بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM یکی از موثرترین راههای رشد کسب و کار شما در فضای بسیار رقابتی وب است. با وجود میلیونها کسب و کار در خارج و داخل کشور که همگی برای دیده شدن رقابت میکنند، هیچ وقت تبلیغات آنلاین مهم نبوده و بازاریابی در موتورهای جستجو موثرترین راه برای تبلیغ محصولات و رشد کسب و کار شناخته میشود.
در این مقاله ما اصول بازاریابی در موتورهای جستجو و همچنین نکات و استراتژیهای لازم برای انجام درست آن را بررسی خواهیم کرد.
بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing یکی از روشهای بازاریابی کسب و کار است که با استفاده از تبلیغات پولی صفحات وبسایت شما را وارد صفحه نتایج موتورهای جستجو یا همان SERP میکند. تبلیغ کنندگان روی کلمات کلیدی تمرکز دارند که کاربران سرویسهایی مثل گوگل و Bing ممکن است برای جستجوی محصولات یا خدمات خاص از آنها استفاده کنند و این به تبلیغکنندگان این فرصت را میدهد که تبلیغاتشان در کنار نتایج مربوط به عبارتهای جستجو نمایش داده شود.
این تبلیغات را بیشتر با عنوان تبلیغاتی که پرداخت آنها در ازای هر کلیک انجام میشود میشناسیم و در قالبهای مختلفی ارائه میشوند. بعضی از آنها تبلیغات کوتاهی هستند که به شکل متن ارائه شدهاند اما بعضی دیگر مثل تبلیغات فهرست محصول یا PLA بصریتر و مبتنی بر خود محصول هستند که اطلاعات مهمی مثل قیمت و توضیحات محصول را در یک نگاه ببیند.
بزرگترین نقطه قوت بازاریابی موتورهای جستجو این است که به تبلیغکنندگان فرصت ارائه تبلیغاتشان در مقابل مشتریان با انگیزه و آماده خرید را میدهد. این مشتریان آماده خرید در لحظه هستند. هیچ رسانه تبلیغاتی دیگری نمیتواند جای این روش را بگیرد. به همین دلیل هم است که SEM بسیار موثر و شگفتانگیز است و کسب و کار شما را به سرعت رشد میدهد.
بیشتر بدانید: آموزش سئو
هر روز حدود 5 میلیارد جستجو در گوگل انجام میشود و حتی طبق گزارشات، موتورهای جستجو 10 برابر بیشتر از سوشال مدیا جذب ترافیک برای وبسایتها دارند. اگر شما یک بیزنس لوکال و محلی دارید، 72 درصد از کاربران وب، سرچ محلی انجام میدهند تا یک فروشگاه در فاصله چند کیلومتری خود پیدا کنند. با این اوصاف، شما ترجیح میدهید روی SEM سرمایهگذاری کنید یا SEO؟
اگر از دیدگاه سئو مطلب را بررسی کنیم، باید بخاطر داشته باشید که موتورهای جستجو “خود بیزنس شما” هستند. برای اینکه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، باید کسب درآمد داشته باشند. این مسئلهای است که برخی صاحبان کسب و کار به آن توجه زیادی ندارند و حتی فراموش میکنند چرا قصد استفاده از موتور جستجو را دارند. در دنیای تجارت وب، بعضی کلمات هستند که رقابت را برای صفحات دشوار میکنند. مثلا کلمه Insurance در وب غیر فارسی، رقابت بسیار زیادی دارد و صفحات تبلیغاتی و وبلاگ به طور همزمان برای این کلمه با هم در رقابت هستند.
حالا تصور کنید که شما سئو صفحه خود را به طور ارگانیک و بر اساس این کلمه انجام دادهاید. فرد جستجوگر برای پیدا کردن صفحهای که شما آن را تهیه کردهاید باید تمام صفحات تبلیغاتی را رد کند. در SERP اسکرول کند که شاید صفحه جذاب شما را ببیند. این باعث میشود شما شانس جذب ترافیک را در این رقابتها از دست بدهید.
