برای رسیدن به موفقیت باید بتوانیم حال خود را در سطح مطلوبی نگه داریم ولی گاهی اوقات که شرایط مطابق میلمان پیش نمی رود و چالش های مختلفی پشت سر هم برایمان پیش می آید، انرژی ادامه دادن را از دست می دهیم. این نقطه همان جایی است که انسان های موفق از آن عبور می کنندو سایر کسانی که دستاوردهای بزرگی برای خودشان خلق نکرده اند، در آن گیر می کنند. صحبت کردن با مشاور، کتاب خواندن، تفریحات مختلف، صحبت با یک دوست، رجوع به سخنان انگیزیشی بزرگان از جمله شرایطی هستند که می توانند انسان را از آن شرایط خلاص کنند. تمام راه های فوق تاثرگذار هستند ولی شرایط ایده آل آن است که ما در تمام شرایط سعی کنیم انرژی داشته باشیم. در این صورت در زمان سختی به دنبال آن نخواهیم بود. یکی از راه های آسان که باعث به وجود آمدن انگیزه می شود، خواندن جملات و عبارات انگیزیشی است. در این مقاله از تاثیر خواندن جملات انگیزشی سخن گفته ایم و بهترین جمله های انگیزشی که می توانند، سطح انرژی شما را تا حد قابل توجهی افزایش دهند، استفاده کرده ایم.
پیشنهاد ما به شما: جملات انگیزشی
هر یک از ما دو جنبه منطقی و احساسی داریم. این دو عامل تاثیر بسیار زیادی بر روی هم می گذارند. برای مثال اکثر افراد تا قبل از سن ۲۸ سالگی تصمیمات احساسی زیادی می گیرند. در این سن با اینکه این افراد قوه منطق دارند، اما احساساتشان بر منطق آنها غالب است.
با گذشت از سن ۲۸ سالگی کم کم از قدرت جنبه احساسی کاسته می شود و به منطق اضافه می شود. به طوری که با گذشت از سن ۴۰ سالگی جنبه احساسی شما به صورت قابل توجهی کاسته می شود و بیشتر با کمک تکنیک های تصمیم گیری ، رفتارها و… جنبه منطقی به خود می گیرند.
زمانی که شما شکستی را در زندگی خودتان تجربه می کنید، به طور کلی از جنبه احساسی به موضوع نگاه می کنید و احساس می کنید که دیگر نمی توانید که هیچ کاری انجام دهید و باید شکست را بپذیرید. همین مسئله باعث می شود که منطق شما نیز بیشتر به دنبال دلایلی برای ادامه ندادن بگردد.
در این شرایط شما با خواند جملات انگیزشی جنبه احساسات خودتان را تقویت می کنید و در نهایت این قسمت باعث ایجاد شور و انگیزه در سراسر وجود شما می شود و منطق شما را وادار می کند که برای نجات از این وضعیت کاری کند.
پیشنهاد ما به شما: افزایش انگیزه
تحلیل بنیادی رویکردی است برای پیشبینی وضعیت آیندهی بازارهای مالی بر اساس اخبار و اطلاعات مربوط به حوزه اقتصادی و سیاسی و صنایع جهان. متاسفانه بسیاری از دورههایی که الان در ایران هستن و بورس رو یاد میدن، از روی تحلیل بنیادی به سادگی عبور میکنن و فقط یه سرفصل ساده برای این بخش میگذارن و خیلی هاشونم که اصلا تحلیل بنیادی ندارن.
بنیاد هر صنعت یا تحلیل بنیادی هر سهم، به طور مستقیم به شما میگه که یک شرکت چه رویکردی برای آینده خودش داره؟ الان چه وضعیتی داره؟ چقدر سود ده و یا زیان ده هستش؟ برنامههای گذشتهاش تا به چه حد جواب داده؟ و در یک کلام، شرکت از کجا قراره به کجا برسه؟
پیشنهاد ما به شما: راه اندازی کسب و کار خانگی
در این تحلیل معمولا بر اساس گذشته بازار سعی می شود وضعیت آینده بازار تحلیل و پیشبینی شود. ویژگی یک دورهی آموزش بورس خوب، اینه که تحلیل تکنیکال رو به شما یاد بده. ولی روش آموزش تحلیل تکنیکال، خیلی مهم تر از یاد گرفتن اونه.
