اگر در زمینه سئو فعالیت دارید، حتما میدانید که طبق گفتهی گوگل ایجاد دسته بندیهای توصیفی و نامگذاری درست فایلها علاوه بر سازماندهی وبسایت به کرول کردن بیشتر توسط موتورهای جستجو هم کمک میکند.
ضمنا اینکار باعث میشود URLهای شما برای کسانی که میخواهند به مطالبتان لینک دهند، سادهتر و دوستانهتر به نظر برسند. همچنین اگر ساختار URL شما حاوی کلمات مرتبط باشد، کاربران و موتورهای جستجو میتوانند اطلاعات بیشتری در مورد صفحهی شما بدست میآورند.
برای اثبات این حرف کافیست سری به گوگل آنالیتیکس صفحهتان بزنید. با یک فیلتر ساده خواهید دید که بیشترین ترافیک را روی صفحاتی دارید که ساختار URL آنها از نظر کلمات کلیدی غنیتر است.
بله، به شدت تاثیر دارد؛ هر تغییر قابل توجهی در URLها و ساختار آنها کل سایت را تحت تاثیر قرار میدهد و روی دیده شدن صفحهی شما و میزان ترافیک ورودی تاثیر میگذارد.
تجربه نشان داده است در بیشتر موارد ساختار کلی URL باید ثابت بماند. حتی اگر به برنامه نویسی بک اند تغییر کند یا وبسایت خود را مجددا طراحی یا تغییرات جزئی در آن ایجاد کنید.
توصیه کلی ما این است که اگر دلیل قانع کنندهای ندارید به هر آنچه از قبل ساختهاید پایبند باشید. با اینحال در موارد خیلی نادر امکان تغییر ساختار URL وجود دارد که در بخشهای بعدی به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
همانطور که گفتیم گاهی اوقات تغییر ساختار URL در نهایت عملکرد SEO را بهبود میبخشد. یکی از رایجترین دلایل برای انجام اینکار وقتی است که ساختار فعلی سایت شما از URLهای ایجاد شده بصورت داینامیک استفاده میکند و کاربران یا گوگل نمیتوانند هیچ ایدهای در مورد محتوای موجود در آن صفحه بدست آورند.
در چنین شرایطی توصیه میکنیم از ساختارهای منطقیتر و خواناتری استفاده کنید. خصوصا اگر قصد دارید کل ساختار وبسایتتان را اصلاح کنید.
بطور کلی یک URL خوب:
• مرتب، شیرین و کوتاه است .
• حداقل 35 و حداکثر 45 کاراکتر دارد.
• با حروف کوچک لاتین نوشته میشود تا از خطای داپلیکیت (تکرار) جلوگیری شود.
• غنی از کلمات کلیدی است و هیچ کلمهی اضافهای در آن دیده نمیشود.
• فاصلهی بین کلمات را با نشانگر – نشان میدهد.
برای درک بهتر ویژگیهای فوق به دو مثال زیر توجه کنید:
https://aminmohtava.com/keyword-research/
http://www.sample.com/space%20here.html
همانطور که میبینید در مثال اول ساختار استاندار URL به درستی در کنار هم قرار گرفته است. ضمنا با یک نگاه میتوانید محتوای داخل صفحه را حدس بزنید. این در حالیست که در ساختار URL مثال دوم علاوه بر تولید خودکار و در هم ریختگی آدرس نمیتوانید هیچ حدسی در مورد محتوای داخل صفحه بزنید.
درست است که اشتباه بخش جدایی ناپذیر کار است، اما به عنوان یک دیجیتال مارکتر حرفهای لازم است تمام تلاش خودتان را بکنید تا یک فاجعه رخ ندهد.
احتمالا بیشتر شما به محض تمام شدن این مقاله قصد دارید دست به کار شوید و URL مناسب صفحه خودتان را طراحی کنید. اگر اینطور است کمی صبر کنید و بعد از آنکه با اشتباهات رایج آشنا شدید پای کار بشینید. در این بخش قرار است رایجترین اشتباهاتی که هنگام تعریف URL رخ میدهند و نحوهی جلوگیری از آنها آشنا شویم.
حروف ربط حروفی هستند که هیچ معنایی را منتقل نمیکنند. استفاده از این حروف فقط طول URL را افزایش میدهد و ارزش سئویی زیادی ندارد. تا جائیکه میتوانید در ساختار URL از حروفی مثل و، یا، پس، اگر، چون و… استفاده نکنید.