نکته جالب در مورد SEM یا در اشل بزرگتر PPC این است که حتی اگر بودجه نامحدودی برای سرمایهگذاری داشته باشید هم نمیتوانید با صرف هزینه در تبلیغات رتبه یک گوگل را بدست آورید و مطمئن باشید اگر هم اتفاق بیوفتد دائمی و همیشگی نیست. گوگل تبلیغات را در هر صفحه و برای هر نوع جستجویی نشان نمیدهد. برای اینکه تبلیغات شما دیده شوند باید هدف تجاری شما مثل یک پیشوند در کنار کلمات و عبارات کلیدی شما قرار بگیرد.
مثلا اگر بخواهید در کشوری به غیر از ایران اشتراک اینترنت خریداری کنید، میتوانید عبارت ” Buy an internet subscription” را جستجو کنید. کلمه Buy، هدف تجاری شما را مشخص میکند. در واقع به گوگل نشان میدهد شما به دنبال خرید و آگهیهای تجاری هستید، بنابراین در ابتدای لیست تمام آگهیهای مرتبط را به شما نشان خواهد داد. دقت داشته باشید که در این مثالها شما کاربر هستید نه یک کارشناس وب.
حالا اگر عبارت ” an internet subscription” را سرچ کنید، مشاهده خواهید کرد که هم صفحات آگهی و هم صفحات وبلاگ کنار هم و در یک لیست قرار گرفتهاند. بنابراین اگر شما بودجه نامحدودی برای تبلیغات در نظر گرفته باشید اما صفحات شما سئو مناسبی نداشته باشند، فرصتهای زیادی را برای بدست آوردن ترافیک از دست خواهید داد.
نکته بعدی این است که کلمات کلیدی تجاری، به طور کلی حجم جستجوی کمتری نسبت به نمونههای اطلاعاتی دارند. پس این مورد هم میتواند ترافیک شما را محدودتر از قبل کند. تقریبا حجم جستجوی کیوردهای اطلاعاتی 30 برابر کیوردهای تجاری است.
” SEM راهی مناسب برای ترکیب دو استراتژی SEO و PPC است. بازاریابی موتورهای جستجو فعالیت شما را در فضای به سطح دیگری میبرد.”
بیشتر بدانید: خدمات سئو
بیایید کمی در مورد تاثیرات الگوریتم Core 2022 بر برندینگ و بازاریابی محتوا صحبت کنیم.
گوگل یک رفتار معمول دارد: هیچ بازخورد خاصی حتی توصیه پیشگیرانه، در مورد اینکه بازاریابان محتوا و مدیران سایت باید در برابر آپدیت May Core 2022 چطور باید رفتار کنند، ارائه نمیدهد.
در واقع گوگل سعی کرد به بسیاری از افراد بگوید که:
” به خاطر یک تغییر ناگهانی رتبه سعی نکنید چیزهای اشتباه را اصلاح کنید.”
در واقع اصلا شاید برای برخی از افراد چیزی برای اصلاح وجود نداشته باشد. اما مطمئنا باید برای مقابله با نوسانات رتبه، یک سری ورودیها و دستورالعملهای عملی از گوگل وجود داشته باشد. نه؟
خب در واقع پاسخ به این سوال را نمیتوانیم قطعی بله تلقی کنیم. میتوانیم بگوییم پاسخ به نوعی بله است.
هر زمان که گوگل آپدیت الگوریتم Core را به صورت علنی معرفی میکند، به یک سری اسناد برای بهترین روشهای رتبهبندی اشاره میکند که از سال 2019 هم تغییر نکرده است.
در این دستورالعمل گوگل توضیح میدهد که بازاریابان محتوا و متخصصان سئو میتوانند انرژی خود را پس از گذشت یک روز از آپدیت روی ارائه بهترین محتوای ممکن بگذارند. این تنها راه برای گرفتن یک رتبه مناسب در سیستم جدید رتبهبندی گوگل است.
یعنی در محتوای خود موارد زیر را ارائه دهید:
به عنوان یک قاعده کلی، اگر رتبه سایت شما افزایش پیدا کرده باشدف احتمالا محتوای شما قبلا هم لایق رتبه بالا بوده و نکات بالا را شامل شده است. اگر هم رتبه شما کاهش پیدا کرده است، باید سعی کنید محتوای خود را بهبود ببخشید و نکات جذابی به آن اضافه کنید.
