لچینه

برگزیده های وب

لچینه

برگزیده های وب

آیا ارتودنسی عوارض به همراه دارد؟

ارتودنسی در واقع یکی از روش های ترمیم و بازسازی ظاهر دندان ها است و کشیدن دندان در سال های نوجوانی، دندان های کج و رشد نادرست صورت را برطرف نمی‌ کند، از ارتودنسی همراه با بریس برای دهه ‌های اول نوجوانی که تمام دندان ‌های دائمی رشد کردند برای صاف کردن دندان استفاده می شود؛ اگر چه در اجبار دندان ‌ها برای تراز بندی مستقیم موثر هستند؛ اما تشخیص اینکه عیب وجود دارد یا خیر مهم است.

بیشتر بخوانید... تاثیر ارتودنسی بر عمل بینی

آیا ارتودنسی عوارض دارد؟

ارتودنسی همراه با تمام مزایایی که برای افراد ارائه می دهد، خطرات و محدودیت های دیگری از جمله جراحی، آسیب مینای دندان و ریشه و همچنین عود مجدد را دارد، مگر اینکه شما از لوازم نگهدارنده ثابت و متحرک بعد از تمام شدن درمان تان استفاده کنید. در ادامه به خطرات و محدودیت های درمان با ارتودنسی می پردازیم.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی ثابت

 عوارض ارتودنسی

·       عود مجدد

عود مجدد و بازگشت دنان ها به حالت قبل خود، یک مشکل رایج در روش‌ های درمان ارتودنسی است، مگر اینکه دندان ها به طور دائمی با استفاده از نگهدارنده های پس از درمان حفظ شوند.

آسیب به مینای دندان

مینای دندان در واقع یک پوشش سخت و معدنی است که از دندان در برابر پوسیدگی محافظت می کند، وقتی که ارتودنسی  روی دندان نصب می شود، سطح مینای دندان به دلیل اینکه تمیز کردن قسمت هایی که بریس روی آن قرار گرفته شده دشوار است، می تواند باعث شود که در اطراف بریس ها پوسیدگی اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید... متخصص ارتودنسی دندان

·       آسیب به ریشه

تحقیقات ثابت کرده است که حرکت ارتودنسی دندان ها از طریق نیروی ثابت بریس ها، باعث آسیب به ریشه دندان می شود.

·       احتباس دائمی

نگهدارنده وسیله ای است که برای جلوگیری از حرکت دندان پس از برداشتن بریس ها استفاده می شود. با توجه به اینکه درمان متداول با دلایل کج شدن دندان ها بطور کامل از بین می رود، تنها راه برای اطمینان از ثابت ماندن دندان ‌ها در جای جدید خودشان، نصب یک نگهدارنده ثابت است.

·       درد

در واقع ارتودنسی عوارض زیادی ندارد، بیشتر عوارض به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی اتفاق می‌افتد. درد هم می ‌تواند یکی از عوارض باشد.

·       درد مخاط دهان

اکثر بیمارانی که تحت درمان با وسایل ثابت ارتودنسی هستند، در بعضی مواقع درد مخاط دهان را تجربه می‌کنند.

·       درد پریودنتال

نیروهای ارتودنسی در برابر دندان می توانند با فشرده سازی و روبات پریودنتال و در نتیجه التهاب بافت های پالپ و پریودنتال باعث درد شوند.

منبع: دانستنی های ارتودنسی دندان

چرا باید لیفت لثه انجام دهیم؟

امروزه بسیاری از افراد هستند که لثه آنها به دلیل اینکه دچار پیشروی یا پسروی شده است، لبخندشان دچار مشکل شده و دیگر اعتماد به نفس ندارند، اما خوشبختانه امروزه این شکل قابل حل می باشد و با استفاده از روشی به نام لیفت لثه یا ژنژیوکتومی می توان این مشکل را به راحتی حل کرد. این روش کاربرد بسیار خوبی دارد و افرادی که اعتماد به نفسشان به دلیل اینکه لثه آنها دچار مشکل است به هم خورده و نمی توانند در جمع ها بخندند. حال می خواهیم ببینیم که لیفت لثه چیست؟ و به چه صورت انجام می شود؟ لیفت لثه به دو روش انجام میگیرد که یکی از آنها جراحی می باشد و روش دیگر که ساده تر و راحت تر است و به کمک تکنولوژی انجام می شود روش لیفت لثه با لیزر استبا استفاده از این روش در کلینیک های معتبر دندانپزشکی می توانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید و نگران از دست رفتن زیبایی خود نباشید.

