همه چیز در
مورد آموزش سئو(SEO) و مراحل آن
SEO یکی از بخشهای مهم در دنیای دیجیتال و به طور
کلی دیجیتال مارکتینگ است. در واقع سئو یکی از مهارتهایی است که تقاضای آن در
تجارت الکترونیک روز به روز بیشتر میشود. تقریبا تمام کسب و کارهای بزرگ و کوچک،
برای بقای خود به این مهارت نیاز دارند. بنابراین طبیعی است که علاقهمندان به
بازاریابی و فضای آنلاین با شوق زیادی بخواهند این مهارت را بیاموزند. شاید به نظر
برسد که آموزش سئو یک فرآیند پیچیده، سخت و البته زمانبر است، اما
وابستگی بین اجزای مختلف سیستم کمک میکند تا با رعایت اصول اولیه، بتوانید پیشرفت
قابل توجهی در سئو داشته باشید.
به هر حال اگر
شما علاقهمند به یادگیری و کسب مهارت
SEO هستید، مقالهی
پیشرو را تا انتها بررسی کنید تا دیدگاه کلی اما دقیقی از فرآیند آموزش SEO بدست آورید. مطابق با اصول آموزشی هر مهارتی،
بهتر است ابتدا از تعریف و توضیح مفاهیم اولیه شروع کنیم.
مقاله مرتبط: آموزش سئو
حضوری
تعریف سئو
SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization، به معنای بهینهسازی موتورهای جستجو است.
این فرآیند بهینهسازی در واقع برای دیده شدن صفحات و محتوای شما در فضای وب انجام
میشود. صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، با هدف دریافت نامحدود مخاطب و مشتری وارد
فضای اینترنت شدهاند. اگر صفحات وبلاگ یا محصولات آنها به راحتی در دسترس
کاربران قرار نگیرد، عملا فعالیت بیهودهای در این فضا دارند. کاربران برای دریافت
پاسخ سوالات خود و همچنین پیدا کردن محصول و خدمات مورد نیازشان، از موتورهای
جستجو کمک میگیرند.
ادمین سایت
وظیفه دارد که در دورههای آموزش سئو شرکت کند و مهارتهایی که در ادامه بررسی میکنیم
را بیاموزد. هدف اصلی یک کارشناس یا ادمین SEO،
جذب ترافیک ارگانیک برای سایت است.
“ترافیک ارگانیک به معنای جذب مخاطب بدون انجام
تبلیغات و صرف هزینه برای ارتباط با کاربر است.”
البته جذب
ترافیک از طریق تبلیغات مستقیم هم یکی از وظایف مدیر سایت است، اما SEO روی ترافیک رایگان تمرکز بیشتری دارد.
اهمیت سئو
دلایل زیادی
برای شرح اهمیت سئو وجود دارد ولی آنچه که باید در پروسه آموزش سئو
در نظر بگیرید، چند دلیل اصلی مهم بودن این پروسه است. این دلایل تاثیر زیادی روی
رشد کسب وکار دیجیتال و همچنین پرزنت خدمات شما دارند.
- سئو
باعث ایجاد تعامل بین کاربر، فروشنده و متخصصان میشود. به همین دلیل ترافیک
بسیاری زیادی به سمت سایت جریان پیدا میکند. ترافیک بیشتر هم اغلب منجر به
فروش بیشتر خواهد شد.
- SEO فرآیند
مطلوبی برای ایجاد اعتبار و جلب اعتماد مخاطبان است. اگر اصول سئو را به
درستی انجام دهید، فیدبکهای مناسبی هم از کسب و کارهای معتبر و بزرگ دریافت
خواهید کرد. همچنین مخاطبان شما به صورت دومینو عمل میکنند و اثر مثبتی که
از سایت شما دریافت کردهاند را به نفرات بعدی منتقل خواهند کرد. پس قطعا
اعتبار بیزنس شما افزایش پیدا خواهد کرد.
- از
طریق سئو میتوانید خواستههای مشتری خود را بهتر درک کنید. در واقع تنها راه
شنیدن صدای مشتری در دنیای وب، سئو است. در حین آموزش SEO بیشتر
در مورد روشهای ارتباط و درک مشتری صحبت خواهد شد. اما در کل در نظر داشته
باشید که فروش زمانی اتفاق میافتد که شما سفر مشتری را به خوبی بررسی کنید و
سئو بهترین روش برای محقق کردن آن است. شما باید همواره نتایج جستجو SERP را آنالیز
کنید و سیگنالهایی که از کاربران دریافت میکنید را مورد بررسی قرار دهید.
- مهمترین
اصل بازاریابی، تجربه کاربری است که سئو برای بهبود همین اصل طراحی شده است.
اگر میخواهید سایت خود را در رتبه بالاتری قرار دهید، باید بدانید که تجربه
کاربری بخش بزرگی از این فرآیند است. یادتان باشد که گوگل روی مخاطبان خود
بسیار حساس است و تمام الگوریتمهای خود را برای راحتی همین کاربران کدنویسی
کرده است. مهمترین عوامل بهبود تجربه کاربری، سرعت بالای صفحه و کاهش تعداد
دفعات کلیک برای رسیدن به هدف است.
- سئو
محلی کمک میکند خدمات محلی در سطح گستردهتری به کاربران معرفی شوند. با کمک
این نوع سئو کاربران میتوانند در سریعترین زمان ممکن، خدمات و محصولات نزدیک
به محل اقامت خود را بدست بیاورند. این یکی از بهترین راههای برندسازی است.
- سئو
تاثیر مستقیمی روی چرخه فروش کسب و کار شما دارد. تقریبا همه افراد برای پیدا
کردن جواب سوال خود و همچنین محصول و خدمات مورد نیاز خود، از موتورهای جستجو
کمک میگیرند. حالا تصور کنید که محتوای شما به صورت حرفهای برای موتورهای
جستجو بهینه شده باشند. قطعا شانس اینکه مخاطب شما به مشتری بالقوه شما تبدیل
شود، افزایش پیدا میکند. یادتان باشد که بیش از 80 درصد از مشتریها قبل از
خرید تحقیقات آنلاین انجام میدهند. پس باید برای رویارویی با این حجم از
مشتری، آمادگی داشته باشید.
- فرآیند SEO اگر مطابق
با اصول و قوانین موتورهای جستجو انجام شود، بازدهی بسیار فوقالعادهای برای
یک کسب و کار آنلاین خواهد داشت. از طرفی هزینهای که صرف دریافت خدمات سئو
میشود، در برابر نرخ بازگشت آن بسیار ناچیز است. بهینهسازی موتورهای
جستجو، یک سرمایهگذاری بلند مدت سودآور است.
بیشنر بدانید: دوره متخصص
سئو