بیشتر بدانید: مشاور سئو
2. تمرکز بر E-A-T
E-A-T مربوط به غذا نیست. این یک کد به خصوص در بین متخصصان سئو برای توصیف بهترین روشهای بهینهسازی محتوا و کسب رتبه خوب در موتور جستجو است. ما قبلا به طور مفصل در این مورد در مقاله E-A-T چیست صحبت کردهایم و میتوانید با جزئیات بیشتری مطلب را دنبال کنید اما نکات مهم این بخش را همین جا با شما به اشتراک میگذاریم.
E-A-T مخفف کلمات Expertise، Authority و Trust است. یعنی
هدف شما باید به عنوان یک بازاریاب سایت، مسئول پیدا کردن سرنخهای آنلاین و فروش دیجیتال باشد و باید بتوانید به تمام این سوالات پاسخ ((بله)) بدهید تا کار خود را به خوبی انجام دهید.
هیچ عامل رتبهبندی مشخصی در الگوریتم May Core 2022 وجود ندارد که مستقیما E-A-T را نشان دهد، اما گوگل در سال 2019 تایید کرد که چندین فاکتور رتبهبندی وجود دارند که شامل این الگوریتم میشوند. حتی گوگل به صراحت متخصصان سئو را تشویق میکند که به الگوریتم E-A-T توجه داشته باشند و مطابق آن عمل کنند.
بنابراین میتوانیم با خیال راحت رابطه بین الگوریتم Core و محتوایی که تحت تاثیر الگوریتم E-A-T قرار میگیرد را تصور کنیم.
ویل جیمز، بازاریاب محتوا میگوید:
” برخی از قربانیان آپدیت الگوریتم May Core 2022 ، به دلیل نداشتن E-A-T جایگاه خود را در موتورهای جستجو از دست دادهاند.”
از آنجایی که این آپدیت به رتبهبندی سایتهای عمومی بیشتر از سایتهای تخصصی که دامنه موضوعات محدودتری دارند آسیب میرساند، توصیه میکنیم سایتهای عمومی کمی تخصصیتر روی موضوعات کار کنند و به سمت تخصصی شدن پیش بروند.
3. نوسانات رتبه وبسایتها بعد از آپدیت شدن الگوریتم May Core 2022 بسیار معمول و رایج است.
اگر رتبهبندی وبسایت شما بعد از آپدیت Core در ماه می سال 2022 افت داشته است، نگران نباشید. تنها نیست و سایتهای بسیاری درگیر این مسئله شدهاند. بعد از گذشت یک روز از آپدیت شدن این الگوریتم، اصلا غیر عادی نیست که رتبههای شما بیثبات باشند، چون گوگل آپدیتهای خود را به تدریج ارائه میدهد و تمام این مشکلات به مرور حل میشوند.
به همین دلیل است که این آپدیتها همیشه چند روز و یا چند هفته طول میکشد تا به روال عادی و استیبل خود برسند.
آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم، آمارها و تجربیات بدست آمده از سمت متخصصان سئو و برنامهنویسان بوده است. نکتهای که باید بخاطر داشت این است که هیچ فردی نمیتواند ادعا کند تمامی بخشها و استراتژی عملکردی الگوریتمهای گوگل و حتی الگوریتم May Core 2022 و ورژنهای قبل و بعد از آن را میشناسد و نکات مربوط به این سیستم را میداند. ما فقط بر اساس آمارها و آنالیزهای موجود میتوانیم فرضیات خودمان را در این مورد عنوان کنیم و کسب تجربه کنیم.
در واقع مسیر فعالیت در سئو شامل چک لیست سئو داخلی، خارجی، تکنیکال، کیورد ریسرچ و غیره است که کامل روند کار مشخص است و قسمتهای مربوط به الگوریتمهاست که لازمه رشد سریع در رتبهبندی، استفاده از تکنیکهای کلاه سفید و قانونی سئو است. باقی نکات را باید با تجربه کردن و آنالیزهای مداوم بدست آورد. البته قشنگی سئو در جهان به همین آزمون و خطاهای پیوسته و قدرتمند است.
