هدف این رشته این است که بتواند افرادی را تربیت کند که به درستی از وظایفی که شرکت های بازرگانی مخصوصا در مورد مسائل مرتبط با مسائل بازار و تجزیه و تحلیل مشکلات آن ها اطلاعات کافی به دست آورند. همچنین این رشته به دانشجویان یاد می دهد مهارت های خود را در مورد تحلیل اوضاع و شرایط اجتماعی ، شرایط اقتصادی ، سیاسی بالا ببرند تا بتوانند در نهایت به شرکت ها و یا سازمان ها مشاوره های لازم را ارائه دهند.
به همین خاطر افرادی که از این رشته فارق التحصیل می شوند مهارت هایی مانند امور بازرگانی، بازاریابی، منابع انسانی تحلیل امور اقتصادی و مالی پیدا می کنند که در نتیجه باعث می شود آن ها بتوانند در شرکت ها و سازمان های دولتی در قسمت امور اجرایی سمت مدیریتی به دست آورند و مسئولیت های زیادی را بر عهده بگیرند.
با این وجود فرصت های شغلی دیگری برای این افراد وجود دارد. به طور مثال این فرصت برای آن ها وجود دارد که در پروژه های تحقیقاتی که امروزه در حال افزایش است مشغول به فعالیت شوند و به شرکت های بزرگ در این مورد کمک کنند. با این وجود دانشجویان و فارق التحصیلان این رشته باید به این نکته توجه کنند که مواردی که آموخته اند کامل نیست.
به همین خاطر آن ها در بازار کار باید تجربه هایی را نیز به دست آورند . برای این کار بهتر است دانشجویان هنگام تحصیل در شرکت های مختلف استخدام شوند تا بتوانند هنگام فارغ التحصیلی به راحتی سمت مدیریتی به دست آورند . این موضوع به این اشاره دارد که بهتر است افراد شاگردی این رشته را انجام دهند تا بتوانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.
پیشنهاد ما به شما: انواع مدیریت را بشناسیم
بنیاد این رشته در جهان، برای مدیران بازرگانی شرح وظایفی تعریف کرده است که به نظر من نه تنها کامل ترین لیستی هست که تا به حال از وظایف مدیران بازرگانی ارائه شده بلکه میتواند یک چک لیست خیلی دقیق برای همه کسانی باشد که در حوزه مدیریت بازرگانی فعالیت می کنند.
1) نخستین وظیفهی مدیر بازرگانی در هر مجموعهای، نظارت بر تمامی برنامههایی است که مدیر کل و یا مدیران ارشد برای شرکت وضع کردهاند. در واقع چشم انداز راهبردی مجموعه، تنها به دست مدیر بازرگانی کنترل و نظارت میشود و به ثمره میرسد.
2) مدیر بازرگانی در هر مجموعهای، وظیفه دارد برنامههای ارائه شده از سوی مدیران ارشد را تدوین کند. چرا که او با تمامی افراد مجموعه از سویی ارتباط نزدیک دارد و از سوی دیگر با مشتریان و مارکت هدف نیز ارتباط مستقیمی برقرار میکند.
3) پیگیری برنامههای خرید، تامین اقلام و مطالعات مربوط به دیتاهای سایر بخشها نیز کاملا بر عهده مدیر بازرگانی میباشد.
4) ارزیابی تبلیغات و کنترل میزان اثر بخشی و نفوذ بر مخاطب، از عمده وظایف این حوزه در هر مجموعه به حساب می آید.
5) مطالعات تخصصی مربوط به رضایت مشتریها و بررسی نحوه عمل کرد بخشهای مختلف فروش نیز بر عهده مدیریت حوزه بازرگانی میباشد.
پیشنهاد ما به شما: راه اندازی کسب و کار