برخی از CMSها از جمله جوملا یا وردپرس لصورت خودکار عنوان صفحه محتوا را به عنوان URL انتخاب میکنند. به همین خاطر اگر عنوان صفحه را در آینده تغییر دهید، URL هم بدون ریدایرکت 301 بطور خودکار تغییر خواهد کرد. پس بهتر است همیشه یک URL ثابت ایجاد کنید.
در گذشته زیر خطها (_) بخشی از ساختار URL محسوب میشدند، چراکه به عنوان یک پروکسی به جای فاصله در نام فایلها استفاده میشدند. اما امروز دیگر اینطور نیست و منابع استفاده از خط فاصله (-) را توصیه میکنند.
کاراکترهای خاص (به جز خط فاصله و علامتهای الفبایی) میتوانند منجر به ایجاد URLهای بد شوند. بنابراین بهتر است تا جائیکه میتوانید از آنها استفاده نکنید.
چنانچه ساختار URL را بدون اجرای درست ریدایرکتهای 301 تغییر دهید، سایت شما آسیب میبیند. اگر میخواهید آدرس یو آر التان را تغییر دهید، حتما این نکته را در نظر بگیرید. در غیر اینصورت رتبهی سایت شما کاهش خواهد یافت.
وقتی تعداد کلمات کلیدی متن شما زیاد است، احتمالا تغییر مرتب URL جذاب به نظر میرسد. اما فراموش نکنید اینکار نه تنها فایدهای ندارد بلکه باعث میشود گوگل به محض شناسایی صفحه آن را اسپم کند و رتبهی سایتتان را کاهش دهد.
ضمنا فراموش نکنید که اگر هیچ کلمهی کلیدی را در آدرس سایتتان قرار ندهید، خوانایی URL بطور مستقیم تحت تاثیر قرار گرفته و در نهایت بازهم بازدید کنندگان شما کم خواهند شد.
بنابراین بهترین کار این است که تعادل داشته باشید و هنگام انتخاب کلمات کلیدی نه زیاده روی کنید نه بیخیال باشید!
اگرچه CDN ها میزبان وب نیستند و اقلام را در آخرین مایل(واحد اندازه گیری مسافت) به مصرف کنندگان تحویل نمی دهند، سرورهای شبکه تحویل محتوا از نظر جغرافیایی برای ذخیره محتوای ذخیره سازی (cache) نزدیک به کاربران و ISP های آنها در هر کجای دنیا که هستند توزیع می شوند. این ذخیره سازی موقت محتوا ، کاهش تاخیر را به همراه دارد و ارائه ی محتوای یکسان به چندین کاربر را برای دسترسی کارآمدتر ممکن میسازد.
برای اپراتورهای شبکه، که به عنوان ارائه دهندگان خدمات بی سیم یا حامل های شبکه تلفن همراه نیز شناخته می شوند، که در تلاش هستند تا با تقاضای بی پایان ویدیوی آنلاین همگام شوند، یک پلت فرم میزبانی CDN می تواند راه حلی بسیار موثر و مقرون به صرفه برای ماندن در رقابت باشد. یک شبکه تحویل محتوا می تواند اپراتورها را قادر سازد تا یک تجربه آنلاین سریع، مطمئن و قابل اعتماد با کیفیت ثابتی که مردم در هر دستگاه دارای وب انتظار دارند، ارائه دهند.
پیشنهاد ما به شما: سئو چیست
فرض کنید آخر هفته است و شما می خواهید آخرین فیلم هالیوودی را که منتشر شده است، پخش کنید؛ CDN یک سرور بهینه در شبکه خود برای ارائه آن ویدیو پیدا می کند. معمولا این سرور نزدیک ترین سرور به مکان فیزیکی شما خواهد بود (یعنی در ایران یا نزدیکی آن). فایل های رسانه در حافظه پنهان ذخیره می شوند و برای سایر درخواست های کاربر در همان منطقه جغرافیایی در سرور شبکه تحویل محتوا باقی می مانند. اگر محتوای درخواستی شما در دسترس نیست یا قدیمی است، سرویس CDN محتوای تازه ذخیره شده را برای ارائه درخواست های بعدی ذخیره می کند.