مطالعه بیشتر: دوره حضوری سئو
گوگل برای بهتر شدن تجربه کاربری و افزایش دقت هوش مصنوعی خود، الگوریتم اصلی خود را به مرور زمان آپدیت میکند. این الگوریتم با نام الگوریتم Core شناخته میشود و تمام الگوریتمهای دیگر برای بهبود این نمونه اصلی ایجاد شدهاند. ما در این مقاله آخرین نسخه از این الگوریتم را که با نام الگوریتم May Core 2022 معرفی شده است، بررسی خواهیم کرد. در واقع اثرگذاری آن روی سئو سایت را آنالیز خواهیم کرد و در مورد نکات مختلف آن صحبت میکنیم.
درست یک روز بعد از اینکه گوگل در می سال 2022 الگوریتم May Core 2022 را معرفی کرد، تیم ما متوجه تغییرات و نوسانات زیادی در رتبهبندی صفحات اغلب پروژهها شد. این نوسانات انفجاری تنها یک روز طول کشید و بعد از آن شرایط بهبود پیدا کرد. البته کاملا پیشبینی کرده بودیم که این نوسانات رخ خواهند داد، چون قبلا هم شاهد چنین تغییراتی در زمان آپدیت Core 2021 که ماه ژانویه انجام شد و همچنین آپدیت بعدی که در ماه نوامبر همان سال اجرا شد بودیم.
به نظر میرسد که گوگل واکنشهای سریعتری نسبت به آپدیتهای قبلی دارد. یعنی با سرعت بهتری شرایط رتبهبندی را متعادل میکند. در آپدیتهای قبلی، دوره نوسانات شدید رتبه بین 3 الی 4 روز و یا حتی بیشتر هم طول میکشید. با تمام این تفاسیر بیایید نگاهی به تاثیر اولیه آپدیت و نقش آن در روند کار برندگان و بازندگان رقابت گوگل را بیاندازیم.
پاسخ به این سوال برای متخصصان سئو کمی پیچیده است چون نمیتوانیم ادعا کنیم همه چیز را در مورد الگوریتمهای گوگل و ترکیب آنها با هم میدانیم. زمانی که به نقاط اوج نوسانات رتبه نگاه میکنیم، به نظر میرسد که آپدیت ماه می 2022 به اندازه آپدیت نوامبر 2021 قدرتمند بوده است.
بیشتر بدانید: مشاوره سئو
پیک نوسانات متعلق به آپدیت ماه می است و تقریبا به طور انحصاری بالای 9.10 در بین تمامی ستونها است. تفاوت بین آپدیت 2021 و 2022 در مورد حوزه کاری املاک و مستغلات بسیار قابل توجه و بیشتر از دیگر ستونها است.
به طور کلی، میانگین اوج نوسانات عدد 9.4 برای دسکتاپ و موبایل بود. این لول مشابه لول آپدیت Core نوامبر سال 2021 است که میانگین پیک نوسانات آن هم برای موبایل و هم دسکتاپ، عدد 9.3 بود.
تا اینجای کار به نظر میرسد که این تغییر الگوریتم زیاد هم با تغییرات سال 2021 متفاوت نبوده است اما اگر کمی ریز بینانهتر بررسی کنیم، تفاوتهای اصلی آنها مشخص میشوند.
وقتی به میانگین تغییر نوسانات نگاه میکنیم، میبینیم که الگوریتم Core نوامبر 2021 تاثیرگذاری بیشتری داشته است. در واقع این تغییرات به طور عمده روی پایه نوسانات انجام شده است و مربوط به آمارهای قبل از اجرای آپدیت بوده. بیایید این تغییرات را کمی بررسی کنیم.
بیایید کمی در مورد تاثیرات الگوریتم Core 2022 بر برندینگ و بازاریابی محتوا صحبت کنیم.
گوگل یک رفتار معمول دارد: هیچ بازخورد خاصی حتی توصیه پیشگیرانه، در مورد اینکه بازاریابان محتوا و مدیران سایت باید در برابر آپدیت May Core 2022 چطور باید رفتار کنند، ارائه نمیدهد.
در واقع گوگل سعی کرد به بسیاری از افراد بگوید که:
” به خاطر یک تغییر ناگهانی رتبه سعی نکنید چیزهای اشتباه را اصلاح کنید.”