بیشتر بخوانید ... بلیچینگ چیست

چرا باید لیفت لثه انجام دهیم؟

در بسیاری از موارد مصرف داروها و عوامل ژنتیکی یا حتی یک اتفاق میتواند لثه ی افراد را به روی دندان ها بیاورد به این معنی که لثه قسمت زیادی از دندان ها را می پوشاند و آنها را کوچک تر نشان می دهد، در این صورت نیاز به لیفت لثه وجود دارد و بر عکس این موضوع هم ممکن است و در مواقعی لثه افراد به قدری کوتاه است که وجهه ناخوشایندی را به وجود می آورد.

در این موارد می توانید لیفت لثه را انجام دهید و با استفاده از روش های نوینی که وجود دارد زیبایی را به لبخند خود بازگردانید.

بیشتر بخوانید ... لمینت دندان

مزایا لیفت لثه

  1. زیبایی لبخند
  2. بالا رفتن اعتماد به نفس به دلیل زیبایی لبخند
  3. لیفت لثه دائمی می باشد و به هیچ عنوان باز نمی گردد
  4. این کار باعث می شود تا لثه ها متقارن شوند
  5. با استفاده از این کار ظاهر دندان ها نیز زیباتر می شوند
  6. بیماری هایی که مربوط به لثه می باشند با این کار از بین می روند

معایب لیفت لثه

  1. در بعضی موارد فرد ممکن است به بی حسی حساسیت داشته باشد و اگر این مورد وجود داشته باشد می بایست از روش لیفت با لیزر استفاده کرد.
  2. در بعضی افراد ممکن است که حالت لثه ها به حالت اول باز گردد.

منبع: دانستنی های ترمیم و زیبایی دندان

خانه هوشمند با اُویو

آپارتمان‌ها به دو دسته ساخته شده و در حال ساخت تقسیم میشوند.برای ساختمان‌های در حال ساخت در انتخاب سیستم هوشمند محدودیتی وجود ندارد (هوشمند سازی ساختمان).اما مالکان ساختمان‌های که تاسیسات برقی‌ آنها به پایان رسیده همیشه نگران تخریب‌های ناشی‌ از سیم کشی‌ هستند،یا حتی کسانی‌ که دارای منازل قدیمی‌ هستند همیشه از انتخاب سیستم کنترل هوشمند فراری هستند،زیرا تصور همه بر این موضوع است که بدون تخریب و سیم کشی‌ این امر امکان پذیر نیست.

اما  ovioاین امکان را میدهد که از سیستم بی‌ سیم برای ساختمان‌های قدیمی‌ استفاده شود،زیرا این سیستم نیاز به تغییر در سیم کشی یا حتی تعویض کلید‌های سنتی نیست.سیستم بی‌ سیم ovio حتی این امکان را میدهد که کلید‌های سنتی‌ را به کلید‌های هوشمند تبدیل کرده و هم از طریق کلید سنتی‌ و هم اپلیکیشن روشنایی مورد نظرکنترل شود.

برای خانه‌های بزرگتر و ویلایی سیستم با سیم توصیه میشود، زیرا این سیستم توانایی کنترل بخش سوم تجهیزات یعنی‌ دوربینها،تجهیزات آشپزخانه و… را دارد.

بیشتر بخوانید... ریموت کنترل

حال این سوال مطرح میشود که با اویو در یک منزل مسکونی بر روی کدام قسمت ها میتوان کنترل داشت؟

سیستم های چند رسانه ای: امکان پخش موزیک از یک نقطه در سر تا سر ساختمان.

