده شما است، تنها راه به نتیجه رسیدن اقدامات سیستم در جهان امروزی است.
مهارتهای مدیریتی برای هر مدیری لازم است و کمک میکند نظارت تاثیرگذارتری روی تیم دیجیتال مارکتینگ خود داشته باشید. در حال حاضر کلاسها و دورههای جامع زیادی برای یادگیری مهارت مدیریت وجود دارد که میتوانید با کمک آنها تیم خود را رشد دهید. پیشنهاد ما این است که حتما از اطلاعات این دورهها و سمینارها استفاده کنید تا به طور مداوم در معرض تکنیکها و اطلاعات جدید قرار بگیرید.
مدیر سئو همیشه زمان زیادی را صرف نوشتن و بازنگری محتواهای آماده انتشار میکند. اگر میخواهید در این پوزیشن شغلی فعالیت کنید، باید توانایی نوشتن محتواهای جذاب و اصولی را داشته باشید. همچنین باید بتوانید محتواهایی که اعضای تیم نوشتهاند را ویرایش و بازنگری کنید. بنابراین مهمترین مهارت شما، توانایی ویرایش و رفع نواقص محتوا است.
از آنجایی که محیط کار مدیران سئو، محیط آنلاین وب است و دائما تغییر میکند، باید توانایی مدیریت بحران و حل مسئله را داشته باشند. محیط وب پر از اتفاقات غیرمنتظره است و به طور کلی در دیجیتال مارکتینگ خلاقیت رقبا میتواند ورق بازی را عوض کند. بنابراین دانستن روشهای حل مسئله، هم برای بخش تکنیکی کار و هم بخش مدیریتی بسیار کارآمد خواهد بود.
بیشتر بخوانید: مشکلات رایج در سئو
مدیران سئو در صنایع مختلفی کار میکنند و مدیریت سئو سایتهای مختلفی را برعهده خواهند گرفت، بنابراین تنوع فیلدهای فعالیت آنها زیاد خواهد بود. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که برای انجام کار خود نیاز به دفتر کار مشخصی دارید و ترجیح میدهید در محیط همان صنعت حضور داشته باشید، میتوانید با شرکتهایی که به روش سنتی کار میکنند همکاری کنید.
اما اگر دوست دارید به صورت دورکاری و آنلاین کار کنید، میتوانید با تیمهایی همکاری کنید که فرصت همکاری آنلاین دارند. با همکاری در این شرکتها شما میتوانید در خانه و یا حتی در سفر هم به فعالیت خود ادامه دهید. فقط بستگی دارد که سیستم کاری شما و شرکت طرف قرارداد با شما چطور است و استراتژی سئو شما تا چه اندازه انعطافپذیر است.
با تمام این توضیحات، اگر نیاز داشتید که تحت نظر یک کوچ حرفهای آموزش ببینید و از مشاورههای کارشناسان و مدیران موفق استفاده کنید، تیم امین محتوا کنار شما خواهد بود. ما آمادهی ارائه مشاوره و خدمات کوچینگ به شما عزیزان هستیم.
برای مطالعه بیشتر: خدمات مشاوره حرفه ای سئو