در واقع اصلا شاید برای برخی از افراد چیزی برای اصلاح وجود نداشته باشد. اما مطمئنا باید برای مقابله با نوسانات رتبه، یک سری ورودیها و دستورالعملهای عملی از گوگل وجود داشته باشد. نه؟
خب در واقع پاسخ به این سوال را نمیتوانیم قطعی بله تلقی کنیم. میتوانیم بگوییم پاسخ به نوعی بله است.
هر زمان که گوگل آپدیت الگوریتم Core را به صورت علنی معرفی میکند، به یک سری اسناد برای بهترین روشهای رتبهبندی اشاره میکند که از سال 2019 هم تغییر نکرده است.
در این دستورالعمل گوگل توضیح میدهد که بازاریابان محتوا و متخصصان سئو میتوانند انرژی خود را پس از گذشت یک روز از آپدیت روی ارائه بهترین محتوای ممکن بگذارند. این تنها راه برای گرفتن یک رتبه مناسب در سیستم جدید رتبهبندی گوگل است.
یعنی در محتوای خود موارد زیر را ارائه دهید:
به عنوان یک قاعده کلی، اگر رتبه سایت شما افزایش پیدا کرده باشدف احتمالا محتوای شما قبلا هم لایق رتبه بالا بوده و نکات بالا را شامل شده است. اگر هم رتبه شما کاهش پیدا کرده است، باید سعی کنید محتوای خود را بهبود ببخشید و نکات جذابی به آن اضافه کنید.
بیشتر بدانید: خدمات تخصصی سئو
1. سئو زمانبر است.
چه بخواهید باور کنید و چه نکنید، سئو یک پروسهی زمانبر است. شاخ و برگهای زیادی دارد و دقت بالایی را میطلبد. بازار سئو بسیار رقابتی است پس مدام باید در حال رقابت و تلاش باشید. تولید محتوای با کیفیت و لینکسازی درست و عالی زمانبر است. طول میکشد تا وبسایت شما به صفحه اول سرچ موتورهای جستجو راه پیدا کند. اما اگر فرآیند به درستی انجام شود، غیرممکن نیست.
“اصلا در این فضا به دنبال رشد انفجاری ترافیک در مدت زمان کوتاه نباشید.”
2. رقابت شما در فضای اینترنت است
فضای رقابتی اینترنت بسیار بیشتر از حد تصور گستردگی دارد. خلاقیت و مهارت افراد از سراسر دنیا در این فضا قابل مشاهده است. خیلی وقتها شما رقبای خود را نمیشناسید و نمیدانید چه طرز تفکری در حوزه بازاریابی دارند و قدم بعدی آنها چیست. نمیدانید استراتژی رقابتی مناسب در زمانهای مختلف دقیقا کدامند. هه این موارد باعث میشود خیلی از افراد به فعالیت این فضا به چشم یک ریسک بزرگ در تجارت خود نگاه کنند. اما در واقعیت تنها کاری که باید بکنید این است که در این مسیر از حرفهایها کمک بگیرید و دانش خودتان را آپدیت کنید.
3. سئو به نگهداری و آپدیت مداوم نیاز دارد
یکی از معایب سئو از دید صاحبان کسب و کار، نگهداری و آپدیت همیشگی محتواها است. یعنی شما باید علاوهبر تولید محتواهای بهروز و جدید، بقیه المانهای سئو را هم بررسی کنید. اگر لازم بود تغییرات استاندارد و درستی روی آنها اعمال کنید.
به جز این، شما باید محتواهای گذشتهی خود را هم آپدیت کنید تا مطابق نیاز روز مخاطب باشد. شاید مدیریت چنین شرایطی دشوار به نظر برسد، اما وظیفه کارشناس محتتوا هم دقیقا همین است و برای همین کار آموزشهای لازم را میبیند.
4. هزینه خدمات سئو بالا است
ما در بخش مزایای سئو بررسی کردیم که هزینه پرداختی در بلند مدت کاهش پیدا میکند، اما به طور کلی هزینه تولید محتوای حرفهای برای هر نوع پلتفرمی بالا است. محتوای بیکیفیت هم که گل به خودی محسوب میشود و هزینههای اندک را هم به باد میدهد. بنابراین باید در این فرآیند زمانبر، به فکر سرمایهگذاری و پرداخت هزینه هم باشید.