اصولا تحلیل تکنیکال، یه سری از قواعد ریاضی رو شامل میشه که در حد ابتدایی همه باید باهاش آشنا باشن. به گونهای که هر کسی که حتی ذرهای از علم ریاضی و هندسه و آمار چیزی بلد نیست هم بتونه این قواعد رو یاد بگیره.
صندوقهای سرمایهگذاری در واقع روشی است که افراد میتوانند به صورت غیرمستقیم در بازار بورس فعالیت کنند. در این روش یک موسسه مالی قانونی به عنوان واسط برای شما به سرمایهگذاری مطمئنتر میپردازد. این روش برای افرادی با ریسکپذیری پایین و یا افرادی که وقت کافی برای حضور در بورس ندارند بسیار مناسب است.
هیچ چیز مانند تحلیل در بازار بورس نمیتواند به عنوان راهنما و چراغ راه شما عمل کند. برای اینکه بتوانید در این بازار مالی با وجود نوسانات و تلاطمها دچار ضرر و زیان نشوید باید نقشه راه را به خوبی بدانید.شناخت بازار مالی و آموزش بورس و تحلیلها میتواند سرمایه شما را حفظ کند و آن را به سوددهی برساند. به طور کلی دو نوع تحلیل در بازار بورسی داریم.
تحلیل های تکنیکال و تحلیل فاندامنتال.
یک تحلیلگر تکنیکال معتقد است که قیمت تنها چیزی است که او باید بداند. دانستن عوامل تغییرات قیمت مهم نیست در حالی که تحلیلگر فاندامنتال به دلایل تغییرات قیمت به شدت توجه دارد.
در واقع عوامل فاندامنتال برای تحلیلگر تکنیکال در درجه دوم اهمیت قرار دارد. تحلیلگر تکنیکال نیازی ندارد عوامل مختلف را بررسی کند و می تواند هر نوع بازاری را مورد مطالعه قرار دهد.
در تحلیل تکنیکال شما خواهید آموخت که روند نمودار بازار هیچگاه به صورت خط صاف نیست و همیشه یک روند زیگزاگ و با موجهای پی در پی همراه خواهد بود. اما به طور کلی روند بازار سه نوع دارد:
پیشنهاد ما به شما: راه اندازی کسب و کار آنلاین
بازار اولیه در واقع زمانی شکل میگیرد که دارایی شرکت برای اولین بار مورد معامله قرار میگیرد. در این حالت شرکت مورد نظر فروش سهام خود را به صورت پذیره نویسی از طریق بانک نماینده خود انجام خواهد داد.
پیشنهاد ما به شما: کسب و کار آنلاین
بازار ثانویه در کشور ما همان بازار بورس است. در واقع داراییهایی که اولین بار در بازار اولیه مورد معامله قرار گرفت مجددا در بازار بورس معامله می شود. بنابراین در بورس شرکتی ثبت نمیشود و فقط شرکتهای ثبت شده در بازار اولیه سهم خود را به فروش میرسانند.
قیمت اسمی همان قیمت اولیه هر سهم است که در بازار تهران برابر با 100 تومان است. بنابراین برای تعیین تعداد سهم هر شرکت باید سرمایه آن را بر 100 تقسیم کنیم.
این عبارت در اصطلاحات مربوط به آموزش بورس به معنی سبدی از سهم شرکتهای مختلف است که معمولا با هدف کاهش ریسک سرمایه گذاران شکل میگیرد. در این سبد از شرکتهای مختلف سهم خریداری میشود تا در صورت ضرر یک سهم، رشد دیگری از زیان و از دست دادن سرمایه جلوگیری کند.
نماد شرکتهای بورسی معمولا برای دستهبندی و شناسایی راحتتر آنها ایجاد میشود و به طور معمول از حرف اول گروه صنعتی به همراه بخشی از نام آن تشکیل می شود. به طور مثال سخاش (سیمان+ خاش= سیمان خاش).
شاخص بورس در واقع نمایانگر وضعیت بازار در طی دوره قبل و حال حاضر میباشد. قبل از سرمایهگذاری در بازار بورسی باید شاخصهای بورسی بازار به دقت بررسی شود.
