هیچ قانون قطعی و ثابتی برای نوشتن متا دیسکریپشن وجود ندارد. اما پس از تجربه و تحقیق ما به موارد زیر برای نوشتن متنی مناسب و تاثیرگذار دست یافتهایم:
دستیابی به همه این اهداف در 155 کاراکتر یا کمتر ممکن است دشوار به نظر برسد. اما این مهارتی است که در صورت ارسال محتوای زیاد به سرعت یاد خواهید گرفت.
Meta description این پست را به عنوان نمونه در نظر بگیرید:
“یادگیری نحوه نوشتن توضیحات متا میتواند به صفحات شما کمک کند تا در SERPها توجه بیشتری جلب کنند. در اینجا برخی از بهترین نکات وجود دارد!”
این متا دیسکریپشن 134 کاراکتر دارد، یعنی هنوز حتی مقداری فضای خالی دارد. نکات ضروری پست ذکر شده است و مشخص است که محقق با خواندن آن چه چیزی میتواند پیدا کند. علاوه بر این، شامل یک Call to Action (CTA) موثر است.
155 کاراکتر می تواند محدود کننده باشد. اگر با پستهای عمیقی کار میکنید که موضوعات زیادی را پوشش میدهند، ممکن است برای شما مشکل باشد که همه آنها را در این توضیحات ذکر کنید. در نهایت، باید تصمیم بگیرید که چه اطلاعاتی مهمتر است.
“توصیه می کنیم از این نکته برای جذاب کردن توضیحات خود استفاده کنید: با استفاده از عباراتی مانند “بیایید در مورد آن صحبت کنیم” یا “دریابیم که چگونه”، کاربران را مشتاق کنید که صفحه شما را بررسی کنند. این اصطلاحات ساده و مبتنی بر عمل میتوانند خوانندگان را ترغیب کنند تا روی محتوای شما کلیک کنند.”
سوالات متداول در مورد متا دیسکریپشن
اکنون که می دانید چگونه متا دیسکریپشن را کامل بنویسید، می توانید کار بر روی سئو وب سایت خود را شروع کنید. در این بخش سعی میکنیم به رایج ترین سوالات در مورد توضیحات متا سئو پاسخ دهیم.
اگر از یک افزونه SEO مانند Yoast SEO یا Rank Math استفاده میکنید، ویجتی را در ویرایشگر خواهید دید که به شما امکان میدهد برای هر صفحه یک توضیحات متا تنظیم کنید.
به عنوان یک قانون کلی، توصیه میکنیم فقط یک یا دو کلمه کلیدی را در توضیحات متا بگنجانید. به یاد داشته باشید که شما فقط تا 155 کاراکتر دارید، بنابراین فضای زیادی برای مانور وجود ندارد. اگر از چند عبارت کلیدی استفاده کنید، ریسک نوشتن توضیحاتی را به جان میخرید که کاربران را درگیر نکند و برای موتورهای جستجو مانند هرزنامه به نظر برسد.
در مورد کلمات کلیدی بیشتر بخوانید: کیورد ریسرچ چیست؟
اگر آن را به صورت دستی اضافه نکنید، موتورهای جستجو با رفتن به صفحه و برداشتن بخشی متن، آن را ایجاد میکنند. معمولا چند جمله اول یک مقاله را به صورت خودکار قرار میدهند. این قالب اغلب منجر به توضیحات گیج کننده میشود که به درستی محتوا را منعکس نمیکند.
متا دیسکریپشن باید کمتر از 155 کاراکتر باشد تا کاربران بتوانند جملات کامل را بخوانند. اگر از این حد تجاوز کنید، بقیه توضیحات متا قطع خواهد شد. این میتواند در مورد محتوا و هدف صفحه سردرگمی ایجاد کند.
به انتهای مقاله متا دیسکریپشن رسیدیم؛ اکنون شما میدانید که توضیحات متا برخی از مهمترین عناصر برای سئو هستند، حتی اگر مستقیما بر رتبه شما در SERP تأثیر نگذارند. درست است که تعداد کاراکترها محدود است و فضای زیادی وجود ندارد، اما همین هم کافی است تا به کاربران پیش نمایشی از آنچه در مقاله خواهند خواند ارائه دهیم.
شما میتوانید از این توضیحات به خصوص برای دریافت کلیکهای بیشتر در SERPها استفاده کنید. خوشبختانه نوشتن آن به صورت موثر، مهارتی است که می توانید نسبتا آسان آن را به دست آورید. فقط کافی است که شما کوتاه و مفید بنویسید، محتوای خود و مزایای آن را به وضوح توصیف کنید و کلمات کلیدی مرتبط را درج کنید. امیدواریم خواندن این مقاله به سوالات شما پاسخ داده و برایتان مفید بوده باشد.