قبلا هم گفته بودیم که SEO داخلی جزو
فرآیندهای بهینهسازی صفحات وبسایت محسوب میشود و باید نکات کلیدی آن را خوب
پیادهسازی کنیم. در واقع سئو داخلی برای رتبهگرفتن در گوگل
بسیار حیاتی است، چون باعث میشود هوش مصنوعی گوگل بفهمد هر قسمت از محتوای وبسایت
شما در مورد چه موضوعی است.
الگوریتم فهرستسازی گوگل به این صورت است که محتواهایی با قالب و
استراتژی ساده و مشخص را سریعتر میشناسد و بر اساس کیفیت و نظرات کاربران به آنها
رتبه میدهد. یعنی هر چه بیشتر به گوگل و سلیقهی آن اهمیت دهید، ترافیک ارگانیک
بیشتری بدست میآورید و رتبهی بالاتری در سرچها خواهید داشت. ترافیک ارگانیک،
درآمد و تبادلات شما را افزایش میدهد، در نتیجه درآمد و تبادلات شما را افزایش میدهد،
در نتیجه درآمد بیشتری کسب خواهید کرد. به طور کلی در صورت انجام صحیح سئو داخلی،
تجربه کاربر بهبود پیدا خواهد کرد. ما در این بخش به طور کامل فاکتورهای On-page SEO را بررسی
کرده و موثرترین موارد را توضیح میدهیم.
SEO داخلی، فرآیند
بهینهسازی صفحات وب برای کسب رتبه بالاتر در گوگل است. این فرآیند به کمک انتخاب
و تعیین کلمات کلیدی خاص صورت میگیرد و باعث رشد ترافیک ارگانیک میشود. این
فرآیند در واقع برچسبهای عنوان، خود عنوان، محتوا و عبارتهای هدف جستجو را با
کمک کلمات کلیدی تراز میکند و در دسترس گوگل قرار میدهد.
قبلا در مقالهی ” سئو
چیست؟” عنوان کردیم که فرآیند بهینهسازی صفحات وبسایت از سئوی خارجی، سئوی
داخلی و سئوی تکنیکال تشکیل شده است و این فاکتورها چه تاثیری در الگوریتم گوگل
دارند. بعضی از افراد On-page SEO را با سئوی تکنیکال یکی میدانند و گاهی حتی اصطلاح آنها را جابجا
استفاده میکنند. اما به صورت تخصصی بهتر است که این دو را از هم جدا کنیم و به
طور تفکیک شده روی هر کدام تمرکز کنیم تا هیچ اقدامی را برای رتبه گرفتن محتوای
سایتمان از دست ندهیم.
از بعد تخصصی، Technical SEO یا همان
سئو تکنیکال و فنی روی مواردی مثل سرعت صفحه، سرعت بالا آمدن سایت، محتوای تکراری،
ساختار سایت، Crawling و Indexing تمرکز دارد. یعنی فرآیند بهینهسازی را به طور کلی روی تمام بخشهای
سایت انجام میدهد، در حالی که سئوی داخلی، درون صفحه و روی URLهای خاص
متمرکز است.
سئوی خارجی یا اف پیج سئو نیز شامل تمام اقدامات و عناصری است که خارج
از وبسایت اتفاق میافتند. مثلا لینک
سازی خارجی یکی از این اقدامات است.
گوگل مدام الگوریتم سرچ خود را تغییر میدهد. در سال 2021 و با انجام
800000 تست، الگوریتم خود را بیشتر از 5000 بار آپدیت کرد. با همهی این آپدیتها
اما، همچنان کامل نیست و برای درک محتوای جدید به کمک نیاز دارد. جالب است بدانید
” سئوی داخلی راهی برای پرکردن خلاءهای گوگل در بحث SEO است.”
از بزرگنماییها و تعریفهای دیگران در مورد سئوی On-page نترسید. اتفاقا جزئیات این فاکتور آنقدر هم که افراد تصور میکنند سخت
نیست. فقط کافی است تعداد انگشت شماری از عوامل رتبهبندی را رعایت کنید تا نتیجه
درست و عالی بگیرید.
” بزرگترین هدف و اولویت شما باید ایجاد یک تجربه کاربری استثنایی در کنار بهینهسازی اصولی محتوا باشد.”
لیست مهمترین تکنیکهای سئو داخلی را برای شما فراهم کردهایم تا به
طور کلی بدانید چه مسیری را باید طی کنید.
1. از URLهای
کوتاه و توصیفی استفاده کنید
2. تگهای عنوان را بهینهسازی کنید
3. توضیحات قانعکننده و جذابی برای متا بنویسید
4. دادههای ساختار یافته را روی صفحه پیاده کنید
5. هدرهای محتوا را بهینه کنید
6. روی کپی رایتینگ سرمایهگذاری کنید
7. حتما کلمه کلیدی اصلی را در 100 کلمه ابتدایی محتوا استفاده کنید
8. چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید
9. محتوا را متناسب با هدف کاربر ایجاد کنید
10. حتما محتوای شما خوانا و جذاب باشد
11. لینکهای داخلی و خارجی به محتوا اضافه کنید
12. SEO تصاویر را هم جدی بگیرید
در ادامه برای اینکه کمی بیشتر در مورد فاکتورهای سئو داخلی بدانید،
چند مورد از لیست بالا را انتخاب کردهایم و کمی جزئیات موارد انتخابی را بررسی میکنیم.
گوگل خیلی واضح بیان کرده است که URLها کمک
میکنند تا درک بهتری از محتوای یک صفحه داشته باشد. بنابراین باید بلد باشیم که
چطور URLهای صفحه
را بهینهسازی کنیم.
• یک کلمه کلیدی داشته باشید: وجود کلمه کلیدی اصلی در URL به گوگل و کاربران کمک میکند تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند.
• فوکوس در سمت چپ: کلمه کلیدی را تا حد
امکان در ابتدای URL، یعنی در سمت چپ آن قرار
دهید.
• از کلمات درست و واقعی استفاده کنید: تلاش کنید تا کلمات ناواضح و بیمفهوم
در آدرس اینترنتی صفحه وجود نداشته باشد تا گوگل و کاربر بتوانند فورا از محتوای
این آدرس استفاده کنند. کلمات نقش اساسی در On-page
SEO دارند.
• آدرس کوتاه و واضح باشد: حالت ایدهآل این است که URL صفحه کوتاه و برای موتورهای جستجو و کاربران قابل درک باشد. هر چه
کوتاهتر و قابل درکتر باشد، نمایش آن در فهرست سرچها و صفحهی وب آسانتر میشود.
” دقت کنید که مخاطب هر چه بیشتر جزئیات فعالیت شما را درک کند، بیشتر به کلیک کردن روی نتیجه و حتی لینکهای دیگر علاقهمند میشود.”
• از خط فاصله بین کلمات استفاده کنید: خط فاصله URLها را
خواناتر میکند. به عنوان مثال اگر صفحهای دربارهی خدمات SEO است، از URL ” www.yourcompany.com/SEO-services” استفاده
کنید.
• اجتناب از شناسه Ids: تا جایی
که ممکن است از درج Ids درURL های سایت اجتناب کنید. چون Idsها
مجموعهای از URLها را
برای همان صفحه ایجاد میکنند و شرایط پیچیده میشود. خود گوگل پیشنهاد میکند که
از First-party cookieها استفاده کنید.