پیشنهاد ما به شما: کسب درآمد بدون سرمایه
سودی است که به ازای هر سهم توسط آن شرکت پیشبینی می شود. این سود معمولا در ابتدای سال مالی و بر اساس نظر هیات مدیره تخمین زده شده و به سهامداران اعلام میشود.
سود تعدیل: به تغییرات سود پیش بینی شده طی یک سال مالی گفته می شود.
برای جلوگیری از نوسانات شدید قیمت سهام سازمان بورس نوسانات قیمت در این بازار را مثبت و منفی 5 درصد در نظر گرفته است. در این صورت قیمت یک سهم در هر روز تنها می تواند 5 درصد کم و یا زیاد شود.
فروشنده و متقاضی در دو طرف معامله هر سهم قرار دارند. در شرایطی که به دلایل مختلف سهم یک شرکت با ارزش شود، عرضه کنندگان سهم از فروش آن خودداری میکنند در این حالت صف خریداران برای خرید آن سهم ایجاد میشود که به این حالت صف خرید گفته میشود. به شرایط برعکس آن نیز زمانی که خریدار برای کاهش قیمت بیشتر از خرید یک سهم خودداری کند صف فروش ایجاد خواهد شد.
هر گرافیکی که آنلاین می بینید یک فایل تصویری است. بیشتر هر چیزی که روی کاغذ، پلاستیک یا تی شرت چاپ شده می بینید از یک فایل تصویری تهیه شده است. این فایل ها در فرمت های مختلفی عرضه می شوند و هر کدام برای کاربرد خاصی بهینه شده اند. استفاده از نوع مناسب برای کار مناسب به این معنی است که طرح شما تصویری عالی و دقیقا همانطور که در نظر داشتید ظاهر می شود. فرمت اشتباه می تواند به معنای چاپ بد یا یک تصویر وب ضعیف، دانلود غول پیکر یا یک گرافیک گم شده در ایمیل باشد.
این مقاله انواع فایل های تصویری را که می توانید در وب سایت خود آپلود کنید و گزینه هایی برای تبدیل تصاویر به فرمت های صحیح قبل از آپلود توضیح می دهد. انواع فایل برای آپلود لوگو، نمایش اسلاید و سایر تصاویر در وب سایت شما اعمال می شود.
اگر هنگام آپلود پیام تصویر با خطا مواجه شدید، لطفاً این مقاله را بررسی کنید.
پیشنهاد ما به شما: طول محتوا
JPG
JPEG
PNG
PNG 24 پس زمینه شفاف یا اصطلاحا (transparent)
GIF
با نگاه کردن به 3-4 حرف آخر روی نام فایل می توانید فرمت فایل را پیدا کنید. (این به عنوان پسوند شناخته می شود.) برای مثال my-logo.jpg یک تصویر با فرمت JPG است.
پیشنهاد ما به شما: تاثیر محتوای تکراری بر سئو
AL
PSD
EPS
Bitmap
اگر لوگو یا تصویر شما در یکی از این قالب ها باشد، متوجه خواهید شد که نمی توانید این تصویر را مستقیما در وب سایت خود آپلود کنید. ابتدا باید تصویر را ذخیره کنید و سپس به فرمت صحیح و قابل آپلود تبدیل کنید.
JPG- در مقابل PNG/GIF سبک فشردهسازی متفاوتی دارند که در صورت استفاده صحیح میتواند باعث کوچکتر شدن اندازه فایل شود. علاوه بر این، همه تصاویر شما را از طریق موتور تصویر Rocketspark اجرا می کنند تا اندازه آنها را به طور خاص برای ایمن بودن در وب تغییر داده شود، اما قالب را یکسان نگه می دارد.
به عنوان مثال، دانلود یک تصویر JPG 5 مگابایتی یک دقیقه یا بیشتر طول می کشد تا در اتصالات کند دانلود شود، بنابراین بسته به اینکه چقدر باید بزرگ باشد و چقدر باید در صفحه نمایش داده شود، این تصویر را در حدود 50-200 کیلوبایت دوباره ذخیره می کنیم.