اصولا تیمهای حرفهای پکیجهایی از خدمات سئو را آماده میکنند که باعث میشود هزینههای پرداختی شما در همکاری بلند مدت کاهش پیدا کند. اما در هر صورت بخشهای مختلف خدمات سئو نیازمند صرف هزینه هستند. در این مورد برای درک بهتر موضوع توصیه میکنیم مقالهی ” هزینه خدمات سئو” را مطالعه کنید.
5. اگر سئو اشتباه انجام شود جریمه میشوید
زمانی این مورد جزو معایب سئو محسوب میشود که بدون مهارت کافی و شناخت الگوریتمهای موتورهای جستجو سئو انجام دهید. در توضیحات سئو کلاه سیاه گفتیم که گوگل توجه ویژهای به رضایت و آسایش کاربران دارد. اگر به هر نحوی الگوریتم گوگل را دور بزنید و یا محتوای بیکیفیت در اختیار مخاطب قرار دهید، از چرخه رقابت حذف میشوید و تمام زمان، هزینه و تلاشهای شما از دست خواهد رفت.
رتبه شما با هر بار جریمه شدن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکند. به همین دلیل است که تاکید داریم چه برای استفاده از خدمات سئو و چه آموزش دیدن در این حوزه، از افراد حرفهای و با تجربه کمک بگیرید. هرکارشناس سئو باید اخبار و اعلانهای موتورهای جستجو را مدام بررسی کند تا تغییرات لازم برای رشد و ترقی وبسایت اعمال میشود.
بیشتر بخوانید: پنالتی گوگل چیست؟
6. قابل پیشبینی نیست.
شاید یکی از مطرحترین گزینهها در لیست مزایا و معایب سئو، قابل پیشبینی نبودن آن است. شما میتوانید در یک روز 1000 الی 2000 بازدید کننده داشته باشید، اما ممکن است این آمار به روزی 0-2 بازدیدکننده هم کاهش پیدا کند. این مسئله شامل جزئیات زیادی در مورد نحوه عملکرد ابزارها و استراتژی شما است.
7. برای انجام سئو به یک متخصص سئو نیاز دارید.
سئو را میتوانید خودتان هم با یادگیری نکات مختلف انجام دهید، اما در فضایی که میلیونها کسب و کار از متخصص واقعی و تجربیات او استفاده میکنند، آزمون و خطا کردن شما کار مفیدی نخواهد بود و فقط پروسه رشد صفحات سایت را طولانیتر میکند.
8. قول کسب رتبه پایدار به کسی داده نمیشود.
وبسایت شما ممکن است یک روز رتبه شگفتانگیزی داشته باشد و در صفحه اول رتبهبندی شود و روز بعد توسط رقبای شما پایین کشیده شود. هیچ رتبهبندی ثابتی وجود ندارد. رقبای شما ممکن است کار بهتری ارائه دهند و جایگاه شما را تصاحب کنند. در اصل همه ما در سئو برای همین مسئله و شرکت در این رقابت فعالیت میکنیم.
9. سئو بعد از تبلیغات SERP رتبهبندی میشود.
قبلا در مورد SEM به طور مفصل صحبت کردهایم ولی به طور خلاصه باید بگوییم که گوگل برای صفحاتی که بابت دیده شدن هزینه میکنند، ارزش ویژهای قائل میشود. یعنی اگر صفحه شما یک سئو متوسط رو به بالا داشته باشد و برای آن به Google Ads تبلیغات بدهید، به احتمال 99% شما جزو 3 رتبه اول صفحه یک SERP خواهید بود.
10. ممکن است روی SEO کنترل کامل نداشته باشید.
الگوریتمهای موتورهای جستجو به طور روزانه تغییر میکنند. همراه شدن با آنها و بهینهسازی وبسایت مطابق این تغییرات ممکن است کار خستهکنندهای باشد. ولی اگر قبول کنید که نمیتوانید روی همه چیز سئو تسلط داشته باشید، میتوانید پا به این عرصه بگذارید.