سیستم امنیتی: امکان کنترل تردد، هشدار سرقت بر روی تلفن همراه به وسیله پیامک و بر روی اپلیکیشن (سیستم امنیتی هوشمند).

کنترل روشنایی: تنظیم شدت روشنایی به مقدار مورد نظر و همچنین ایجاد سناریو ‌های روشنایی برای هر مناسبت.

سوییچ ها: روشن و خاموش کردن وسایلی که به پریز متصل هستند،نمایش میزان جریان مصرفی در لحظه و روز و ماه و سال.

پرده های برقی و کرکره ها: کنترل پرده ها،سایبان ها . توانایی سناریو پذری باز و بسته شدن پرده ها با توجه به میزان روشنایی محیط و آب و هوا.

سیستم تهویه مطبوع: تنظیم کردن دمای هر اتاق با استفاده از یک سناریو خاص که توسط کاربر تعریف میشود و اجازه شخصی‌ سازی به کاربر را میدهد.

سیستم درب باز کن: ovio توانایی کنترل درب باز کن های تحت شبکه را نیز به شما میدهد و حتی با دادن سناریو های خاص کاربر نیز می توان درب های ورودی را کنترل کرد.

بیشتر بخوانید... اینترنت اشیا

طول عمر کامپوزیت دندان

با وجود اینکه با ابداع روش کامپوزیت دندان، داشتن دندان‌هایی سالم و زیبا برای همه امکان‌پذیر وقابل دسترس شده است اما کوتاهتر بودن طول عمر کامپوزیت دندان نسبت به لمینت، تردیدهای زیادی را بوجود اورده که آیا اصلاح طرح لبخند با این روش مقرون به صرفه است یا خیر.

بیشتر بخوانید... ترمیم و زیبایی دندان چیست؟

مواد استفاده شده در کامپوزیت دندان

مواد استفاده شده در کامپوزیت‌های دندان، شبیه همان موادی هستند که در پرکردن دندان‌ها استفاده می‌شوند. این مواد به صورت یک لایه‌ی خمیری هستند. یک لایه‌ بسیار نازک از این مواد بر روی دندان‌های فرد قرار می‌گیرد. این لایه‌ نازک فرم دندان‌ها را به خود می‌گیرد. پس از اینکه این مواد به قالب‌ دندان‌ها درآمدند، دندانپزشک برای فرم‌دهی بیشتر، با استفاده از نورآبی، آن‌ها را تثبیت می‌کند. نورآبی یک نورمرئی است. این نور، اثرنامطلوبی بر روی دندان های فرد مراجعه کننده ندارد. تابش این نور بر روی دندان‌ها باعث می‌شود که واکنش‌های شیمیایی در مواد داخل دندان رخ دهد. درپی این واکنش‌های شیمیایی، مواد استفاده شده در دندان‌ها سفت و محکم می‌شوند.

پولیش کامپوزیت دندان

پولیش کامپوزیت‌های دندان، بسیاری از مشکلات را پس از انجام عمل کامپوزیت، برطرف می‌کند. اگر پولیش به صورت کامل و درست انجام گیرد، مشکلاتی مانند سوزش لثه و پوسیدگی‌های مکرر به کمترین مقدار خود می‌رسد. همچنین دوام و طول عمر کامپوزیت‌ها نیز افزایش می‌یابد. درپولیش کامپوزیت، مشکلات کامپوزیت‌های قبلی فرد مراجعه کننده برطرف می‌شود. برای انجام این کار، به جهت شستشوی دندان از اسیدفسفریک به مدت 30ثانیه استفاده می‌شود. سپس با استفاده از ابزار بخصوصی فرم دهی کامپوزیت مجددا تکرار می‌شود.

