قبلا هم گفته بودیم که SEO داخلی جزو
فرآیندهای بهینهسازی صفحات وبسایت محسوب میشود و باید نکات کلیدی آن را خوب
پیادهسازی کنیم. در واقع سئو داخلی برای
رتبهگرفتن در گوگل بسیار حیاتی است، چون باعث میشود هوش مصنوعی گوگل بفهمد هر
قسمت از محتوای وبسایت شما در مورد چه موضوعی است.
الگوریتم فهرستسازی گوگل به این صورت است که محتواهایی با قالب و
استراتژی ساده و مشخص را سریعتر میشناسد و بر اساس کیفیت و نظرات کاربران به آنها
رتبه میدهد. یعنی هر چه بیشتر به گوگل و سلیقهی آن اهمیت دهید، ترافیک ارگانیک
بیشتری بدست میآورید و رتبهی بالاتری در سرچها خواهید داشت. ترافیک ارگانیک،
درآمد و تبادلات شما را افزایش میدهد، در نتیجه درآمد و تبادلات شما را افزایش میدهد،
در نتیجه درآمد بیشتری کسب خواهید کرد. به طور کلی در صورت انجام صحیح سئو داخلی،
تجربه کاربر بهبود پیدا خواهد کرد. ما در این بخش به طور کامل فاکتورهای On-page SEO را بررسی کرده
و موثرترین موارد را توضیح میدهیم.
SEO
داخلی، فرآیند بهینهسازی صفحات وب برای کسب
رتبه بالاتر در گوگل است. این فرآیند به کمک انتخاب و تعیین کلمات کلیدی خاص صورت
میگیرد و باعث رشد ترافیک ارگانیک میشود. این فرآیند در واقع برچسبهای عنوان،
خود عنوان، محتوا و عبارتهای هدف جستجو را با کمک کلمات کلیدی تراز میکند و در
دسترس گوگل قرار میدهد.
قبلا در مقالهی ” سئو چیست؟” عنوان
کردیم که فرآیند بهینهسازی صفحات وبسایت از سئوی خارجی، سئوی داخلی و سئوی
تکنیکال تشکیل شده است و این فاکتورها چه تاثیری در الگوریتم گوگل دارند. بعضی از
افراد On-page SEO را
با سئوی تکنیکال یکی میدانند و گاهی حتی اصطلاح آنها را جابجا استفاده میکنند.
اما به صورت تخصصی بهتر است که این دو را از هم جدا کنیم و به طور تفکیک شده روی
هر کدام تمرکز کنیم تا هیچ اقدامی را برای رتبه گرفتن محتوای سایتمان از دست
ندهیم.
از بعد تخصصی، Technical SEO یا همان سئو
تکنیکال و فنی روی مواردی مثل سرعت صفحه، سرعت بالا آمدن سایت، محتوای تکراری،
ساختار سایت، Crawling و Indexing تمرکز
دارد. یعنی فرآیند بهینهسازی را به طور کلی روی تمام بخشهای سایت انجام میدهد،
در حالی که سئوی داخلی، درون صفحه و روی URLهای
خاص متمرکز است.
سئوی خارجی یا اف پیج سئو نیز شامل تمام اقدامات و عناصری است که
خارج از وبسایت اتفاق میافتند. مثلا لینک سازی خارجی یکی از این اقدامات است.
گوگل مدام
الگوریتم سرچ خود را تغییر میدهد. در سال 2021 و با انجام 800000 تست، الگوریتم
خود را بیشتر از 5000 بار آپدیت کرد. با همهی این آپدیتها اما، همچنان کامل نیست
و برای درک محتوای جدید به کمک نیاز دارد. جالب است بدانید ” سئوی داخلی راهی برای
پرکردن خلاءهای گوگل در بحث SEO است.”
از بزرگنماییها و تعریفهای دیگران در مورد سئوی
On-page نترسید. اتفاقا جزئیات این فاکتور آنقدر هم که افراد تصور میکنند
سخت نیست. فقط کافی است تعداد انگشت شماری از عوامل رتبهبندی را رعایت کنید تا
نتیجه درست و عالی بگیرید.