پیشنهاد ما یه شما: خدمات سئو
برخی از تصاویر ممکن است پس از آپلود با تغییر رنگ ظاهر شوند. اگر تصویر آپلود شده از مدل رنگی CMYK استفاده می کند، معمولا این مشکل ایجاد می شود. این مدل رنگی برای چاپگرها طراحی شده است. برای صفحه نمایش هایی که می خواهید تصاویر خود را در مدل RGB دریافت کنید. Rocketspark هر تصویر CMYK را به RGB تبدیل می کند، اما از آنجایی که ممکن است نمایه رنگ یکسانی نداشته باشیم، رنگ ها می توانند در طول این انتقال تغییر کنند.
تصاویر صفحه نیز از 72 DPI استفاده می کنند، ما تمام تصاویر آپلود شده را به استفاده از 72 DPI در نقطه آپلود تبدیل می کنیم. این نکته در صورتی توصیه می شود که تصاویر را برای آپلود در وب سایت ها ذخیره می کنید!
اما اکنون چند فرمت دیگر نیز وجود دارد. و اولین فرمت مهم، فرمت خام یا همان RAW است!
وقتی ما میگیم شاخص بورس، رشد داشته یا سقوط داشته، ما داریم در مورد چیزی به نام شاخص کل صحبت میکنیم. شاخص کل، به این دلیل که بیشترین تاثیر رو در روند بازار داره و مهم ترین عامل توی ثبت اتفاقات بازار هستش، بهش میگن شاخص بورس.
ولی منظور اصلی اینه که شاخص کل، بالا رفته یا پایین اومده. خب حالا این شاخص کل چیه؟ ببینید به زبان ساده، شاخص کل بورس، نشان دهندهی میانگین بازدهی سرمایه گذاران هستش. وقتی ما در مورد شاخص کل صحبت میکنیم، به طور مستقیم میزان خرید و فروش سهامداران، میزان سودهای تقسیمی شرکتها و میزان بازده شرکتهای در بورس رو مورد بحث قرار دادیم.
خب حالا بگذارید یه مثال براتون بزنم که این مسئله رو بهتر درک کنید. فرض کنید که امروز سهامدارها در بازار قدرت خرید بیشتری داشته باشن و نسبت خریدار به فروشنده دو به یک باشه. خب طبیعتا وقتی قدرت خریدار بیشتر باشه، بازدهی سهمها هم بهتر خواهد بود.
در این حالت، ما اکثر سهمها رو مثبت میبینیم و این باعث میشه که شاخص بورس هم کاملا سبز و به عبارتی دیگه مثبت باشه. اما اگر روزی، ما شاهد اون باشیم که فشار عرضهها بیشتره و فروشندگان قدرت بیشتری نسبت به خریدارها دارند، اونجاست که شاخص نزول میکنه و این طبیعتا یعنی منفی شدن شاخص بورس.
پیشنهاد ما به شما: کسب و کار آنلاین
آیا همهی شرکتها روی شاخص بورس تاثیر میگذارن؟ باید بگیم که نه الزاما اینطور نیست. هر شرکتی که در بورس حضور داره، طبیعتا یه رقمی از شاخص کل رو در بر میگیره ولی گاها شرکت مقدار تاثیرش بر روی شاخص کل به حدی کوچیکه که اصلا در شاخص بورس دیده نمیشه.
اما در مقابل، شرکتایی هم هستن که ما بهشون میگیم شاخص سازها. اکثر سهامهای دولتی و خصوصی بزرگ که توی بازار بورس هستن مثل سهم خودرو، خساپا، شتران، فارس، فملی، ذوب، فولاد و… ، شرکتهای شاخص ساز هستن و هر کدوم به تنهایی میتونن با تاثیری که بر روی شاخص بورس دارن، شاخص رو مثبت یا منفی کنن.
نکتهی بعدی اینه که شاخص کل، شامل میزان سود سهامها هم میشه و تنها روند قیمتی رو بررسی نمیکنه. یعنی شما وقتی عدد شاخص رو میبینید، یعنی میزان سود سهامها، قیمت و سایر المانهای اقتصادی رو هم روی شاخص میبینن و یه دید کلی نسبت به بازار دارید.