بیشتر بدانید: مشاور سئو حرفه ای
ما ارائه دهنده خدمات سئو هستیم و حتی به عنوان کوچ SEO به علاقهمندان این حوزه آموزشهای تخصصی و کاملی ارائه میدهیم تا بهه عنوان کارشناس بهینهسازی موتورهای جستجو بتوانند وارد بازار کار دیجیتال مارکتینگ شوند. اما وظیفه خود میدانیم تا در مورد معایب سئو هم صحبت کنیم تا شما دیدگاه دقیقتری نسبت به این فرآیند داشته باشید. شما زمانی در این حوزه یک حرفهای میشوید که معایب آن را هم بدانید. در واقع برای اینکه بتوانید تشخیص دهید که آیا نیاز است از سئو استفاده کنیم یا نه، تصمیم گرفتیم که خیلی واضح و دقیق مزایا و معایب سئو را مورد بررسی قرار دهیم.
اگر در مورد خود پروسه سئو هنوز به طور کامل اطلاعات ندارید، قبل از خواندن این مقاله، شاید نیاز باشد مجدد مقاله سئو چیست را مطالعه کنید تا درک بهتری از مواردی که بیان میکنیم داشته باشید.
1. برند و بیزنس شما بیشتر دیده میشود
همه ما در طول روز بارها از گوگل برای دریافت پاسخ سوالات خود استفاده میکنیم. تصور کنید که در مورد سوالات تخصصی با هر سرچ، وبسایت و محتوای شما به عنوان پیشنهاد گوگل به کاربر نمایش داده شود. قطعا دفعات بعدی کاربر قبل از هر چیزی به وبسایت شما سر میزند و به دنبال پاسخ دیگر سوالات خود میگردد. به همین دلیل است که بیزنس و برند شما در ذهن مخاطب باقی میماند و به طور خودکار، فرآیند برند سازی در فضای وب اتفاق میافتد. تنها دلیل تاکید ما بر تداوم و پشتکار در سئو همین مسئله است. قبلا بارها در مقالات مختلف به صورت غیرمستقیم ما مزایا و معایب سئو را بررسی کردهایم و این مورد را بیش از اندازه مورد توجه قرار داده بودیم تا بیشتر ترغیب به شروع فرآیند سئو شوید.
2. فروش شما افزایش پیدا میکند.
فضای وب ویژگیهای منحصر به فردی دارد. شما لازم نیست در این فضا مستقیما و به طور مداوم در حال تقلا کردن برای فروش محصول یا خدمات خود باشید. اگر سئو شما کارآمد و درست باشد، شما در رتبهبندی گوگل جایگاه بهتری کسب میکنید، در نتیجه مشتری با سرعت بیشتری به شما دسترسی پیدا میکند. دسترسی سریعتر، اعتماد مخاطب را جلب میکند و آن را به یک مشتری بالقوه تبدیل خواهد کرد. تنها کاری که باید بکنید این است که به طور صحیح از مزایای سئو استفاده کنید و به سمت حرفهای شدن قدم بردارید.
3. رهبر و سردم دار بازار میشوید
وقتی اطلاعات و محتوای مفید و دقیق را در دسترس تعداد زیادی از کاربران قرار دهید، قطعا رهبر حوزهی کاری خودتان میشوید. مردم برای دریافت اطلاعات و خرید محصول مورد نیاز خود اول شرایط شما را بررسی میکنند. سئو کمک میکند تا با بیشتر دیده شدن در موتورها جستجو، فرصت رشد و مرجع شدن تخصصی در بازار را بدست آورید. چیزی که همه صاحبان کسب و کار در بازار رقابتی امروز به آن نیاز دارند و برای کسب چنین رتبهای در تلاش هستند.
بیشتر بدانید: آموزش سئو تکنیکال
4. جریان مداوم ترافیک ارگانیک از مزایای سئو است
شاید به محض اینکه اسم فضای بیزنسی دیجیتال به گوش شما خورد، تصور کردید که مثل بسیاری از پلتفرمهای دیجیتال برای دیده شدن باید هزینه تبلیغات بسیار زیادی پرداخت کنید. اما فضای رشد در موتورهای جستجو اینطور نیست.در واقع شما میتوانید با صرف هزینه برای تبلیغات در فضایی مانند Google Ads ترافیک بیشتری دریافت کنید اما فرصت جذب این ترافیک را به طور رایگان هم برای شما فراهم شده است. سئو کلید دیده شدن شما است. شما برای تولید محتوا و سئو سایت خود هزینه پرداخت میکنید اما در بلند مدت نتیجه این هزینه خیلی بیشتر از چند تبلیغ خواهد بود. اگر صبر کافی و دیدگاه درستی در مورد سئو ندشته باشید، دریافت ترافیک ارگانیک میتواند جزو مزایا و معایب سئو محسوب شود.