در حالی که تحویل محتوای وب سایت یک استفاده رایج برای CDN ها است، این تنها عملکرد آن ها نیست. در واقع، CDN ها محتوای بسیار متنوعی را ارائه می دهند که شامل موارد زیر است:
به طور بالقوه هر داده ای که می تواند دیجیتالی شود، می تواند از طریق یک شبکه تحویل محتوا تحویل داده شود.
پیشنهاد ما به شما:سئو ویدیو چیست
برای بیش از 20 سال، CDN ها ستون فقرات اینترنت را تشکیل داده اند. ارائه محتوای آنلاین برای خرید، بانکداری، مراقبت های بهداشتی و سایر مشاغل به سرعت و در مقیاس.
بدون CDN ها، با توانایی آنها برای تکثیر و ذخیره اطلاعات از سرورهای اصلی و سپس نزدیک کردن محتوای دیجیتال به جایی که کاربران به وب دسترسی دارند، اینترنت ممکن است تا حد خزیدن کند شود.
ممکن است متوجه آن نباشید، اما اگر تقریباً هر کاری را به صورت آنلاین انجام دادهاید، یک CDN احتمالا به شما کمک کرده است تا تجربه ای سریع، قابل اعتماد و ثابت داشته باشید. در اینجا یک مثال ساده از نحوه مدیریت ترافیک در پشت صحنه توسط شبکه های تحویل محتوا برای تحقق آن وجود دارد:
یک CDN ترافیک کلی را متعادل می کند تا به همه افرادی که به محتوای اینترنتی دسترسی دارند بهترین تجربه وب ممکن را بدهد. در مورد آن مانند مسیریابی ترافیک در دنیای واقعی فکر کنید. ممکن است یک مسیر وجود داشته باشد که معمولا از نقطه A تا نقطه B سریع ترین مسیر باشد، اگر ماشین دیگری آن را طی نکند. اما اگر شروع به شلوغ شدن کند، و ترافیک در چند مسیر مختلف پخش شود، برای همه بهتر است.
این مسئله ممکن است به این معنی باشد که شما در جاده ای فرستاده می شوید که چند دقیقه طولانی تر است (یا حتی میکروثانیه، زمانی که به سرعت اینترنت مقیاس بندی می شود) اما در ترافیکی که در مسیری که معمولا سریع ترین است، گیر نمی کنید. همچنین ممکن است به این معنی باشد که شما به سریع ترین مسیر معمولی اعزام می شوید، اما بدون اینکه در ترافیک گرفتار شوید، زیرا خودروهای دیگر در مسیرهای طولانی تری فرستاده می شوند. بنابراین، موضوع کاهش سرعت نیست، بلکه در مورد تعادل بار و استفاده کامل از همه منابع موجود است.
واقعیت این است که بدون CDN ها، همه ی ما هنگام گشت و گذار در وب بیشتر در ترافیک گیر می کنیم!
پیشنهاد ما به شما:بهبود سئو محلی
خدمات سئو چیست؟
فعالیت هایی که در بیرون و داخل سایت انجام می شود که در جهت بالا آمدن سایت در موتورهای جست و جو و هم چنین حفظ رتبه سایت صورت می گیرد خدمات سئو می گویند. این خدمات توسط افرادی که سئو انجام می دهند و اصطلاحا به آنها سئو کار گفته می شود صورت می گیرد، هم چنین شرکت هایی هستند که خدمات سئو را ارائه می دهند.
مواردی از خدمات سئو
تمام کسانی که وبسایت راهاندازی کردهاند یا به عنوان کارشناس SEO مشغول به کار هستند، یک هدف مشترک دارند: ” کسب رتبهی بالا در صفحه سرچ گوگل”. داشتن سایتی که رتبه خوبی داشته باشد، راهی قدرتمند برای جذب مشتری و فروش محصولات و خدمات است. برای دستیابی به چنین بازار هدفی، تنها چیزی که نیاز دارید، تولید محتوای با کیفیت و ساخت تعدادی بکلینک قوی است. بک لینک از خدمات سئو می باشد.
بکلینک چیست؟
بکلینک، به لینکهایی گفته میشود که یک وبسایت خارجی را به وبسایت شما متصل میکنند. این لینکها از آن جهت اهمیت دارند که باعث میشوند موتورهای جستجو سایت شما را معتبر و دارای اهمیت بشمارند. در واقع بکلینکها از نظر موتورهای جستجو یکی از شاخصههای محتوای باکیفیت هستند.