پس شاخص بورس هر کشور، میتونه نشانگر میزان رشد اقتصادی کشور رو در بخش سرمایه گذاری نشون بده. البته این نکته رو هم فراموش نکنید که شاخص کل، که یک عامل تعیین کننده در بورس ایران هست، دارای نموداره و برای اینکه شما بتونید روند شاخص کل رو بررسی کنید، میتونید از تحلیل نموداری یا تحلیل تکنیکال هم استفاده کنید.
اما بعضیها هم هستن که از من میپرسن: ” شاخص کل چه تاثیری بر روی سهمهای من داره؟ “. اول از همه باید بگم که شاخص بورس یا همون شاخص کل، قبل از اینکه بخواد تاثیر مستقیمی روی سهم شما بگذاره، یک تاثیر کلی روی بازار داره.
یعنی وقتی شاخص منفی میشه، کل بازار به لحاظ روانی در جهت عرضه کردن سهمشون میرن و فروشنده زیاد میشه. حتی روزهایی که شاخص با منفی شروع میکنه و ذره ذره مثبت میشه، میبینیم که اکثر فروشده از فروختن سهمشون پشیمون میشن و دوباره قدرت خریدار زیاد میشه.
پس اولین تاثیر شاخص بورس، روی بازار اینه که یه جو روانی ایجاد میکنه و همونطور که میدونید روانشناسی بازار، یکی از راههای تحلیل بازاره که خب یک المان تحلیل در روانشناسی بازار، مستقیما مربوط به شاخص میشه.
شاخص هم وزن، یکی از شاخصهای قیمتی در بازار بورس هستش. هر چند که شاخص هم وزن، عمدتا توسط افرادی که در بازار سرمایه هستند، زیاد مورد توجه قرار نمیگیره، اما شاخص هم وزن هم یکی از اون المانهایی هستش که روی شاخص بورس تاثیر میگذاره.
شاخص هم وزن، از خیلی از جهات شبیه به شاخص کل هستش اما در یک مورد، بسیار متفاوته و اونم اینه که شاخص کل، سود سازی شرکتها رو هم مورد بررسی قرار میده و شما یک شاخص با متغیرهای کلی در شاخص کل دارید.
اما توی شاخص هم وزن ما به هیچ وجه متغیر سود یا سایر متغیرهای تاثیر گذار رو نداریم و تنها چیزی که توی شاخص هم وزن داریم، اینه که قیمت رو بررسی میکنیم. اصولا شاخص هم وزن بر خلاف شاخص بورس، تنها بر روی متغیر قیمت، تغییر میکنه.
نکتهی بعدیای که شما باید در مورد شاخص هم وزن بدونید اینه که شاخص هم وزن قیمت رو در کنار وزن یک سهم بررسی میکنه. در واقع، هر سهمی یک وزنی داره که مربوط میشه به کوچک یا بزرگ بودن یک سهم. مثلا سهم خودرو یا خساپا که یکی از بزرگترین شرکتهای بازار هستند، طبیعتا وزن بیشتری نسبت به یه نماد مثل ستران یا همون سیمان تهران دارن.
پیشنهاد ما به شما: کسب وکار خانگی
وقتی که قرار باشه این دو تا نماد و به کلی همهی نمادهای بازار روی شاخص هم وزن تاثیر بگذارن، وزنشون، یعنی بزرگی یا کوچکی سهمشون، در میزان تاثیر بر روی شاخص هم وزن، نقش زیادی داره.
یعنی سهم بزرگ تر، تاثیر بیشتر، سهم کوچک تر، تاثیر کمتر. و اینجاست که شاخص هم وزن به مراتب از شاخص بورس، اهمیت بیشتری پیدا میکنه. چون که گاهی اوقات ما میبینیم که شاخص کل روند مثبتی داره اما شاخص هم وزن، منفی هستش.
اینجا نشون میده که کلیت بازار، روند منفیای داره و این تنها سهمای شاخص ساز بودن که اومدن روی شاخص بورس تاثیر گذاشتن. و مسئلهی بعدیای که هست اینه که ضریب همبستگی شاخص کل به شاخص هم وزن، عمدتا دارای یک گپ قیمتی هست. و این نشون میده که سرمایه گذاری بر روی سهامهای با بنیاد خوب، میتونه در آیندهی نزدیک، با پر شدن شکاف قیمتی در ضریب همبستگی شاخص هم وزن، سود خوبی رو به ما برسونن.