طول عمر کامپوزیت ‌ها

طول عمر کامپوزیت ‌های دندان بستگی به عوامل و شرایط بسیاری دارد. یکی از مهم‌ترین شرایط، مراجعه به دندانپزشک ماهرو حاذقی است که بتواند با مهارت کامپوزیت‌ها را در دهان شما قراردهد. تجربه کاری دندان پزشک شما، باید اولین گزینه شما برای انتخاب وی باشد. وقتی شما از کامپوزیت برای دندان‌های خود استفاده می‌کنید، باید مراقب تغذیه خود باشید. مواد غذایی سفت و نوشیدنی‌های رنگی، طول عمر کامپوزیت‌ها را کاهش می‌دهد. خوشبختانه اگر کامپوزیت‌ها در اثر حادثه‌ای، دچار شکستگی شوند، ترمیم و بازسازی مجدد آنان به راحتی انجام می‌گیرد. باتوجه به شرایط ذکرشده، ماندگاری کامپوزیت‌ها به صورت نسبی و متوسط است و اگر فرد شرایط را به خوبی رعایت کند، می‌تواند طول عمر کامپوزیت را افزایش دهد. بیشتر کارشناسان و متخصصان این امر، طول عمر کامپوزیت‌ها را در حدود7 تا10 سال ذکر کرده‌اند.

در رابطه با ارتودنسی ثابت در این مطلب بخوانید.

منبع: دانستنی های دندانپزشکی

معرفی ارتودنسی و بررسی ضررهای ارتودنسی

اگر دندان هایی کاملا صاف، مرتب و بی عیب و نقص دارید، شما انسان بسیار خوش شانسی هستید؛ زیرا بیشتر مردم جامعه مشکلاتی در دندان های خود دارند. از آنجایی که دندان ها تاثیر قابل توجهی روی زیبایی چهره افراد و نیز اعتماد به نفس آنها دارند.

علم دندان پزشکی درمان های زیادی برای اصلاح مشکلات فک و دندان ها ارائه می کند. یکی از بهترین و پرطرفدارترین این درمان ها، انجام ارتودنسی دندان است که به کمک آن می توان حجم زیادی از مشکلات فک و دندان ها را برطرف کرد.

بیشتر بخوانید... تاثیر ارتودنسی بر عمل بینی

ارتودنسی دندان چیست؟

واژه ارتودنسی از دو کلمه لاتین مشتق شده است، واژه لاتین ارتو به معنی صاف و مستقیم و ادوس به معنی دندان. همان طور که می دانید هدف از انجام ارتودنسی دندان، صاف و مستقیم کردن دندان های بهم ریخته و نامرتب است. همچنین از دستگاه های ارتودنسی برای پیشگیری و اصلاح مشکلات فک هم می توان استفاده کرد. دستگاه های ارتودنسی در یک طبقه بندی کلی به دو دسته دستگاه های ارتودنسی ثابت و متحرک تقسیم بندی می شوند.

مشکلات فک و دندان ها هم از نظر زیبایی به بیمار لطمه وارد می کند و به این طریق اعتماد به نفس آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، هم از نظر سلامتی برای او مشکلاتی را به وجود می آورد. چنین بیمارانی ممکن است در جویدن مواد غذایی یا صحبت کردن دچار اختلال شوند، پس درمان ارتودنسی فواید زیادی از نظر زیبایی و سلامتی برای افراد دارد.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی متحرک چیست؟

آیا ارتودنسی دندان ضرری دارد؟

ارتودنسی دندان یک روش درمانی نسبتا قدیمی و قابل اطمینان است که در اصل هدف آن اصلاح مشکلات بیمار و ارتقای سلامتی او است؛ به این معنی که خود درمان ارتودنسی دندان به خودی خود آسیبی برای فک و دندان ها ندارد. البته باید به این نکته توجه کرد که در صورتی که این روش به صورت صحیح و اصولی انجام نشود، یعنی نیروها به صورت کنترل شده به دندان ها وارد نشوند، ممکن است نه تنها دندان ها اصلاح نشوند؛ بلکه مشکلات دیگری هم پیدا کنند.

همچنین در زمینه ارتودنسی دندان، باید به نقش بیمار توجه ویژه ای شود، بیمار باید حداکثر همکاری را با متخصص ارتودنسی دندان داشته باشد؛ از دستورالعمل های او کاملا پیروی کند و در جلسات ملاقات تعیین شده از سوی دندان پزشک، سر وقت و مرتب حضور یابد؛ در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی برای او به وجود آید.

منبع: مجله ارتودنسی دندان