” صفحاتی که Backlinkهای بیشتری داشته باشد، در SERP هم رتبهی بالاتری خواهد داشت. در مخاطبان بیشتری به وبسایت شما جذب میشوند و فروش افزایش مییابد.”
کیورد ریسرچ (keyword research ) فقط برای بهبود سئو حیاتی نیست، بلکه به شما و مخاطبان صفحهی شما کمک میکند تا درک مقابل عمیقتری از تفکرات و نیازهای هم داشته باشید. شما با تولید محتوایی که افراد به آن نیاز دراند و قرار دادن کلمات کلیدی مناسب در آن، به سرعت در دید مخاطبان و مشتریان بالقوه قرار میگیرید.
کیورد ریسرچ چیست؟
کیورد ریسرچ از خدمات سئو است که کارشناس سئو برای درک زبان و ذهنیت مخاطبان هدف خود طی میکنند. مشتریان از این طریق هنگام جستجو در مورد محصولات، خدمات و یا محتوایی خاص، با وبسایتهایی که شامل خواستهی آنها هستند ارتباط برقرار میکنند. مرحلهی بعدی شامل تجزیه و تحلیل، مقایسه و اولویتبندی بهترین کلمات کلیدی برای وبسایت است.
چرا کیورد ریسرچ برای سئو اهمیت دارد؟
Keyword research بینش ارزشمندی را در مورد سوالاتی که مخاطب هدف شما به دنبال پاسخ آنها است به شما میدهد. این بینش مسیر استراتژی سئو و بازاریابی کسب و کار شما را مشخص میکند. افراد هنگام انجام تحقیقات آنلاین خود، از کلمات کلیدی برای یافتن پاسخهای خود استفاده میکنند. بنابراین اگر محتوای شما حین انجام سرچ به صورت موفق به مخاطبان نمایش داده شود، ترافیک ارگانیک بیشتری بدست خواهید آورد.
محتوای طولانی اگر برای خوانندگان ارزشی نداشته باشد هیچ ارزشی ندارد. بنابراین، به جای تمرکز بر افزودن کلمات بیشتر و بیشتر، به نوشتن محتوا با هدف جامع کردن آن نزدیک شوید زیرا محتوا از خدمات سئو می باشد که بسیار مهم بوده و نقش اساسی دارد. هرچه اطلاعات مرتبط و منحصر به فرد بیشتری داشته باشید (البته مربوط به موضوع)، بازدیدکنندگان تجربه بهتری خواهند داشت.
چند نکته برای محتوای طولانی تر و قوی تر
اگر فکر نوشتن 1900 کلمه محتوای خوب دلهره آور است، در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا پست خود را با خوبی های غیر پرکننده تقویت کنید.
1) فراتر از کلمه کلیدی بروید:
مردم واقعا چه چیزی را می خواهند بدانند؟ شاید آنها بخواهند بهترین مجسمه اسب شاخدار را برای قفسه خود بدانند، اما چه چیز دیگری می خواهند بدانند؟ آنها قطعا میخواهند بدانند « چرا » باید یکی از بهترین انتخاب های شما را بخرند، اما شاید بخواهند در مورد مواد مختلفی که مجسمه ها از آن ساخته شده اند و اینکه کدام نوع بهترین است، بدانند. با پیش بینی سوالات آنها یا با ارائه اطلاعات مرتبطی که حتی نمی دانستند به آن ها نیاز دارند، ارزش بیافزایید.
2) مطالب خود را خواندنی کنید:
مطمئن شوید که بازدیدکنندگان می توانند آنچه شما می گویید را درک کنند. همه نویسنده نیستند و این موضوع کاملا عادی است! یک ویرایشگر یا کپی رایتر پیدا کنید که بتواند به شما بگوید که آیا آنچه نوشته اید منطقی است یا خیر. با نوشتن طولانی، به راحتی می توان روی خط قرمز ها رفت و صفحه خود را با جملات تکراری یا ایده های اضافی پر کرد. و قبل از اشتراک گذاشتن مطالب یا آموزش های خود با تمام دنیا تا جایی که ممکن است ویرایش کنید.