” به محض اینکه فرآیند سئو سایت را آغاز کنید، ترافیک با نرخ ثابتی به سمت کسب و کار شما روانه میشود.”
5. سئو بازگشت سرمایه بیشتری نسبت به تبلیغات معمولی دارد.
اینترنت فضای تجاری فوقالعاده بزرگی است و کلید اصلی بقا در آن، این است که با سایت و کانالهای اجتماعی تعامل نزدیکی داشته باشید. یکی از مزایای سئو این است که اجازه میدهد 59 درصد از مشتریانی که در موتورهای جستجو محصول یا خدمات مورد نظر خود را سرچ میکنند به شما متصل شوند و کسب و کار شما گستردهتر شود. دقیقا به همین دلیل است که میگوییم:
” سرمایهگذاری روی سئو، مثل سرمایهگذاری روی املاک است. اگر به درستی و با مهارت انجام شود، بازدهی فوقالعادهای خواهد داشت.”
6. با گذشت زمان اثر سئو از بین نمیرود
یکی دیگر از مزایای سئو، نداشتن تاریخ انقضای آن است. اگر شما فرآیند را به صورت استاندارد و سالم طی کرده باشید، فقط و فقط با گذشت زمان به آپدیتهای کوچک نیاز خواهید داشت. شما روی استراتژی بلند مدت سرمایهگذاری میکنید و نتایج این استراتژی در مقابل نتیجهی کوتاه مدت تبلیغاتف ارزش بسیار بیشتری دارد.
7. سئو برای همه مناسب است.
سئو محدودیتی برای اندازه سازمانها ندارد. هر سازمانی میتواند سایت خود را بهینه کند و مهم نیست که یک کسب و کار کوچک است و چه یک بیزنس بزرگ و مستقل. اگر سئو به درستی انجام شود، میتواند تاثیر جادویی روی سایت شما بگذارد.
8. ترافیک نامحدود را به طور تضمینی به سایت شما وارد میکند.
زمانی که سایت خود را به درستی بهینه کنید، به طور طبیعی در صفحه اول نتایج سرچ موتور جستجو مشاهده خواهند شد. یعنی وب سایت شما با جستجوی کاربر کاملا مرتبط است و احتمال اینکه مخاطب صفحه شما را بررسی کند صد در صد خواهد بود. این مورد یکی از مهمترین نکات در لیست مزایا و معایب سئو سایت است.
9. نتایج سئو قابل اندازهگیری هستند.
قابل اندازهگیری بودن نتایج سئو و قابل بررسی بودن فرآیند یکی از مهمترین بخشهایی است که باید در لیست مزایا و معایب سئو سایت قرار بگیرد. البته که از نظر سئوکاران حرفهای این ویژگی جزو مزایا محسوب میشود. این ویژگی کمک میکند ببینید کدام استراتژیها برای شما موثر هستند و کدام موارد نیستند. زمانی که نتایج بدست آمده مطابق زمان و انرژی شما نیستند، میتوانید برای افزایش بازدهی از آنالیزها استفاده کنید.
10. برند شما را تضمین میکند.
ما در عصری هستیم که مردم به شدت به توصیههای Google اعتماد دارند. سئو در این دوران یک نوع جادو در فضای وب محسوب میشود. به همین دلیل هم میتوانید به سرعت فرآیند برندینگ را طی کنید و یک برند قوی و تضمینشده بسازید.
11. باعث رشد شما در سوشال مدیا میشود.
هر چه بیشتر اعتماد کاربران در فضای وب کسب کنید، احتمال کسب اعتبار در سوشال مدیا برای شما بیشتر خواهد شد. اعتبار شما به عنوان یک برند میتواند کمک کند که از طریق بکلینکها بازدید کننده داشته باشید. به همین دلیل است که پیوند بین سوشال مدیا و سایت، تغییرات قدرتمندی در فرآیند شما به وجود میآورد.
بیشتر بدانید: خدمات سئو سایت حرفه ای