اگر در زمینه سئو فعالیت دارید، حتما میدانید که طبق گفتهی گوگل ایجاد دسته بندیهای توصیفی و نامگذاری درست فایلها علاوه بر سازماندهی وبسایت به کرول کردن بیشتر توسط موتورهای جستجو هم کمک میکند.
ضمنا اینکار باعث میشود URLهای شما برای کسانی که میخواهند به مطالبتان لینک دهند، سادهتر و دوستانهتر به نظر برسند. همچنین اگر ساختار URL شما حاوی کلمات مرتبط باشد، کاربران و موتورهای جستجو میتوانند اطلاعات بیشتری در مورد صفحهی شما بدست میآورند.
برای اثبات این حرف کافیست سری به گوگل آنالیتیکس صفحهتان بزنید. با یک فیلتر ساده خواهید دید که بیشترین ترافیک را روی صفحاتی دارید که ساختار URL آنها از نظر کلمات کلیدی غنیتر است.
بله، به شدت تاثیر دارد؛ هر تغییر قابل توجهی در URLها و ساختار آنها کل سایت را تحت تاثیر قرار میدهد و روی دیده شدن صفحهی شما و میزان ترافیک ورودی تاثیر میگذارد.
تجربه نشان داده است در بیشتر موارد ساختار کلی URL باید ثابت بماند. حتی اگر به برنامه نویسی بک اند تغییر کند یا وبسایت خود را مجددا طراحی یا تغییرات جزئی در آن ایجاد کنید.
توصیه کلی ما این است که اگر دلیل قانع کنندهای ندارید به هر آنچه از قبل ساختهاید پایبند باشید. با اینحال در موارد خیلی نادر امکان تغییر ساختار URL وجود دارد که در بخشهای بعدی به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
همانطور که گفتیم گاهی اوقات تغییر ساختار URL در نهایت عملکرد SEO را بهبود میبخشد. یکی از رایجترین دلایل برای انجام اینکار وقتی است که ساختار فعلی سایت شما از URLهای ایجاد شده بصورت داینامیک استفاده میکند و کاربران یا گوگل نمیتوانند هیچ ایدهای در مورد محتوای موجود در آن صفحه بدست آورند.
در چنین شرایطی توصیه میکنیم از ساختارهای منطقیتر و خواناتری استفاده کنید. خصوصا اگر قصد دارید کل ساختار وبسایتتان را اصلاح کنید.
بطور کلی یک URL خوب:
• مرتب، شیرین و کوتاه است .
• حداقل 35 و حداکثر 45 کاراکتر دارد.
• با حروف کوچک لاتین نوشته میشود تا از خطای داپلیکیت (تکرار) جلوگیری شود.
• غنی از کلمات کلیدی است و هیچ کلمهی اضافهای در آن دیده نمیشود.
• فاصلهی بین کلمات را با نشانگر – نشان میدهد.
برای درک بهتر ویژگیهای فوق به دو مثال زیر توجه کنید:
https://aminmohtava.com/keyword-research/
http://www.sample.com/space%20here.html
همانطور که میبینید در مثال اول ساختار استاندار URL به درستی در کنار هم قرار گرفته است. ضمنا با یک نگاه میتوانید محتوای داخل صفحه را حدس بزنید. این در حالیست که در ساختار URL مثال دوم علاوه بر تولید خودکار و در هم ریختگی آدرس نمیتوانید هیچ حدسی در مورد محتوای داخل صفحه بزنید.
درست است که اشتباه بخش جدایی ناپذیر کار است، اما به عنوان یک دیجیتال مارکتر حرفهای لازم است تمام تلاش خودتان را بکنید تا یک فاجعه رخ ندهد.
احتمالا بیشتر شما به محض تمام شدن این مقاله قصد دارید دست به کار شوید و URL مناسب صفحه خودتان را طراحی کنید. اگر اینطور است کمی صبر کنید و بعد از آنکه با اشتباهات رایج آشنا شدید پای کار بشینید. در این بخش قرار است رایجترین اشتباهاتی که هنگام تعریف URL رخ میدهند و نحوهی جلوگیری از آنها آشنا شویم.
حروف ربط حروفی هستند که هیچ معنایی را منتقل نمیکنند. استفاده از این حروف فقط طول URL را افزایش میدهد و ارزش سئویی زیادی ندارد. تا جائیکه میتوانید در ساختار URL از حروفی مثل و، یا، پس، اگر، چون و… استفاده نکنید.
برخی از CMSها از جمله جوملا یا وردپرس لصورت خودکار عنوان صفحه محتوا را به عنوان URL انتخاب میکنند. به همین خاطر اگر عنوان صفحه را در آینده تغییر دهید، URL هم بدون ریدایرکت 301 بطور خودکار تغییر خواهد کرد. پس بهتر است همیشه یک URL ثابت ایجاد کنید.
در گذشته زیر خطها (_) بخشی از ساختار URL محسوب میشدند، چراکه به عنوان یک پروکسی به جای فاصله در نام فایلها استفاده میشدند. اما امروز دیگر اینطور نیست و منابع استفاده از خط فاصله (-) را توصیه میکنند.
کاراکترهای خاص (به جز خط فاصله و علامتهای الفبایی) میتوانند منجر به ایجاد URLهای بد شوند. بنابراین بهتر است تا جائیکه میتوانید از آنها استفاده نکنید.
چنانچه ساختار URL را بدون اجرای درست ریدایرکتهای 301 تغییر دهید، سایت شما آسیب میبیند. اگر میخواهید آدرس یو آر التان را تغییر دهید، حتما این نکته را در نظر بگیرید. در غیر اینصورت رتبهی سایت شما کاهش خواهد یافت.
وقتی تعداد کلمات کلیدی متن شما زیاد است، احتمالا تغییر مرتب URL جذاب به نظر میرسد. اما فراموش نکنید اینکار نه تنها فایدهای ندارد بلکه باعث میشود گوگل به محض شناسایی صفحه آن را اسپم کند و رتبهی سایتتان را کاهش دهد.
ضمنا فراموش نکنید که اگر هیچ کلمهی کلیدی را در آدرس سایتتان قرار ندهید، خوانایی URL بطور مستقیم تحت تاثیر قرار گرفته و در نهایت بازهم بازدید کنندگان شما کم خواهند شد.
بنابراین بهترین کار این است که تعادل داشته باشید و هنگام انتخاب کلمات کلیدی نه زیاده روی کنید نه بیخیال باشید!